Rätt galopp?

R

Rosberg

Hjälp mig. Jag ser inte om en häst går i rätt eller fel galopp. Måste lära mig det nu, Har ridit i 8 år :( Vill kunna se det när jag sitter på hästen liksom. Hur ska jag göra? Ena benet före det andra eller hur? Tacksam för alla svar och knep!:D
 
Sv: Rätt galopp?

Du rider i vänster varv (tänker vi oss) och hästen galopperar i vänster galopp.

Tänk dig att kraften börjar i höger bakben, snett bakifrån från höger och fortplantas framåt åt vänster, mot vänster framben.

Först sätter hästen ner höger bakben och sist vänster fram. Däremellan de två andra (mer eller mindre samtidigt).

Om du slappnar av i höfterna (och resten av kroppen) kommer du att känna att hästens kropp påverkar din kropp så att även du hämtar kraften bakifrån från höger och fram mot vänster. Du har ju bara två ben, två höftkulor, men din högra sida kommer att träffa marken (via hästen) före vänster sida. Och höger sida landar först, sedan vänster.

Ba-ba-bam. (ett språng)
Höger sittben-mellanläge-Vänster sittben

Hamnar vänster sittben, höftsida lite framför och "landar" sist, då är det vänster galopp!

(något snurrigt?)
 
Sv: Rätt galopp?

Antingen så lär du dig känna det eller så sneglar du ner. SNEGLAR, inte böjer ner hela överkroppen som man ofta ser ryttare göra! Det inre frambenet ska gå före om det är rätt galopp. På vissa hästar är det jättelätt att känna och se, andra svårare. Bara att träna sig att känna efter och se.
 
Sv: Rätt galopp?

Om du tkr det är svårt att se kan du ha en kunnig, kanske din ridlärare som kollar att den går i rätt galopp och då kan du kolla hur det ser ut och koncentrera dej på hur det känns...
Om hästen inte kan gå väldigt samlad i galoppen känns det ganska tydligt när den hra fel galopp när du kmr till hörnen i paddock/ridhuset.
Det är bara att öva :)

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
964
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 046
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 103
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp