Bukefalos 28 år!

Rätt benämning?

V

Vaccan

slöglor lite på blocket (denna eminenta portal för att hitta hund ;) ) och hittade en fin liten Tollare som breskrivs som "mindre variant av Golden Retriever". Kan man verkligen säja så :confused:
Jag har aldrig haft nån Tollare så jag vet inte, men är inte det en väldig hurtbulle om man jämför just Golden - Tollare, eller är det bara något jag fått för mej?
(nä, jag ska inte ha någon ny hund och nä, jag tänker inte köpa den från blocket -bara för att göra det klart så här på en gång, men man är väl nyfis :D )
 
Sv: Rätt benämning?

och jag måste bara fråga -vad är luzern (förutom hästmat.)...."Korsning collie-luzern" kan man läsa i en annan annons, vad 17 är det?
 
Sv: Rätt benämning?

Tror att det finns nått som heter Luzernstövare... Hittade detta på Hunddata: schweiziska stövare/ luzerner.

På frågan om man kan kalla Tollare för liten Golden
Svar: NEJ
 
Sv: Rätt benämning?

Folk vet inte vad tollare är... *suck*

När det gäller luzernstövare så är den väldigt ovanlig, hade ju varit väldans otur om de få hade lyckats tjuvpara sig :confused:

Träffade själv idag på en Skånsk Retriver :D

//E
 
Sv: Rätt benämning?

nä jag vet inte exakt vad Tollare är för jag har aldrig lagt ner nämnvärt med energi att kolla det då jag aldrig vart intresserad av Tollare.
 
Sv: Rätt benämning?

Tänk dig en korsning mellan BC och Golden typ *hi hi*

Det enda jag inte tycker från texten nedan är att de skulle vara reserverade. De jag träffat har inte varit det. Det har varit lagom balanserade till lite väl överglada. En del har dock inte varit så förtjust i andra hundar. Min kompis Tollare t.ex. flyger på mina hundar direkt hon får chansen och det gör hon även om de står och tänker på annat och inte bryr sig om henne.

Saxat från rasklubbens hemsida:

Envis, intelligent, arbetsglad, lättlärd, rolig, krävande, pigg, glad, viljestark, slug, intensiv, lurig och reserverad. Ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om "tollaren", den minsta av våra retrieverraser.

Tollaren är, som sagt, en mycket självständig, intelligent och ofta envis hund som kräver mycket av sin förare. Den som inte känner till tollarens karaktär och temperament kan bli förbryllad och till och med avskräckt i sina försök att träna en av dessa hundar. "Behandla en Tollare som en Labrador eller Chesapeake och du står där med en åsna" lär James B Spencer, en internationellt känd expert på retrievers, en gång ha sagt.

Tollaren är alltså ingen "latmanshund". Den som inte är beredd att ägna mycket tid åt sin hund, inte bara genom promenader, utan även i form av mental stimulans, bör se sig om efter en annan ras. Om du däremot är intresserad av att arbeta med din tollare och lägga ned stora delar av din tid åt hunden, kommer du att få en utomordentligt trevlig familjemedlem och kompis som länge kommer att förgylla din och din familjs tillvaro.
 
Sv: Rätt benämning?

nä, jag menade inte dig, jag menar att folk som föder upp tollare inte vet vad de producerar för nåt, vilket är skrämmande.

Jag menar, själv är jag inte så insatt i bulldog aveln, för jag är ju inte så intresserad av bulldog :D
 
Sv: Rätt benämning?

Jag vet så mycket som att det inte finns nån BUlldog med A-höfter. Ev. att det fanns EN! Finns nån hande med B. Nu har de skärpt kraven. Minst en av föräldrarna måste ha A, B eller C. Du får alltså inte papa D-D, D-E eller E-E nått mer...
 
Sv: Rätt benämning?

trött, tog åt mej ;)

Om det är som du säjer, Tippan -så fattar inte jag vart det inte klaffar om man beskriver en Tollare som en liten Golden.
Och i sådana fall, varifrån köpte säljaren sin Tollare (fick de ingen information :confused: , läste de inte på, kan de inte läsa av sin egen hund :confused: ) och hur bra är det att lura i en hundköpare som kanske haft Golden att tro att en Tollare ska va likedan fast den är mindre...

Världen är full av korkskallar (min slutsats). :cool:
 
Sv: Rätt benämning?

Det finns ju bevisligen vissa exemplar som är så. Har ju varit vissa på Buke som inte känt igen sig alls att hundarna är energiknippen. Men jag vet inte om de varit ägare till hundarna??

Min äldre hund uppvisar schablonbilden av en trött och lydig Labrador om det är sånna vardagssituationer där man brukar träffa folk. Typ hemma eller hemma utanför huset eller nått sånt. Vissa av mina träningskompisar har heller inte sett hennes :devil:-sidor ;) Ingen vet ju heller inte hur enormt mycket jobb jag lagt ned på henne och de vet ju heller inte vilken örnkoll jag alltid har på henne. Den enda som vet det fullt ut är hon som har hennes halvbror, för han är likadan! Om inte värre...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 685
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 676
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp