Vilken ras?

Guldaskig

Trådstartare
Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄

Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och barnen ☺️ Vi hade tidigare en cavalier som passade oss utmärkt, hon kunde klara sig en vecka med bara promenader om vi var sjuka men var också med på det mesta (inom rimliga gränser, hon var ganska lat) när vi var ute och gick/cyklade/sprang.

Jag har förstått att deras hälsostatus inte är den bästa och att många väljer bort rasen just pga det. Kan man ändå hitta en vettig uppfödare så borde man väl ändå kunna finna en frisk individ?

Oavsett så vill jag gärna ha input på andra raser! Det vi söker:

- Först och främst en ”familjehund”, för oss innebär det en hund som tycker om livet i en familj med allt vad det innebär, små och livliga barn, ljud och rörelse, osv.

- En hund som kan nöja sig med bara vanliga hederliga promenader utan att för den sakens skull bli understimulerad. Men ändå vilja hänga med på löpturer, svampplockning, cykelturer och andra diverse utflykter.

- Jag kan tänka mig att testa på lite spår (kan ingenting om det egentligen) och om det är en större hund vore det ju drömmigt om den kunde dra barnen i pulka/skrinda eller liknande. I övrigt är jag öppen för förslag angående aktivering men inte flera timmar per dag och kanske inte ens varje vecka.

- Utseende och storlek är egentligen inte hugget i sten på något sätt, det enda jag känner är att pälsvård kanske inte är något vi vill ägna allt för många timmar åt i veckan.

- Har full förståelse för att hundar skäller och jagar men det är väl helst inte något vi vill ha i överflöd, varken det ena eller det andra. Ska gärna gå att ha lös.

Jag är helt på det klara med att vi är en typisk ”rasgrupp 9” familj och det köper jag! Då är cavalier den rasen som tilltalar mig mest rent utseendemässigt men jag har ett otroligt gott öga till leonberger, borzoi och golden retriever också. Leonberger för att de är så fina och verkar vara en väldigt trevlig familjehund, borzoi mest för att jag älskar hur de ser ut och golden för att de rent allmänt verkar vara en härlig hund.

Bolla gärna andra idéer med mig, och ni som har någon av nämnda raser, säg gärna till om ni tycker att det skulle passa eller om det är helt uppåt väggarna.
 
Jag är helt på det klara med att vi är en typisk ”rasgrupp 9” familj och det köper jag! Då är cavalier den rasen som tilltalar mig mest rent utseendemässigt men jag har ett otroligt gott öga till leonberger, borzoi och golden retriever också. Leonberger för att de är så fina och verkar vara en väldigt trevlig familjehund, borzoi mest för att jag älskar hur de ser ut och golden för att de rent allmänt verkar vara en härlig hund.

Leonberger är tyvärr en ras drabbad av många sjukdomar, och om det är viktigt för er att kunna ha hunden lös går borzoi bort som ju är en vinthund vilka överlag kan vara svåra att ha lösa annat än i välinhägnade områden utan vilt.
 
Om ni passade utmärkt ihop med cavalier, varför inte titta på andra spaniels? Kanske en cocker, eller så skulle kanske en papillon/phalene passa? :) Golden annars som du är inne på borde ju kunna fungera finfint, så länge ni inte köper en superaktiv jaktgolden vill säga.

Precis som @Fruentimber nämner så har leonberger tråkigt hälsoläge. Vinthundarna kan du inte räkna med att de går att ha lösa på icke-inhägnat område. Väldigt få personer klarar det, framförallt inte med sin första vinthund. Samtidigt har de ett absolut behov av att få vara lösa, och det är något man måste ordna för att de ska trivas i hemmet.
 
Leonberger är tyvärr en ras drabbad av många sjukdomar, och om det är viktigt för er att kunna ha hunden lös går borzoi bort som ju är en vinthund vilka överlag kan vara svåra att ha lösa annat än i välinhägnade områden utan vilt.

Vilka sjukdomar är leonberger drabbade av? Förstår att det är viktigt med höfter och armbågar, är det något mer?

Angående borzoi så är det väl kanske det som får mig att tveka även om jag förstått att det såklart går att träna på när de är valpar. Oklart om vi är tillräckligt kunniga för det.
 
Om ni passade utmärkt ihop med cavalier, varför inte titta på andra spaniels? Kanske en cocker, eller så skulle kanske en papillon/phalene passa? :) Golden annars som du är inne på borde ju kunna fungera finfint, så länge ni inte köper en superaktiv jaktgolden vill säga.

Precis som @Fruentimber nämner så har leonberger tråkigt hälsoläge. Vinthundarna kan du inte räkna med att de går att ha lösa på icke-inhägnat område. Väldigt få personer klarar det, framförallt inte med sin första vinthund. Samtidigt har de ett absolut behov av att få vara lösa, och det är något man måste ordna för att de ska trivas i hemmet.

Jag har träffat några papillon och de faller mig inte i smaken tyvärr, de jag träffat är bara helt studsiga och sprang runt som yra hönor. Men det är säkert inte så med alla.

Vinthund tror jag egentligen att jag har räknat bort men jag älskar utseendet på borzoi, de är så jäkla ståtliga.

Berätta gärna mer om hälsoläget på leonberger, är det något mer än höfter och armbågar?

Golden ja, det vore ju underbart om en sån kunde passa in i vår familj. De känns lagom på alla sätt och vis så länge vi inte har en jaktgolden som du säger.
 
Vilka sjukdomar är leonberger drabbade av? Förstår att det är viktigt med höfter och armbågar, är det något mer?

Angående borzoi så är det väl kanske det som får mig att tveka även om jag förstått att det såklart går att träna på när de är valpar. Oklart om vi är tillräckligt kunniga för det.

Leonberger är bland annat drabbade av hjärtproblem, olika tumörsjukdomar och en ärftlig nervsjukdom.
Precis som @Red_Chili påpekat så är det till viss del träningsbart för kunniga personer, men träning kommer aldrig kunna vara en garanti för god inkallning eftersom vinthundar är gjorda för att springa fort och jaga med blicken, och inte i första hand för samarbete med människa. Det blir alltså en extremt vågspel och ni riskerar få en hund vars behov blir otillfredsställt.
 
Berätta gärna mer om hälsoläget på leonberger, är det något mer än höfter och armbågar?
Här kan man läsa mycket om hälsoläget för leonberger: https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-leonberger.pdf
Där kan man också se att 10% av hundarna som gått BPH (mentalitetsbeskrivning) har fått avbryta pga rädlsor, vilket enligt rasklubben är betydligt fler än inom många andra raser. De lever inte heller speciellt länge. Har för mig att det är ganska vanligt att de bara blir ca 8-9 år gamla?
 
Tack för upplysningen om leonberger och deras hälsoläge. Vad trist att det är så.. Hur kan man säkerställa att man inte råkar ut för en hund med risk för dessa sjukdomar? Samma med cavalier, det är så mycket där också men där förstår jag det som att de skärpte reglerna för några år sedan vilken förhoppningsvis sållar bort de sjuka hundarna i det långa loppet.
 
Bichon Havanais är en trevlig ras, anses som mycket frisk och den passar in på allt ni önskar ( om ni klipper ner pälsen lite ). En havanais har liten jaktlust och är därmed lättare att ha lös än de flesta andra hundraser. Den klarar sig utmärkt med ett vanligt familjeliv. Spaniels är glada och positiva men ibland ganska livliga och de är i grunden jakthundar och därmed mer krävande att ha lösa.
 
Bichon Havanais är en trevlig ras, anses som mycket frisk och den passar in på allt ni önskar ( om ni klipper ner pälsen lite ). En havanais har liten jaktlust och är därmed lättare att ha lös än de flesta andra hundraser. Den klarar sig utmärkt med ett vanligt familjeliv. Spaniels är glada och positiva men ibland ganska livliga och de är i grunden jakthundar och därmed mer krävande att ha lösa.

Det är väl det jag tänkt om spaniel.

Bichon Havanias har jag inte så mycket koll på, får läsa på lite. Tack för tips!
 
Nån annan stor mastiff-aktig hund då? Utöver leonberger.

Landseer kanske? Sankt bernhard?

Vet dock inte hur deras hälsoläge är.

Jag älskar Berner Sennen men de känns spontant inte som den mest hälsosamma rasen. Annars är jag otroligt förtjust i Grand danios också 😍
 
Jag älskar Berner Sennen men de känns spontant inte som den mest hälsosamma rasen. Annars är jag otroligt förtjust i Grand danios också 😍

Du får nog utgå från att alla de riktigt stora hundraserna dras med hälsoproblem och att de har en förkortad förväntad livslängd (jag såg nånstans att 4-5 år var medellivslängden för en GD.... ).

Tycker det låter som en havanais skulle passa er jättefint. Har ni annars tittat på pudel? Trevliga, glada och lättsamma hundar. Mellanstorleken är ju lite "mer hund" också.
 
Jag älskar Berner Sennen men de känns spontant inte som den mest hälsosamma rasen. Annars är jag otroligt förtjust i Grand danios också 😍
Har du tänkt på hur stor skillnad det är på att ha en liten hund som cavalier och en stor bjässe?
Hela livet behöver anpassas efter jättehundarna. De får inte plats i en vanlig bil på ett säkert sätt, om hela familjen ska med. Sovplatsen kräver betydligt mer yta. Det är svårare att ta med hunden på aktiviteter/hem till vänner pga dess storlek.
De dreglar, mycket…de drar in mycket mera skit, de fäller mera päls, de äter mera mat. Barnen kan inte hålla i hunden på ett säkert sätt.
De lever kortare och har ofta problem med lederna. Det kan bli dyrt med veterinärvård, mediciner och tillskott till en så stor hund som har ledproblem.

Jag har absolut inget emot stora hundar, men man ska veta vad man ger sig in på då det verkligen kräver anpassningar. Mentaliteten hos både GD och Leonberger lämnar dessutom mycket att önska.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 177
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 511
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 347
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp