Bukefalos 28 år!

Räkor en masse!

Mabuse

Trådstartare
Vi köpte för några månader sen några små röda räkor till vårt akvarium, som ett experiment för att se om de skulle klara sig från fjärilscikliderna. Jodå, i början var de väldigt blyga och gömde sig mest bland javaormbunkarna, men efter några månader började de komma fram. Jättegulligt med små röda räkor tyckte vi - till en början. :crazy: Igår försökte jag räkna dom som var framme, och kom till 20 stycken, säkert finns lika många till som höll sig dolda just då. Ingen visar det minsta intresse ens för att äta ens de minsta räkbarnen, som glatt simmar runt bland växterna.

Jag börjar inse att detta börjar se lite dystert ut, det är väl bara en tidsfråga tills hela akvariet täcks av hundratals räkor (som snarare kommer få en att tänka på ohyra än små gulliga krabater). :eek:

Vad ska man göra? Hur gör ni andra som har räkor? (de är inte lätta att fånga bland alla rötter och växter, kan jag säga).
 
Sv: Räkor en masse!

Arten är ganska lättodlad och honorna bär 20-30 ägg i ca. 20-30 dagar. Avkomman är fullt utvecklade minikopior (ca. 1.5 mm) av föräldrarna när de föds.

Räksallad på räkor som är 2,5 - 3,5 cm långa funkar nog, men det lär gå åt några stycken :D
 
Sv: Räkor en masse!

De största är max 1 cm långa, så nej, räksallad är inget alternativ.

Kom igen, var lite seriösa! (eller försök åtminstone).;)
 
Sv: Räkor en masse!

Guldfiskar är ena jävlar på att äta upp allt som lever,annars är skalari extremt sura på allt annat som simmar i deras akvarium....
 
Sv: Räkor en masse!

Jo, det funderade vi också på - problemet är att vi redan har väldigt mycket fisk i akvariet, som dessutom är ganska litet. Så vi kan inte sätta i någon mer fisk, åtminstone inte i storleksordningen skalare eller guldfisk (som ju bägge blir rejält stora). Dessutom har vi ett stim med grön neontetra och några trådfensregnbågar, som nog också skulle bli mat om det bodde en stor skalare i akvariet.
 
Sv: Räkor en masse!

Ett ärligt förslag. Gå med i Bollmora akvarieförening och sälj dem på deras auktion!
 
Sv: Räkor en masse!

Låter iofs bra - om jag får upp de små :devil:-na, kvicka som attan är de, och akvariet är för tätplanterat med för mycket rötter för att man ska kunna jaga dem med håv på ngt vettigt sätt.

Finns det inget sätt man kan hindra dem från att föröka sig så mycket? Eller finns det någon lite mindre rovfisk som kan tänkas vara snäll mot trådfensregnbågar och neontetror men gärna mumsa räklingar?
 
Sv: Räkor en masse!

Ha! Riktiga snuskräkor är de, ingen enbarnspolitik där inte, utan gränslöst kopulerande. Borde säljas med varningstext: "Obs! Två räkor blir lätt tvåhundra!" Åsså de lata cikliderna sen då, som trycker i sig frysta räkor så magen står i fyra hörn, men är komplett ointresserade av läckra små räklingar som simmar framför nosen på dem.:mad:
 
Sv: Räkor en masse!

Lyllos dig, mina tetror äter upp alla mina :(

Fråga din närmaste akvarieaffär om de vill ha några i utbyte mot fiskfoder eller annat.
 
Sv: Räkor en masse!

Stoppa in akvariet i bilen(eftersom räkorna är svårfångade),åk till peter_lundin och kastrera dom..och som betalning,kan du ju ge bort några till PL:s räksallad(dom som inte gick att fånga tex)!
Och PL blir den 1a att kastrera räkor!

Så..nu har jag löst ditt problem!
 
Sv: Räkor en masse!

Hilfe, hilfe *skyddar sig mot ohyreräklingarna*

Vi kan inte alla vara professionella räkfångare, vet du... :angel:

Men plocka upp och kasta bort, alltså? Eller tror du nån djuraffär vill ha dem? Akvarieföreningen hade varit en bra idé, men de tycks inte ha någon ny auktion inplanerad.
 
Sv: Räkor en masse!

Stoppa in akvariet i bilen(eftersom räkorna är svårfångade),åk till peter_lundin och kastrera dom..och som betalning,kan du ju ge bort några till PL:s räksallad(dom som inte gick att fånga tex)!
Och PL blir den 1a att kastrera räkor!

Så..nu har jag löst ditt problem!

Låter bra, han kan få så mycket räkor han vill till sin räksallad - under förutsättning att han lyckas fånga dem, förståss. :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 950
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 832
Senast: Teilani
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 045
Senast: Mabuse
·
I
...
Hästmänniskan Jag behöver bara skriva av mig och rensa tankarna lite. Du måste inte läsa om du inte vill jag bara känner att jag behöver göra det här...
Svar
9
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp