Bukefalos 28 år!

Räkna foderstat till får!

M

montgomery

Någon människa som har en aning om hur man räknar ut en foderstat till får??
 
ja jag kan hjälpa dig, men foderstaten beror helt på om dina tackor är lägdräktiga, högdräktiga, ej ska lamma, betäkningstid, hur många lamm/tacka som man beräknar, vikt på tackan och under digivning.
 
Jag skriver lite olika foderstater så kan du själv välja.

Tacka 70 kg betäckningsperiod
Behov för underhåll 9,6 MJ/dag 64 AAT/g/dag (proteinvärdering för idisslare)
Flushhing + 3,5 MJ/dag 30AAT/g/dag

85 kg tacka under betäckningsperiod
Underhåll 11,0 MJ/dag 78 AAT (g/dag)
Flushing + 3,0 MJ/dag 30 AAT (g/dag)

Tacka 70 kg och 85 kg Lågdräktighet
Tilläg för dräktighet 2,0 MJ/dag 20 AAT (g/dag)

Tacka 70 kg och 85 kg digivning
1 lamm + 12,0 MJ 120 AAT
2 lamm + 19,0 MJ 170 AAT
3 lamm + 22,0 MJ 210 AAT

under högdräktigeheten så ökar man kraftfodermängden med 1 hg i veckan under de sista 8 veckorna före lammning.

Hoppas du blev klokare.
 
Har tre tackor och en kastrerad bagge som jag har bra för att "tycka om" :) De ska inte lamma. Har analys på höet men de är ju hästvärde, hur räknar man om till fårvärde?
 
Hur gör man om baggen går tillsammans med tackan? Han äter ju minst lika mycket. Eller är jag ensam om att ha dom tillsammans hela tiden?
 
du kan räkna på ditt hö till hästarna. Jag vet inte hur man räknar om AAT, men det bör vara samma som SRP.

Då räcker det med att du ger dina får hö om det håller ett bra värde. Glöm inte att ge mineraler samt salt. Du kan ge fåren en liten skopa betfor som du blandar mineralerna i. Tänk bara på att fåren SKA HA TORRT betfor.
 
nej du är inte ensam med att låta baggen gå tillsammans med tackorna. Problemet är då att baggen äter en hel del kraftfoder och det är inte bra då han lätt kan få urinstenar.

Ger du inte kraftfoder så spelar det ingen roll, mer än att du inte kan ha full koll på när lammen kommer ;)
 
Ska den vara TORR?
Nu blir jag förvirrad. Fick nämligen först höra från gården baggen kommer ifrån att dom skulle ha torr betfor, sen så fick jag höra att jag fattat helt fel, dom fick aldrig utfodras med torr betfor för då kunde deras mage stanna upp.
Hur ligger det till? Kan du förklara VARFÖR dom ska ha torr och inte blöt?
 
enligt vår distriktsvet. så kan blött betfor störa vomen och gör då så att fåren slutar idissla, därför ska det vara torrt.

Jag fodrade ett 50-tal sena lamm i vintras med torr betfor och dom mådde hur bra som helst.
 
Tack så mycket för hjälpen :bow: De har en saltsten och en mineralbalja fast de äter inte på den!
 
Sv: Räkna foderstat till får!

kl....

Jag plockar upp den här gamla tråden och hoppas på hjälp! Jag har en liten flock finull/dorset-tackor, betäckta med texel, som ska lamma i jan-feb. Jag har inte vägt dem ännu, men gissar på 70 kg, och de har har två lamm vardera i magen. Nu försöker jag räkna foderstat, och får väldigt olika resultat.... :crazy: Dels har jag använt Opti-bää, och dels ett excelark som jag hittade på nätet.

Jag har räknat med vårt ensilage, protein 119, MJ 10,7, Ca 5,9 och P 2,3. Allt per kg/ts. Ts-halt runt 60 %. När jag använder excelarket behöver jag inte ge något extra kraftfoder alls, och det räcker med havre, betfor och lite mineraler under digivning. (Och kanske lite soja, annars blir det nog väl mycket havre. Var går gränsen för hur mycket man kan ge?) Men föreslår jag Opti-bää det skriker programmet... Fast jag är heller inte säker på att jag lyckats mata in siffrorna rätt där.

Det känns ju onödigt att köpa färdigfoder om jag inte behöver, men annars gör jag ju självklart det.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: mily
·
Katthälsa Megara ska börja få hälften RC torrisar och hälften Bozita blötmat för att se om det kan fixa hennes mage. Jag försöker räkna ut hur...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Sol
·
Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
605
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp