Bukefalos 28 år!

Rådjur ärer upp hästarna hö!

Presto

Trådstartare
Vad ska man göra åt det? Vi har rätt mycket rådjur här omkring, häromdagen stötte jag på en flock med minst 30st. Jag har sett rådjuren inne i hagarna, dock inte i dom delarna där mina två små b-ponnier går. Det är ungefär 50/50 om vi lägger hö:et på marken, eller om vi går in i en liten "skog" där vi har ett foderbod uppsatt.

Hästarna har däremot varit hungrigare än vanligt senaste dagarna, gick in i skogen där foderbodet är och hittade massa spår av rådjur och massa spillning (tror ändå att det inte var från så jättemånga, kanske 5). Mina pållar går på lösdrift otäckade så jag vill ju inte att de ska frysa för att de inte får tillräckligt med hö, pållarna äter ju allt hö ute..

Så, hur gör man för att rådjuren inte ska äta upp hästarnas hö?? Jag har ingen lust att stödfodra rådjuren, trots att jag har obegränsat med gratis hö. Det är ju knappast bra för rådjuren heller att börja äta massa hö plötsligt såhär långt in på vintern. Jag vill ju inte heller att fler än dom rådjuren som är här, ska dras hit.

så finns det någon smart lösning? vill ju att mina pållar ska kunna ha så gott som fri tillgång på hö dygnet runt..
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Svårt dilemma... Har märkt samma sak här.. Rådjurslag och spillning runt de foderhögar som ligger längst bort i hagen.
Jag fodrar närmre stallet... Hit vågar sig inte rådjuren riktigt på samma sätt.

Kan du inte flytta foderbordet närmre stallet.... eller i alla fall ut från skogsdelen.

Att de börjat äta hö är ju av orsaken att de inte har något annat att tillgå... Käka hö eller svälta är deras val nu när den här kylan hindrar dem från att hitta annat...
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Och jag som tycker synd om rådjuren som säkert är hungriga :o

Funderar på om man ska ställa ut en egen ensilagebal till dom , dom har det säkert svårt dom också i kylan .

Fast dom städar bra efter hästarna det dom inte ätit upp ;)

Mia
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Du kanske kan prova med att strö ut "Stoppa vilt" i en ring runt foderbordet.Har ingen som helst aning om det funkar dock.

Vi har haft samma problem och löser det med att köra ut en ensilagebal i skogen till rådjuren samt att vi satt upp en viltsaltsten för att slippa få dem in på gården.Det är ju inte så kul att få en massa rådjursspillning i hästarnas mat.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag såg detsamma i min ena hage idag också...så jag la ut mera hösilage...dom måste ju få mat i kylan stackarna....
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag kan bara hålla med,när det är skarsnö och -22 grader lider man med rådjuren.

De kan få städa upp det mina bortskämda hästar lämnar.

I natt såg jag att de varit framme vid stallet och ätit lite runt balen med ensilage.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Vi har också harar och rådjur i hagen som äter av hästarnas mat på natten när hagen är tom, stallägaren har lagt ut eget hö till dem utanför hagen som de äter av.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Tycker också synd om de stackarna lägger ut extra i hagen och kör ut balar i skogen när jag hinner
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Tycker det är ganska trevligt att sitta och titta på när rådjuren äter ihop med hästarna. Men kiden syns inte till mer, har väl gått åt i kylan. Rådjuren äter hos mig ungefär en dagsranson till hästarna i veckan. Och varar det nu mest när det är såhär kallt så spelar det ingen roll.

Mvh Ptr
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

. Det är ju knappast bra för rådjuren heller att börja äta massa hö plötsligt såhär långt in på vintern. Jag vill ju inte heller att fler än dom rådjuren som är här, ska dras hit.


Rådjuren mår säkert inte dåligt av att äta hö.De måste vara bra svultna om det ska vara farligt- så svultna att bakteriefloran i våmmen helt eller nästan helt dött ut pga bakteriernas brist på föda. Och då klarar de ju ingen mat, undantag om rest finns kvar o en mkt långsam stödfodring ges.

Jag tycker annars det är snålt att inte bjuda.Och snålt är bara förnamnet.


Vi har tre foderplatser, på två av dem tar vi regelbundet ner asp, samt fodrar varje dag med ensilage o havrekross, den tredje bara krosse, ensilage o rönnbär- utöver det så kan de gå till våra kossors ensilagehäckar, där finns fri tillgång till ensilage.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Så, hur gör man för att rådjuren inte ska äta upp hästarnas hö?? Jag har ingen lust att stödfodra rådjuren, trots att jag har obegränsat med gratis hö.

Du har alltså OBEGRÄNSAT & GRATIS hö?? Men vill inte dela med dig?? :eek:


Jisses.. Efter flera år med milda vintrar så har denna vinter blivit riktigt tuff för många djur.. Till och med vissa lokaltidningar går ut med tips om att stödfodra djuren..
Sen du som har både gratis och massvis med hö vill inte?

Förlåt, men i mina ögon är det småaktigt...

Klart även djuren i skogarna ska få hjälp.
Denna vinter är ju vidrig..
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

ge mer hö väl!! rådjuren måste ju också få mat stackars! om man inte unnar rådjuren några ynka kilo hö som man dessutom fått GRATIS är man ingen djurvän...

jag lägger alltid ut extra hö till rådjuren där jag vet att dom brukar gå.:)
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

en lösning är att sätta upp viltstängsel! fast de är lite överdrivet bara för några rådjur :D ... så det är nog lättare och lägga lite mat till rådjuren utanför hagen så de inte förstör staketet :)
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Har ensilagebalarna mellan huset och hästarna kanske 30 m från huset. Lägger ut ensilage till rådjuren där på vår sida om balarna och hästarna har sitt foderbord på andra sidan balarna. Har fem stycken rådjur som kommer regelbundet och har varit här sedan snön la sig. De är runda och fina och jag känner mig riktigt glad när jag inser att de gott håller hull. Det är två honor med ungdjur och så kommer en bock med, men han äter ensam. För var dag som går så blir de allt mer orädda dock. Vilket kanske inte är så bra för dem. Min lilla hund har annars som jobb att jaga bort dem - tycker hon. Nu kommer hon inte fram för snön är för djup och står istället och bjäbbar i de skottade gångarna och försöker titta över kanten. Rådjuren bara tittar på henne och mumsar vidare.

Har pressening över den bal som för tillfället utfodras från. Det är nog tur, annars hade de nog varit på den och bajsat runt. Fast rådjur kan väl inte sprida parasiter till hästar?

Hälsning Maja
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

en lösning är att sätta upp viltstängsel! fast de är lite överdrivet bara för några rådjur :D ... så det är nog lättare och lägga lite mat till rådjuren utanför hagen så de inte förstör staketet :)

Här hos mig så glider rådjuren mellan trådarna och berör dem inte ens. Det ser inte ens ut som att de ens finns något staket när de rör sig framåt och har sina stråk genom vår hage. Så inte förstör de väl staketen?

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp