Bukefalos 28 år!

Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Domino_s

Trådstartare
Precis som rubriken säger... klantade mej och råkade sticka mej i lillfingret med kanylen jag använt till min häst. Läkemedlet var Penovet... (penicillin)

Eftersom fingret svullnat lite och kliar försökte jag ringa först veterinären, men de hänvisade till sjukhuset... På sjukhuset visste de inte vad det var för läkemedel och tyckte jag skulle fråga veterinären... suck...

Så då vänder jag mej till buke... Tror ni det är farligt?
Jag tvättade av hela handen med hibiscrub direkt efter... och hästen har inga konstiga sjukdomar vad jag vet.. (förutom det hon behandlas för nu)...

Mvh Domino_s
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Så det är såhär det börjar..


Zombie invasionen
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Hur länge sedan var det du stack dig? Blir svullnaden/klådan värre, tycker jag att du ska låta en läkare titta på det. (Jag vet dock inget om läkemedlet ifråga.)
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

En kompis rispade sig på en kanyl, vet att det var penicillin men inte vilken sort. Hon blev rejält blå kring det området men inget värre hände.
Men jag tycker nog att du ska kontakta sjukhuset igen och vara lite envis!
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Ansvarslöst av läkarna att hänvisa dig till vet egentligen, vetten ska väl fokusera på hästen, även fast denne bör känna till vad läkemedlet kan ha för effekter på människor. Jag har inte oroat mig om jag vore du, men så oroar jag mig i stort sett aldrig heller. Håll uppsikt och se om det blir bättre eller sämre!
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Det är ca 3 h sen... Det har inte blivit värre, kliar fortfarande men är mindre svullet...

Jag ringde sjukvårdsupplysningen, de tyckte jag skulle ta det lugnt ett tag till iom att allmäntillståndet var bra och det gick åt rätt håll och att själva sprutan var tom när jag stack mej...

Mvh Domino_s
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Skönt att få ett råd i alla fall. Och att slippa störta iväg ögonaböj.

Hoppas det inte blir något att oroa sig för.
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Penovet är väl rätt ofarligt i sig. Värre är väl om det var nåt skit på kanylen, men den borde väl ha varit rätt så ren? För jag gissar att du inte haft den på golvet eller nåt.
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

jag råkade sticka barnet med penovetkanyl jag.
Hon kom springandes precis när jag skulle lägga undan den.
Då hade hon inte testats för penicillinöverkänslighet sedane n reaktion som liten,men det gick bra. Hon svullnade inte ens. men man ska vara försiktig, jag stack mig några gånger när jag jobbade som vetassistent.
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Inte penovet men jag fick en järninjektion av en repeaterspruta i låret av en rabiat veterinär och det blev så svart och fint så. :o

(Retas aldrig med en kvinnlig vette, dom är livsfarliga i vilt tillstånd.) :crazy:


Sen har jag slagit ner arslet på tatuerstämpeln som vi tatuerade slaktsvin med, :eek: gårdsnumret gick fortfarande att läsa för 10 år sen. :angel:

Inget av det blev nåt av, mer än lite ömt några dagar.
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

ha ha, var det ett drag för att du aldrig skulle lämna gården eller? :rofl::rofl:

Förlåt jag kunde inte låta bli, låter inte direkt skönt nej..
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Troligtvis, och enda sättet att lämna gården hädanefter hade varit med Farmek enligt bonden - som skrattade så han grät. :D
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

måste vara en sådan där situation där man som åskådare tyvärr har svårt att hålla sig för skratt..
 
Sv: Råkade sticka mej själv med hästens använda kanyl...

Penovet är väl rätt ofarligt i sig. Värre är väl om det var nåt skit på kanylen, men den borde väl ha varit rätt så ren? För jag gissar att du inte haft den på golvet eller nåt.

Den hade inte varit på golvet eller liknande, det var när jag skulle ha av kanylen från sprutan som jag slant och sen stack mej själv...:angel:

Dagen efter såg fingret i princip normalt ut, en liten, liten hårt bula hade det blivit precis jämte sticket...:laugh:

Men annars mår jag som vanligt... :bump:

Tack för alla råd!

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: TantEster
·
Hästvård Nu sitter jag här och gråter över min häst igen, precis när jag trodde att hon var på bättringsvägen och ohalt svullnar benen upp igen...
2
Svar
35
· Visningar
4 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp