Bukefalos 28 år!

Raka kittlig häst?

C

cryingbabygirl

Nån som har nått tips om vad man kan göra när man ska raka en häst som är jääääätte kittlig?
sist va det rodeo i stallet, kan det undvikas?
 
En av mina bekanta hade en jättekittlig häst, honom pleggade de. Sen vet jag att det finns en del som använder brems. Det enda jag vet om dessa metoder är att man iallafall får hästen rakad, sen om det är shysst eller inte mot den är en annan fråga.
 
Tror nog det är svårt.... Om inte du pleggar förstås...
Kan ju låta den äta hö, eller ha nån som står och ger den godis, så får den lite annat att tänka på?
 
Varken plegg eller brems funkar tyvärr på henne...

Å hon blir så uppspelt så hon inte tänker på mat
(å då är det illa haha)

*desperat* :crazy:
 
Jag tycker att du ska prova att bremsa om du inte redan gjort det.
Annars så kan du ju plegga om inte bremsen fungerar..
 
Har man ett gotlandsruss med 1 dm tjock päls,
och som ska tränas och tävlas i trav..
då klipper man dom :)

Hon blir svettig varje gång vi är ute,
och det tar hur lång tid som helst för henne
att torka!
 
Kan tyvärr inte säga mer än klipp försiktigt och ha tålamod!
Du verkar ju redan ha testat allt annat...

Lycka till.
 
Fortsätter på denna tråd.
När jag skulle klippa min häst för förts gången detta år blev det cirkus :eek: Tror att han blev 1/2 meter högre och vi for som små vantar. Ni pratar om att plegga hästarna, var får man tag på det, är det inte receptbelagt? :confused:

Dum fråga kanske, men han måste klippas för hälsan, men jag vill ju inte att han ska bli skadad på köpet.
 
Flytande Plegacil kan man inte längre köpa, så ett alternativ (som tyvärr kostar lite) är att ta ut en veterinär.
 
Kan man inte...? Jag har två sprutor med flytande liggande i stallet, hur länge håller sånt sig? :confused: Har väl liggat i snart två år tror jag...
 
de håller nog länge. Har själv en halvfull flaska som jag köpte för ca 2 år sedan och denna plegacil verkar fortfarande (provade så sent som i förra veckan ;))
 
Okej, funderar på att ge unghästen, han blev panikslagen sist jag klippade... :crazy: Gillar inte att plegga, men är rädd jag är tvungen..
 
man får klippa fort ,inte bry sig om att de kanske inte blir så snyggt

Klippa en kort bit -pausa-klipp-pausa så gör vi med min iaf
 
Vi har inte kunnat klippa under magen, och vi har
hållt på i flera timmar... (med pauser)
Blir jätte hackit och fult eftersom hon springer runt, reser sig osv....
 
jag vill påstå att hästar som är "kittliga" lider av spänningar i kroppen. Med hjälp av enkel punktmassage kan du lösa upp dessa spänningar och då är hästen inte längre kittlig. då kan du klippa henne utan problem :)

Du måste givetvis inte tro på det här, det är upp till var och en. Men ville bara ge det rådet, många hästar avfärdas som kittliga eller lynniga när de i själva verket har spänningar.
 
Fast det tror inte jag riktigt på. Min pålla gillar inte den stora maskinen som vi provat på henne. Tror att den rör sig för mkt. Den mindre maskinen som inte vibrerar lika starkt tycker hon dock är ok (den klarar hon av med blotta viljan :smirk:)
 
Det står fritt för var och en att tro på vad den vill :)

Iofs syftade jag inte på hästar som enbart reagerar mot klippmaskinen, där kan det mycket väl vara själva maskinen de inte gillar. Jag tänkte mer på hästar som i allmänhet är "kittliga".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 105
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 671
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Ponylove
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp