Rädd/stressad ute

Detta råd kommer väl endast fungera på hästar som absolut inte gillar att arbeta.... På mina skulle det nog istället leda till att de vänder tidigare och tidigare för varje gong. ;)
Finns ingen häst som helst arbeta. Det i deras instinkt att spara energi. Folk förstår inte det.
 
Warwick Schiller som jag kolla på startar hästen med mycket markarbetar och tolerans träning så att hästen blir mjuk i nacken och kroppen. Sedan under första ridningarna i paddock ridar han altid med lösa tyglar och sedan låta hästen bestämma vägen. De flesta vill alltid mot grinden så när den väl komma fram, lyfter han en tygel och sedan få hästen böja kroppen (som är mjuk efter markarbetet) och cirkulera runt i små cirkel och samtidig hacka han lite på den. Efter ett tag, genom att ser hov mönster i marken märka man att hästen vill bort från grinden så tygel släpps igen och hästen går frivillig. Klart efter 5m vill den tillbaka så han upprepa samma sak. Han upprepar det hela igen och igen tills hästen skritta runt hela hagen utan vara indragen till ett visst ställe. Han upprepar sedan detsamma i trav och gallop. Det kan ta 30 min eller fler dagar. Sedan kan han börjar rider ute och han börjar med samma sak. Sikter hästen utåt på lösa tyglar och ber den skritta. Klart den vill tillbaka till stallet så han gör likadant igen och igen tills den går iväg frivillig utan att vända.
Det är ett sätt som fungera. Hans videos är live och han visa hur det göras med riktig problem hästar.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 394
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
Senast: BornAgain
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp