Bukefalos 28 år!

Rädda ryttare!

lobell

Trådstartare
Blev inspirerad av en annan tråd där jag skrev om min rädsla när hästen sticker iväg med en, och även när den inte gör det :) För då kan den ju kanske göra det :)

Finns det fler hästägare som faktiskt, hur pinsamt det än är att erkänna, är rädda ibland när ni rider?
Skulle vara skönt att känna att man inte är ensam fast jag är 40.

Kanske att skriva av sig efter ridturer där det gått bra, eller mindre bra och peppa varandra att släppa på spärrar man har som hindrar en från att rida så där avslappnat som " alla andra " gör.

Jag tycker att det är obehagligt när man känner att hästen gärna vill springa, och då lutar jag mej fram och kortar automatiskt tyglarna, vilket får min häst att tro att nu vill jag att vi springer.
Då hamnar man ju lätt i en ond cirkel och vissa ridturer känns som en pina fast jag förstår att felet sitter hos mej.

Sambon har en varmblodstravare och jag en kallblodstravare och båda gillar ju som sagt var att springa järnet ibland. Sambon tycker att det är roligt att låta hästen springa av sig, medans jag blir livrädd av bara tanken. Samtidigt skulle jag inget hellre än låta den få springa och känna att det är roligt själv.
på sin höjd travar jag korta bitar och kanske en väldigt kort galopp.

Nu vill jag ändra på detta, och i slutet av sommaren som kommer vill jag kunna skriva att vi varit ute och travat och galopperat och att det var härligt! :)

Ett problem jag också har är att jag inte vågar få iväg hästen ensam från stallplan. Hon har gått iväg med sambon och en granntjej efter lite tjafs, backar i diken, vägrar att gå, osv men till slut har de kommit iväg och hon verkar tycka att det är helt ok.
Men jag vÅGAR inte ens försöka!
Och mitt problem är att vi har småbarn och vissa veckor är bonusbarnen inte här så vi har ingen barnvakt, vilket betyder att vi måste rida ensamma.

Innan jag fick de små hade jag ett varmblod som var bra mycket stirrigare än den jag har nu, och då red jag alltid ensam utan problem, så det sitter i huvudet.

Så kanske vi kan lägga upp små mål vi ska klara och peppa varandra under resan dit. För jag är väl inte den enda som känner så här?

Vill inte att detta ska bli en tråd där man klankar ner eller tjafsar om att man gör fel, utan att vi ska känna att vi ska kunna med och berätta så vi kan få bukt på problemen.
 
Sv: Rädda ryttare!

Efter en ridolycka känner jag också obehag inför ridning ibland så jag känner igen mig i det du beskriver. Jag som alltid älskat fart och fläkt, racetävlat mot kompisar osv. Jag berättar det här för kompisar i ridhuset och har fått mkt förståelse.

Jag tror att om du börjar rida lite för tränare så får du mer koll och styrsel på hästen och tryggheten kommer med det. Träna där du känner dig trygg. Sen kan du ta itu med problemen vid uteridning. När du blir säkrare allmänt i din ridning kommer hästen förmodligen att lugna sig. Kan du rida i hage/ridhus?

Jag köpte mig en ny, lugn, snäll häst som ska ta mig tillbaka till ridningen. Kan det vara ett alternativ för dig? Det finns ju massor med hästar som inte är springiga och ett trevligt kallblod kostar ju inte en förmögenhet.

Ridning ska vara kul och det är det inte när man är rädd.

/Gg
 
Sv: Rädda ryttare!

Å Lobell, du är inte ensam!! ;)

Här har du mig, 30 år i år och känner mig som en barnrumpa som behöver någon att hålla i handen!
Jag har haft hästar mer eller mindre sedan 1997, men bara näääära kontakt med hästen jag hade de första åren då jag själv pysslade med honom och skötte honom. Resten av hästtiden har varit inackorderad där det mesta ingått, eller till och med allt! Inte mycket kontakt i det stora hela. Jag anser mig vara van vid hästar, har bra kontakt med dem, eller hade. Hade första hästen i ett stall med en hel drös travare och även halvblod i ALLA åldrar. Orädda hästar med god respekt och förtroende för människor. Där var jag, klappade, pysslade och umgicks med dem. Helt underbart och jag var aldrig rädd trots 19 hästar som kom rusande mot mig- jag visste att de aldrig skulle skada mig! Jag saknar den tiden och de hästarna!!

När jag nu fick tillbaka Akima ( lång historia) så visste jag att trots att jag var livrädd där i transporten när jag skulle lasta ut henne så var jag tvungen. Hjärtat bankade så jag trodde det hördes och jag darrade som ett asplöv. Jag var skiträdd för en häst som inte gör en fluga förnär och som är väluppfostrad. I början fick jag ha stallägaren till att hjälpa mig hämta henne i hagen för jag vågade inte själv. Det var lösdrift och allt ingick så jag kom en till två gåger i veckan bara. Hela den tiden där var bra, men jag var rädd för de andra hästarna där, utom för ardennern, 3 år gammal, valpig och helt underbart go:D

Flyttade till ett stall där allt utom mockning ingår, så jag måste med andra ord åka dit varje dag. Och jag måste erkänna igen, att jag var rädd för hästarna där! Varenda en, och det är inga små hästar, dessutom är Akima den lugnaste där. De andra har lite mer nerver och så medan Akima bästa sida är just sitt lugn och så. Det var hemskt i början, jag var tvungen att hantera min egen häst, men jag är ju intresserad och nyfiken så det funkade ju så klart bra i alla fall. Att hjälpa till att leda ut de andra hästarna till hagen gjorde också att jag är mindre rädd nu. Nu blir jag oftast bara rädd när jag blir överraskad av en okänd häst, annars är det ok. Men tryggast är jag med min Akima Lima, så klart :)

Ridning ska vi inte tala om! Känner igen så mycket av det du skriver!!! Första ridturen var hemsk, jag var skiträdd, paniken låg precis under ytan och det enda jag tänkte på var * jag måste, jag måste, jag måste*. Rädslan för att rida har ju så klart blivit bättre och jag VILL numera rida. Men jag kan längta jättemycket efter att rida, och när jag då ska känner jag att näää, jag tror inte jag vill. Tror det är rädslan som spökar där, nu brukar jag ju rida ändå och det brukar gå bra. Men jag har fått ta det pö om pö så att säga, skrittade i månader först, för dels var hon så stressad och dels var jag det när hon stressade. Hon stressade och jag blev rädd och osäker vilket gjorde att hon stressade mer.....

Nu travar jag oftast utan att bli sådär rädd. Får ont i magen ibland när jag blir rädd när jag ska trava, men överlag går det bra- om hon har huvudet NER. Drar hon upp huvudet funkar inget- jag blir skiträdd och gör allt fel då. Blir det för mycket press på mig, när jag försöker göra alla saker på en gång- då blir jag rädd och det blir inget bra. Kände av det för två veckor sedan när jag red för tränare- pressen var precis vad jag mäktade med, mer press än så hade gjort att jag hade tjutit rakt uti rädsla. Och ändå fortsätter jag att rida. Det är kul att rida, kul när jag gör saker som funkar, kul att hon nu kan trava flera varv utan att dra i väg, kul att jag kan hålla henne när hon försöker dra i väg, kul att jag får henne att stanna trots att hjärtat dunkar och jag bara vill hoppa av i farten för jag är så rädd.

Och inför andra försöker jag tuffa till mig, dölja att jag är rädd, ingen märker något extremt liksom. Tror inte det är någon i stallet som vet hur rädd jag var i början och hur rädd jag ortfarande blir ibland. Även om de förstås märker att jag är lite osäker ;)

Akima är inte rätt häst för mig- jag är inte rätt för henne heller om allt ska vara tip top optimalt. Men jag försöker ändå för det är Akima jag har och jag älskar henne otroligt mycket. Därför försöker jag göra mitt bästa, lära mig en massa osv.

Du är inte ensam om att känna så här och det var skönt att höra att du känner precis som jag! Att vara ensam i ett stall med en hel drös andra bättre ryttare som inte alls känner som jag är hemskt emellanåt. Flera gånger har jag avstått från att rida just för att jagi nte kan gömma undan mig. Jag rider helst inte på helgerna eftersom alla andra är i ridhuset då. Jag fixar inte det rikigt:(
 
Sv: Rädda ryttare!

Hej är också rädd eller rädd och rädd. Nervös och osäker. Har haft denna rädsla nästan hela tiden och nu efter ett längre uppehåll har det ju inte blivit bättre. Har dock börjat rida på ridskola igen för till sommaren ska jag få en häst av sambon :) Enligt min ridlärare ride rjag bra men det är ju det där med balansen, När jag har den känner jag mig inte lika rädd. Men när det är vingligt så blir jag osäker. Tycker inte om och rida ut själv utan vill gärna ha med en kompis ut. Jag vågar inte galoppera eller trava om jag rider själv. Får för mig att hästen kommer bocka isådana fall. Men ridningen går framåt nu sen jag börja på ridskolan. Går privatlektioner.
 
Sv: Rädda ryttare!

Efter en ridolycka känner jag också obehag inför ridning ibland så jag känner igen mig i det du beskriver. Jag som alltid älskat fart och fläkt, racetävlat mot kompisar osv. Jag berättar det här för kompisar i ridhuset och har fått mkt förståelse.

Jag tror att om du börjar rida lite för tränare så får du mer koll och styrsel på hästen och tryggheten kommer med det. Träna där du känner dig trygg. Sen kan du ta itu med problemen vid uteridning. När du blir säkrare allmänt i din ridning kommer hästen förmodligen att lugna sig. Kan du rida i hage/ridhus?

Jag köpte mig en ny, lugn, snäll häst som ska ta mig tillbaka till ridningen. Kan det vara ett alternativ för dig? Det finns ju massor med hästar som inte är springiga och ett trevligt kallblod kostar ju inte en förmögenhet.

Ridning ska vara kul och det är det inte när man är rädd.

/Gg

Nu svarade du inte mig men jag tänkte kommentera ändå om det är ok :)

Jag hålelr med dig i sak om det du skriver, dock så känenr jag själv personligen att jag har inte råd att köpa mig en häst som passar mig bättre. Dessutom hålelr jag inte med om det där sista, om rädslan. JAg är så rädd men rider ändå :) Det är kul, faktiskt och otroligt kickande för självförtroendet när det funkar och när man HAR ridit och varit rädd, det rär lite så att jag blir rent hög ibland när jag lyckas med något som jag upplever som svårt! Tex trava två varv på ridbanan i höstas :D Jag var överlycklig :D Och skiträdd givetvis :D
 
Sv: Rädda ryttare!

Blev inspirerad av en annan tråd där jag skrev om min rädsla när hästen sticker iväg med en, och även när den inte gör det :) För då kan den ju kanske göra det :)

Finns det fler hästägare som faktiskt, hur pinsamt det än är att erkänna, är rädda ibland när ni rider?
Skulle vara skönt att känna att man inte är ensam fast jag är 40.

Kanske att skriva av sig efter ridturer där det gått bra, eller mindre bra och peppa varandra att släppa på spärrar man har som hindrar en från att rida så där avslappnat som " alla andra " gör.

Känner absolut igen mig, är dock "bara" 25 ;)
Har en varmblodstravare som jag älskar över allt annat, skulle inte byta henne för en miljon. MEN hon har mkt spring i benen, och går fram som en ångvällt över stock och sten om man inte jobbar henne hela tiden. Hon har en riktig vinnarskalle, men är inte dum på så sätt att hon stegrar eller bockar eller letar efter läskiga greje, hon vill bara fram... Just det där med att kunna rida ut avslappnat och både trava och galoppera, vilken lycka det vore! I sommras så hade vi det så en period, dock inte med galopp. Ooo vad jag njöt, min underbara lugna tjej. Det var första gången på tre år som jag red utan stigbyglar :banana:.
Dom bästa tipsen jag kan ge är TID och MAGNESIUM! Tid att bara vara tillsammans och att säga ifrån om man blir rädd när man är ute tillsammans med någon annan o rider. Om man har en häst som är lite stirrig så kan man ge magnesiumtillskott så lugnar de ner sig lite.
 
Sv: Rädda ryttare!

Enya,

jag tror du ska försöka berätta för de andra ryttarna hur du känner dig. Du får säkert stöd från dem och det skulle kännas bra för dig. Du anar inte hur många som är rädda.

När jag var på en träning för ett tag sen, tog jag upp det här med ridrädsla. Det visade sig att varenda en hade känt av det, mer eller mindre. Tror du inte själv det skulle hjälpa om du får uppmuntrande nickar av de andra istället för att gömma dig på helgerna? Folk i allmänhet är ju hyggliga. Dessutom slipper du den där konstiga smygkänslan "de ser att jag är osäker".

Lycka till/ Gg
 
Sv: Rädda ryttare!

Bor på landet utan vare sig paddock eller ridhus, så det är uteritt som gäller.
Har funderat på att ta ut en tränare och gå igenom alla grunder, men har ju tyvärr inget bra ställe att rida på. Kanske om man hägnar in en hage.

Jag bytte upp mej till denna häst från en gammal D-ponny för det kändes som att det var dags, men all snö och brist på barnvakt har ju gjort att man gått ett steg tillbaka i huvudet.
Hästen vill jag absolut behålla. Hon är snäll och lyssnar, men vill ju också att hon ska få känna att vi kan sticka iväg i snabbare tempo då hon tycker att det är roligt.
Hon lyssnar bra på mej och jag känner att vi kommer att funka, men jag måste bara släppa mina bilder i huvudet på allt farligt som kan hända.

I skogen har jag inga problem då hästarna har fullt upp att koncentrera sig på att hitta framåt, utan det är på vägen där de har chansen att sticka, vilket de bara gjort en gång sen augusti. De stannade ganska snart så inget hände mer än att jag blev överraskad.
Så problemet är inte hästarna utan i mitt huvud.
 
Sv: Rädda ryttare!

Nu svarade du inte mig men jag tänkte kommentera ändå om det är ok :)

Jag hålelr med dig i sak om det du skriver, dock så känenr jag själv personligen att jag har inte råd att köpa mig en häst som passar mig bättre. Dessutom hålelr jag inte med om det där sista, om rädslan. JAg är så rädd men rider ändå :) Det är kul, faktiskt och otroligt kickande för självförtroendet när det funkar och när man HAR ridit och varit rädd, det rär lite så att jag blir rent hög ibland när jag lyckas med något som jag upplever som svårt! Tex trava två varv på ridbanan i höstas :D Jag var överlycklig :D Och skiträdd givetvis :D

:bow::bow: Åhh, just så blir jag också när det går bra, hög på ridningen. :love:
Grät i lördags när vi red dressyr för instruktör och klarade av att skritta två varv med form och takt, höjd rygg och benen under sig och sen kunde gå över i fin trav ett halvt varv utan att hon hoppade iväg i en halv galoppfattning in i slängtrav. (Travare med stor kropp och låånga springiga ben)
 
Sv: Rädda ryttare!

Jag tror att fler än jag känner obehag mellan varven (just nu i början av nästan varje pass - senaste gången jag skadade mig var det nära att jag blev förlamad).

Se vad Edwad Gal sa: ”Jag satt upp och red bara några sekunder. Sedan satt jag av. Det var så mycket power i honom. Det kändes som om han skulle explodera.”

Nästa dag åkte han dit igen med sin stalljockey som fick rida först. När hästen accepterade skänkeln utan att skjuta iväg som en raket satt Edward Gal upp.
Länk.

;) Krocket - väldigt glad över att över huvud taget kunna rida igen. Och troligtvis Anna Hassös största beundrare genom tiderna...
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda ryttare!

Nu svarade du inte mig men jag tänkte kommentera ändå om det är ok :)

Jag hålelr med dig i sak om det du skriver, dock så känenr jag själv personligen att jag har inte råd att köpa mig en häst som passar mig bättre. Dessutom hålelr jag inte med om det där sista, om rädslan. JAg är så rädd men rider ändå :) Det är kul, faktiskt och otroligt kickande för självförtroendet när det funkar och när man HAR ridit och varit rädd, det rär lite så att jag blir rent hög ibland när jag lyckas med något som jag upplever som svårt! Tex trava två varv på ridbanan i höstas :D Jag var överlycklig :D Och skiträdd givetvis :D

Det där känner jag absolut igen :)
Jag vill rida varje dag egentligen och om det blir inställt så blir jag skitsur då jag ser fram emot det, MEN när jag sadlat och ska leda ut så kommer det smygande. Ibland får jag ont i magen och får springa hem på toa :o och andra gånger känner jag inget alls.
Det har gått bra många , många gånger, särskilt i terrängen i skogen.
men även när vi ridit på långa turer i skogen. Sambon vet om min rädsla och försöker hjälpa mej genom att låta sin häst springa av sig innan eller efter ridturerna så att han blir lugn. Ibland tar bonusdottern på 12 över min häst och så travar de av dem en stund. Lite pinsamt kanske , då hon lärt sig rida hemma på en shettis :angel:
Han har även ridit min häst utanför stallet med bara grimma och grimskaft för att visa att hon är snäll.
Vissa dagar vågar jag inte ens hämta i hagen då vi delar hage med grannar, då hämtar han henne.

Hon har krånglat ett par gånger när vi hade ny vallack i hagen och hon hellre ville vara kvar och försökte vända hela tiden, men jag gav mej inte utan vände om henne och till slut kom vi iväg. Då kändes det otroligt skönt!

En av mina bästa ridturer var när jag red med granntjejen och hon red deras gamla sega fjording. Jag red för ovanlighetens skull först och hon kom långt efter. Min häst lunkade på i lugn och ro och jag behövde inte korta tyglarna alls på 1,5 timme. Bara satt och slappnade av och njöt. Var helt hög flera dagar efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda ryttare!

Här är en till *vinkar*

men det har blivit bättre tycker jag. Nu har jag hittat 'rätt' häst för mig. :love: Och även om jag numera litar på HENNE så litar jag inte på världen runtomkring.
Jag blir väldigt stolt när jag klarar av något jag inte egentligen vågar. Står i ett stall med tävlingsryttare så det känns lite ensamt ibland när man inte är så tuff. (dvs nästan jämt)

Min förra häst (som numera ägs av stallägaren) var för tuff för mig och höll på att backa, tramsa, försöka backa ut på bilar, stegra osv. Det var inte roligt och jag hade hela tiden den där klumpen i magen när jag visste att jag måste åka ut till stallet. Vilket humör skulle hon vara på idag? Usch nej, det var inte alls roligt. Jag redde ut det- ett tag. Sen skulle hon testa igen, jag redde ut det- ett tag. Testa igen...Så när vi väl skulle byta stall var jag så trött på det att jag kände att jag aldrig mer ville sitta på henne. Stallägaren skulle rida till henne åt mig- och på den vägen är det. Har inte alls ångrat att jag sålde henne till stallägaren och 'bara' har tant som ridhäst.

Jag och tant tuffar på bakom de andra i vårt tempo, men jag tycker INTE om att rida med ut när det är ett helt gäng. För då försvinner de andra rätt vad det är bara i full fräs framför en. Eller plötsligt kommer bakom en i full galopp och drar om. Värst av allt när de sätter fräs nerför en backe där vägen sen svänger 90 grader in på en annan skogsväg. DET är inte kul kan jag säga. Då är jag allt annat än glad på dem. Och sen skäms jag för att jag är så fjantig. Men jag vill verkligen ha kontrollen.

Har varit ett par gånger när jag inte har kunnat hålla henne och då blir jag verkligen rädd, men som tur är så brukar hennes bensin ta slut rätt fort. Men inte om det är ett gäng andra hästar framför som drar järnet. Hon är ju äldre och har inte kondis och fart som de andra. Så som sagt, ibland är jag så arg (men inte på henne) när jag sitter på hennes rygg i skogen och önskar att jag var vart som helst utan precis exakt på hennes rygg i skogen. De andra travar/töltar/galopperar ju oavsett om det är nedförsbacke, hinder eller nåt annat. Jag är livrädd för det...

Men samtidigt så är de andra tjejerna väldigt stöttande, när de tänker på det. Det är så främmande för dem med den här förlamande rädslan så de kan inte riktigt förstå.

Sen är tant lite rolig också och 'härdar' mig. Rätt som det är blir hon jätteräddför en vrålfarlig stubbe eller gren och hoppar iväg några steg. Det har jag lärt mig nu och oftast blir jag inte ens rädd längre. :D Men tyvärr så gick vi omkull i höstas och jag fick henne över mig. Gick omkull ett antal gånger med min förra häst, så den rädslan har jag sen innan.
Så nu känner jag hela tiden när vi ökar takten lite tänk om hon går omkull, tänk om hon går omkull och då är det lite svårt att slappna av.

Vi gör dock framsteg. Tack vare min fantastiska tant :love: Jag är rädd nästan varje gång jag rider, men det blir mer och mer lätthanterligt. Finns ingen häst som hon. :D
Man ska inte tillskriva hästar för mycket, men det här är en riktigt smart häst och jag tror att hon vet hur jag känner och hon 'stöttar' mig jättebra. Och sen ponnytramsar hon ju en hel del och hittar på bus så att hela stallet får underhållning
september095edit.jpg

Världens klokaste Frigg :heart
 
Sv: Rädda ryttare!

tänk om hon går omkull, tänk om hon går omkull

Känner igen den meningen :)

Min hovis frågade mej en gång vad jag är rädd för. Och jag svarade : att hon ska gå omkull. Han tyckte att jag ska försöka tänka bort det då han inte ser nån direkt anledning till att en frisk och stark kallblodstravare skulle gå omkull av lite trav :)
Så nu försöker jag oxå tänka så. Fast jag har ju redan färdiga bilder av hur hästen går omkull och jag fastnar i stigbygeln, åker efter och blir sparkad i ansiktet. :cry:


Konstigt att man blir rädd :rofl:

Men här hon: den farliga hästen ! :)

30489434.jpg


29558253.jpg
 
Sv: Rädda ryttare!

Hon är ju så himla fin:love:

Tant har likadan uppsättning i manen lite då och då när vi ska vara extra fina. (islandshäst-tävlingsryttarna i stallet DÖR lite varje gång. Man får ju icke röra man och svans. Men det bryr jag mig inte om! Jag tycker det är kul och vi tävlar ju inte ens)

Men ibland går de ju omkull ändå, bara så där. När tant gick omkull så travade vi i lugnt tempo på en helt plan grusväg. :confused: Och givetvis hade jag ju dottern (8 år) ridande med mig också ja. Men hennes häst stannade som tur var, och det var ändå tur att dottern var med. Hon blev ju jätterädd så då kunde ju inte JAG visa något. Utan kolla genom hästen och sitta upp igen. Och det var nog tur.

Jag ser ju tyvärr också framför mig hur hon bara försvinner under mig, jag flyger av, fastnar, blir mos, förlamad, får krypa hem en mil osv osv. Suck.
 
Sv: Rädda ryttare!

Haha, jag är glad om jag kan se mej krypande hem. :)

Synd att man ska hålla på och oroa sig så mycket. Sambon bara rider och tar saker efter hand.
 
Sv: Rädda ryttare!

Känner igen mig mycket där! Har också ett varmblod som älskar fart medans jag är farträdd! Håller jag in honom exploderar han uppåt så istället brukar de bli lugna sköna skogsturer på långa tyglar.

Men ska springa iväg till affären imorgon och köpa magnesium! Hoppas verkligen att de kan hjälpa! Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Rädda ryttare!

Förresten, senaste nr av Hästmagazinet tar ju upp hopprädsla och hur man ska tänka. En rejäl artikel på 21 sidor. Många tips som man har glädje av generellt inom ridning och självförtroende.

/Gg
 
Sv: Rädda ryttare!

Jag är nog mest rädd för att det ska dyka upp nåt läskigt djur i skogen, som älg t ex, och om hästen då skall dra iväg, så att man tappar kontrollen.

Vi har mött en älg en gång, då blev jag rädd, för hästen frös fast och blev okontaktbar, och det gick nästan inte att få honom att vända. Så den gången var det motsatt problem. Älgen kom "älgandes" emot oss, och det var samma älg som terroriserat byn med stångningar mot traktorer och jakt på barn o hundar. Så jag blev livrädd, och trodde vår sista stund var kommen.

När älgen var kanske tjugo meter ifrån oss, vände äntligen hästen..och vi kunde ta oss därifrån i kontrollerad fart..konstigt nog. Med mej som ett darrande asplöv med spagettiben på ryggen och hjärtat hamrande i 200. Och ändå, fast hästen inte stack, så är jag livrädd för att den ska göra det, ifall vi stöter på nåt djur. Och jag är livrädd för älgar och lyssnar o spanar hela tiden ute i skogen. Minsta knak, då vänder vi direkt, så lite handikappande är det.
 
Sv: Rädda ryttare!

Men så fin hon är! Hon ser inte det minsta farlig ut:laugh:
Ja det där med att gå omkull, det är också hemskt, sånt tänker jag på när vi hoppar. Tänk om han snubblar och går omkull. Ser jag också inre bilder framför mej, uscha!:cry:
Min ridlärare som jag har fullt förtroende för, brukar försöka distrahera mej genom att tvinga mej räkna galoppsprång mellan hindren, och det fungerar, jag blir så upptagen av att räkna, så jag glömmer ofta att jag kan gå omkull när jag hoppar själva hindret. Jag slappnar av bättre då också och då går ju hästen bättre också, för spänner jag mej, så spänner han sej..så det blir en ond cirkel..som är svår att bryta själv, och då är det bra om nån kan distrahera en.
 
Sv: Rädda ryttare!

Jag har inte mött älg ännu med min. Med min förra ponny mötte vi en som hade ett stråk över vägen, men då stannade hästarna tills den gått över och ingen brydde sig. Fast inte så kul om man möter en mamma med unge inne i snårskogen. Då hade jag nog inte brytt mej om hästen sprang så fort den kunde.
Däremot har vi en smal grusväg i skogen där vi rider och speciellt en sträcka brukar jag få för mej att det kanske skulle kunna dyka upp en björn :D
Att man förstör fina ridturer med att framkalla en massa hjärnspöken. Skulle behöva ta en valium innan ridturen.

Hon är inte farlig utan väldigt lugn och inte rädd för nåt. Det är jag som får för mej en massa bara.

Undrar om man kan äta magnesium själv istället för att ge hästen :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 153
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • HUND MAGKATARR...
  • Rumsren - hur gör ni på natten?

Hästrelaterat

  • Linjeavel PRE
  • Åkerfräken
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp