Rätt katt på fel plats

Swat

Trådstartare
Har börjat inse att min "mellan katt" verkligen inte befinner sej på rätt plats i livet...

Jag har haft honom sedan han var en liten skrutt och han har alltid varit den fega sorten, men det är ju i sej inte ett problem. Problemet är att jag tycker att han rädslor bara blir värre och värre och fler och fler.

Vi har flyttat ett antal ggr men bor sedan ett halvår tillbaka i hus där vi satt in en kattlucka så katterna kan gå ut och in som de vill på dagtid. Trodde och hoppades att detta skulle falla denna katt i smaken, men icke...

Katten är kontrollerad av vet. och han är fullt frisk! Dock något överviktig...

För några månader sedan blev jag vittne till hur en "Bill-och-Bull"-katt anföll just denna katt när han äntligen vågat sej ut i trädgården :mad: vilket resulterade i att min "lilla katt" kom till undsättning och "mellan katten" flydde in genom luckan i en sådan hastighet att hela luckan med ram och allt gick i bitar...
Efter denna händelse går "mellan katten" inte ut alls = övervikt!

När bara jag är hemma är "mellan katten" en riktig gose-klimp! Han ligger gärna i knät, bredvid mej i soffan eller på nackstödet osv. Han älskar att bli klappad och är fantastiskt snäll med de andra katterna och hundarna.

Men.... I min värld är det dock inte ett vädigt liv att gå omkring och vara rädd hela tiden!
Numera är han nämligen inte bara rädd för "främmande" människor, bilar, andras hundar osv. utan även för dammsugaren, min sambo, mej om jag bär på något, plötsliga ljud mm.
Vårt hem är desutom rätt så aktivt med besökare, besökandes hundar, övernattningsgäster osv.

Funderar på att söka efter ett nytt hem till honom...men inser också att det är svårt (minst sagt) att hitta ett bra hem! För helst skulle jag ju vilja hitta en pensionär/ett pensionärspar som är hemma mycket, som lever ett lugnt liv och bara vill ha en katt att klappa på...

Avlivning har även det dykt upp som alternativ...men som sagt...katten är ju "fullt frisk" och en riktig kram-katt när han har det lugnt omkring sej...

Tips, tankar och råd någon?!

/Swat
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Jag vet inte...Min bror fick två kattungar av mig och min syster när han fyllde 25. Otroligt fina bondisar som snabbt blev hans små "älsklingar". De avgudade dessutom min bror.

MEN, ingen annan kunde leka/hälsa på katterna. Så fort det kom gäster gömde de sig. Under en 3 veckors period gick jag dit varje dag och spenderade ett par timmar i hans lägenhet för att mata, vara sällskap och tömma kattlådan och ev leka med dem. Ingen av katterna kom fram under mina vistelser där. De låg och tryckte under ett soffbord i flera timmar tills jag gick. Ibland när jag kom in för dagen låg de under madrassen i sovrummet.

Ja, vad ville jag ha sagt. Vi försökte omplacera dem, men det slutade med att de endast fick bli 5 år gamla. Tråkigt, men ännu tråkigare att de var så märkliga. Dom mådde nog verkligen inte bra psykiskt.
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Pröva att omplacera, det kan ju fungera hos någon som har det lugnare? Skulle det inte gå får väl avlivning bli ett alternativ men det är ju synd att avliva en i övrigt frisk katt om den skulle kunna må bra på annat ställe.
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Hmmm.... Ja, jag ska nog börja lägga ut krokarna lite i bekantskapskretsen!

Kanske finns det en gammal farmor/mormor/farfar/morfar som bara längtar efter att sitta med en katt i famnen och titta på Tv på kvällarna! Hoppas kan man ju alltid...

/Swat
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Prova omplacera.

Jag hade också en katt fram tills bara nån månad sen som var lite som din, inte riktigt lika rädd men inte långt ifrån.

Jag fick henne vid 8 veckors ålder (vi behöver inte diskutera i denna tråm om varför hon var så ung när jag fick henne), hon bodde på samma ställe med oss hela tiden, hon är 2,5 år nu. Dock var det inte hennes grej att vara gårdskatt eller att "dela oss" med våra andra katter.
Hon var rädd för främmande folk, framförallt barn, bilar, hundar+andra djur även andra katter, traktorer o höga ljud på tv och gick bara ut om hon var tvugnen eller om det var sommarvärme. Om hon låg o sov och jag tex nös så brev hon skiträdd osv.
Att ligga och mysa i ditt knä var det enda hon ville. Denna katt har också lätt bli överviktig så man får passa lite på vad och hur mycket som äter för hon rör sig inte så mycket.

Vi hittade en familj bestående av ett par i 35 årsåldern samt en av parternas äldre mor som är pensionär. Hon är innekatt på heltid och trivs enligt rapporter som fisken i vattnet.
Jag satte ut en annons på katten på internet och sa som det var, ett tryggt och lugnt hem, gärna någon hemma hela dagarna, innekatt och inga barn etc.

Så som sagt, prova omplacera, det kanske tar lite tid att hitta rätt pperson till din katt men kan vara värt det. Jag saknar min lilla katt ibland men jag vet att hon trivs bättre där hon bor nu.
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Precis en sådan katt skulle jag vilja ha!:love: Som inte ville gå ut.
Har fått så många katter överkörda så en kisse som BARA
vill vara inne hade varit toppen...
Hoppas att du hittar någon som kan ta hand om din kisse.
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Hmmm... Ja på rätt plats dvs i detta fallet i ett lugnt hem, hade denna katt varit perfekt.

Igår kväll låg han nästan hela kvällen som en "extra kudde" på ryggstödet på soffan bakom min nacke och spann som en lite traktor...
En rikig "go-gris" med andra ord... Men...

/Swat
 
Sv: Rätt katt på fel plats

Jag har en likadan :crazy: riktig fegis som bara törs vara ute ibland, vill helst vara inne i lugn och ro och mysa. Kanske leka med snäll kompis inne..
Håller på att omplacera honom, men han skulle isf flytta med kompis.. tror jag PMar dig :idea:
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Tass
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 254
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 977
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 019
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp