Rädsla vid ridning.

dramatik

Trådstartare
Jag har ett problem.

I sommras trillade jag av min tokiga häst som bockade rejält efter ett hinder. trillade så illa att jag fick kottrycknig vilket gjorde fruktansvärt ont:crazy:
Efter det fick jag en månads vila och smärtstillande tabletter och nu är ryggen inte som den en gång var utan jag får jätteont om jag bär tunga saker eller står upp länge och sånt.
Och nu är jag fruktansvärt rätt för att rida.
Varje gång någon häst bara snubblar till så får jag hjärtklappning och nästan panik och får upp massa bilder i huvudet från när jag trillade av och skadade mig och minns hur ont det verkligen gjorde.

detta hindrar mig något enormt i min ridniing då jag hela tiden stör mig på hur feg jag blivit och på att jag inte vågar saker jag alltid vågat innan.
har dessutom en 4 åring som jag ska tävla hoppning i år och ägaren pressar mig mycket på att jag måste rida honom. och varje gång jag ska rida blir jag jättenervös och benen skakar så mycket att jag knappt kan stå på dem. detta är verkligen jättejobbigt för mig.
någon som har tips på hur jag ska lyckas komma över min rädsla, eller någon som själv varit eller är i samma situation?

MYCKET tacksam för svar.
 
Sv: Rädsla vid ridning.

Du skall aldrig rida om du känner dig rädd och osäker, låt inte ägaren tvinga dig till att rida eller hoppa.

Hästen känner av om du är rädd och då blir den osäker, den skall ju känna dig som en trygghet, du skall vara dess ledare och blir du rädd då vet inte hästen vad den skall göra och blir också osäker. Speciellt om det är en unghäst också, då måste man inge förtroende.

Tycker du kan tala om för ägaren att du känner dig rädd efter din avtrillning, det är helt normalt att man kan göra det om man har haft eller har ont efter det.

Börja i din egen takt, jobba hästen från marken, tömkör, ta promenader, rid korta rundor de dagar du känner dig lugn och ta skogsrundor på ställen där du känner dig trygg.
Hoppa inte så länge du är rädd, börja med små hinder när du känner dig mogen för det.

Kan rekommendera att lyssna på cd skivor om avslappning och mental träning, det har hjälpt mig att känna lugn och slappna av.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädsla vid ridning.

Jag råkade ut för något liknande i våras. Jag kan, innan jag sitter upp, känna mig väldigt orolig och tänka på vad som kan hända. Är mest rädd för att jag ska trilla av igen och inte kunna rida på länge. Dock när jag väl kommit upp blir jag lugn och allt känns bra. Tur för oss för jag har en väldigt osäker häst som behöver mycket stöd från sin ryttare. Jag sitter inte lika bra som tidigare, vilket är ett problem, då jag behöver vara stadig på min lite "skuttiga" häst. Blir bättre med tiden, och vi tar det lugnt.

Jag säger som i tidigare inlägg. Låt ingen tvinga dig. Ta allt i din egen takt. Jag tror säkert du kommer att känna dig säker igen, men det kan ta tid. Ge dig själv den tiden. Om inte hästen passar dig, och ägaren inte kan acceptera att du behöver tid, byt häst helt enkelt.

Lycka till!
 
Sv: Rädsla vid ridning.

Jag skulle sluta rida denna häst med denna ägare direkt.

Skaffa dig ( lr bli medryttare på) en lugn häst som är erkännt stabil och trygg, rid utan krav tills du känner att Du vill avancera till mer kravställande ridning.
 
Sv: Rädsla vid ridning.

Alltså när jag rider blir jag oftast lugnare. det är mest innan jag ska hoppa upp som jag är så fruktansvärt nervös.
Väl på hästen kan jag vara rädd visserligen, men jag visar det aldrig någonsin och de gånger det är på gränsen hoppar jag av och går med hästen ist.

Men det värsta enligt mig är att vissa dagar är jag så rädd att jag inte ens vågar hoppa upp och då blir jag så arg och frustrerad på mig själv för att jag inte vågar och spec när jag vet att jag har en superfin unghäst som verkar kunna gå hur långt som helst...
 
Sv: Rädsla vid ridning.

jodå, hästen passar mig egentligen.
Men det konstiga är att det är inte hästen jag trillade av från som jag är rädd för utan alla andra hästar som är ko-lugna:crazy:
jag förstår inte vrf det blivit så alls. och sen har jag märkt att jag fått jättedålig balans sen olyckan vilket gör att jag blir mer osäker eftersom jag vet med mig att gör hästen något, då flyger jag...
 
Sv: Rädsla vid ridning.

För några år sen var jag och provred en häst som jag funderade på att ha på foder. Den bockade av mig och jag blev rejält omtumlad, fick bland annat hästens hovar i huvudet.
Efter det blev jag jätterädd för att rida i pricip alla hästar.
Men jag red två av de lugnaste tryggaste hästar jag träffat och till sist blev det mycket bättre. Även om det tog tid.
Då det var som värst skulle jag aldrig ha gett mig in på att hoppa eller rida en tokig/busig häst.
Fast fortfarande håller jag mig till hästar som jag vet är lugna och blir fortfarande nervös även då mina egna, som jag ändå känner väääldigt väl, är lite tossiga.
 
Sv: Rädsla vid ridning.

Jag känner igen det du beskriver. Jag vill helst inte rida andras hästar heller, men är väl inte direkt rädd. Jag har blivit mer försiktig med åren, och tänker på vad som kan hända... Mina egna busar har jag inga problem med :angel:

Ta det lugnt bara. Det kommer att lösa sig, men pressa inte på. Gör bara det som känns bekvämt för dig. Hästen känner på sig om du är orolig eller mår dåligt på nåt sätt. Så känslig är iallafall min häst.
 
Sv: Rädsla vid ridning.

Rädsla är knepigt.
Du måste lära dig ett sätt att hantera att du blir rädd.

Det hjälper att fundera på vad du är rädd för. Att trilla av igen? Att skada dig igen? Att skada dig mer än du gjorde sist?
Eller är du helt enkelt rädd för att tappa kontrollen, oavsett om du kommer sitta kvar eller inte?

Jag är rädd för att tappa kontrollen, rädd för att bli rädd så att säga. Men det hjälper mig jättemycket att samla på bra upplevelser, dvs. göra precis det jag vågar och inte mer. I vissa situationer kan det hjälpa att pressa sig lite, lite, men aldrig mycket.

Det tar TID att hantera rädsla. För mig har det varit jättesvårt att acceptera och initialt bara orsakat mer stress.

Tänk på att det är OK att vara rädd och att du genom små framsteg kommer att bli modigare!
 

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 135
Senast: Sesca
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp