Bukefalos 28 år!

Rakriktning

b_ridutbildning

Trådstartare
Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i vänster galopp. Han har varit lätt att ställa men svår att böja till vänster och jag blir stark i vänster handen. Det är väldigt svårt för mig att rida så att han är rak på rakt spår just i vänster galoppen. Jag har lärt mig det klassiska sättet att alltid rätta in framdeles på bakdelen, så när hästen sätter in vänster bak har jag jobbat med att leda framdelen till vänster. Det brukar alltid sluta med dragkamp om vänster tygeln.... Inget som har fungerat bra alltså. Istället har jag försökt jobba med utåtställning på böjt spår i vänster galopp och det kan ibland fungera bra så länge vi är kvar på det böjda spåret men det blir problem när vi kommer till rakt spår.

På träningen red vi hela tiden på fyrkantspåret och skulle vara två meter innanför. I höger fungerade det helt ok, där är det bara att stötta upp med yttertygel och ytter skänkel så hittar jag rakriktningen. I vänster blev det katastrof i och med att jag inte hade kunnat lösgöra honom på böjt spår innan. Då fick jag instruktionen att ställa honom utåt även på det raka spåret och att lägga till en tydlig vänster skänkel samt att öka lite på energin i sprången. Jag skulle också leda bogarna till vänster vid behov för att hålla spåret. Och gissa om det fungerade! Alla tidigare tränare har velat att jag på rakt spår ska leda in framdelen och tänka öppna i vänster galoppen för att få in vänster bak under kroppen. Det brukar bli väldigt jobbigt och spänt för oss båda. Det jag provade i torsdags var en mjukare och mycket effektivare metod.

Det jag funderar över är hur mekaniken i hästen egentligen fungerade? Hur fick jag vänster bak på plats genom att ställa utåt på rakt spår?

Känner ni igen det här sättet att jobba?

Sedan undrar jag hur ni gör för att rakrikta på rakt spår?

Vill tillägga att jag med rakriktad menar att hästen har samma stöd i båda tyglarna och samma arbete med båda bakbenen samt att jag känner båda bakbenen under mig. Dessutom vill jag att hästen spårar.
 
Sv: Rakriktning

Jag är lite för kass för att förklara biomekaniken :p
Men i mitt huvud tänker jag alltid att om hästen släpper höger tygel ( vilket den gör om den blir stark i vänster) så måste jag rida den framåt till ett stöd i just höger tygel. Och då blir det gärna utåtställda eftersom de inte riktigt vill ta stödet på höger- och lite framåt i tempo:-)

Sen får du ju bättre koll på ytterbogen vilket ger bättre koll på bakbenen oxå!
 
Sv: Rakriktning

Antingen är jag för trött på morgonen ;) eller så förstår jag inte..

Om din häst går på dubbla spår i vänster varv (vad det så du menade?) med bakdelen innanför har väl aldrig öppna varit korrekt väg att gå? Har du inte missuppfattat dina tränare?

Det du beskriver - att ställa lite utåt och öka tempot - är ju just att flytta framdelen till bakbenens spår. Parera med vänster skänkel.

Du ska inte sträva efter att "få in vänster bak", då blir inte hästen rakriktad. Det enda man uppnår då är att vänster bak rör sig sidvärts och kraften från denna rör sig utåt..
 
Sv: Rakriktning

Nu måste jag erkänna att i torsdags var min första träning på fem! år så minnet kan svika mig. Men jag vet att en tränare slutade jag rida för eftersom denne envisades med att öppna var lösningen och det blev aldrig bra. H*n ville att jag skulle rida med öppnatänk hela tiden i vänster varv. Kan ju ha varit att tränaren var dålig på att förklara...att denne menade att jag skulle strama upp på yttersidan och leda in bogarna men jag vet inte. Det viktigaste för mig är att det fungerar nu.

Jag har alltid fått lära mig att man leder framdelen till bakdelens spår. Det jag fick göra nu senast uppfattade jag mer som att jag petade in mittedelen, typ magen på hästen, till höger. Kan ju vara så att vi menar samma med uppfattar olika!? Jag vet ju att jag har svårigheter med min egen oliksidighet i hur jag uppfattar saker i de olika varven.
 
Sv: Rakriktning

Att hästen går innanför spåret med bak i galopp kan bero på att ryttaren (omedvetet) har innerhanden alltför nära manken och därmed trycker bogen utåt. Det syns som om hästen går innanför bak. Tips: för ut innerhanden från manken.
Att hästen går bättre utåtställd kan bero på att den då får bättre plats att föra fram den inre bogen.
 
Sv: Rakriktning

Det jag funderar över är hur mekaniken i hästen egentligen fungerade? Hur fick jag vänster bak på plats genom att ställa utåt på rakt spår?

Känner ni igen det här sättet att jobba?

Sedan undrar jag hur ni gör för att rakrikta på rakt spår?

Vill tillägga att jag med rakriktad menar att hästen har samma stöd i båda tyglarna och samma arbete med båda bakbenen samt att jag känner båda bakbenen under mig. Dessutom vill jag att hästen spårar.

Det som hände var väl att du flyttade över hästen på höger bak, som ju är det bärande/inledande bakbenet i vänster galopp.
Min häst vill gärna gå lite mot sluta i vänster galopp, alltså fuska med bakbensplaceringen.
Jag har gjort ungefär som du beskriver, vilket gör att man liksom rätar ut yttersidan, och sätter hästen på ytter bak som ju alltså är höger.

Att flytta in hästens framdel ska man ju inte göra med inner tygel, utan möjligen med båda tyglar men framför allt ytter tygel.

Jag kan ha lite problem på rakt spår, eftersom jag har en tendens att vilja flytta bak inner skänkel när jag försöker räta upp på ytter. Då vill hästrackaren byta i stället. Jag är inte tillräckligt stram och symmetrisk i min egen midja för att inte tappa hästen till ett byte från vänster till höger i de lägena men försöker göra likadant: tänker mig att jag rätar ut hästen över bakdelen från en sluta.
 
Sv: Rakriktning

Jag tror mest det handlar om att du med "nya" övningen släppte spänningen i din innertygel, och då blev hästen rak och kom upp på ytter.
om du som du skriver, brukar bli stark i innerhanden på vänster så har du hela svaret där, innerhanden om den drar/blir stum, låser bakbenet på hästen så den kan aldrig komma in under sig eller genom kroppen i balans....
 
Sv: Rakriktning

Jag tycker man bör undersöka närmare vad de olika hjälperna separerade får för effekt genom hästens kropp.
Det är väldigt nyttigt för att sen lära sig inverka med förstålse och så lite kraft och få hjälper som möjligt.
Att ta hästen i hand med träns är nyttigt för att förstå tygelns funktion genom hela hästens kropp, till ytter bak från inner mun och tvärtom.

Sen måste man också lära sig se och känna vilken del av hästen det är som lämnar linjen.
Ibland är det bogarna som glider in och ibland baken ut och ibland bogarna ut och ibland baken ut. Det rättar jag på olika sätt.

Rakriktning innebär ju att hästen arbetar liksidigt i de båda kroppshalvorna.
För att rakrikta rider jag alltså på böjt spår först. För att få kroppen liksidig.
De måste kunna böja lika åt båda håll. Ställa lika..
De måste också kunna skjuta på lika och bära lika i båda bak.
Därför jobbar jag hästen böjd och stretchar och stärker tills den KAN jobba identiskt i båda kroppshalvorna.
Då är det inga problem att göra hästen rak. För den är rak i kroppen, rakriktad och liksidig.
Jag har också lärt in signalsystem s jag kan påverka alla kroppsdelar så jag inte får sladd så mkt på dem och kan se till att lägga balansen där jag vill och lossa spänningar.

Om bak vill in i galopp vill jag inte dra bak inner skänkel iom att det för mig signalerar byte. Jag vill inte använda inner skänkel att flytta rumpan ut, a la sidvärts.
Jag tänker isf att jag leder med innertygeln i korrigerande syfte. Då ska arslet åka ut.
Precis som om det är så att bakdelen åker in så leder jag ut. Då kommer baken in.
Då kan jag rida kvar i den ställning och böjning jag vill. Jag kan ha skänkeln för byteshjälp(som visserligen inte är läge i det här skedet av utbildningen.. men den kan behålla samma betydelse).

Leder man i innertygeln så lättar ytter bak och häcken svänger ut.
Absolut sabbar man ju då samlingen. Men i ett läge där hästen gör så mkt fel så finns ingen möjlighet till samling.
Innan den kan lära sig göra rätt måste den sluta göra fel.
Sen kan skolningen börja.
 
Sv: Rakriktning

Snarare har jag problem med att vänsterhanden ligger för långt från manken...men jag tror att jag förstår hur du menar.
 
Sv: Rakriktning

Det är ju intressant det du säger. Tränaren sa på senaste passet att det är just höger bak i vänster galopp som jag måste få kontroll på. Jag har nog aldrig fattat det förut utan fokuserat ihjäl mig på vänster bak... Och jag känner ju tydligt att det "nya" fungerar. Efter att ha visat hästen hur jag menar i ge fyra ridpass så kan jag nu galoppera i vänster varv innan för spåret och rakt redan i värmningen. Och det är rätt nytt för oss. ;-) Så jag är väldigt nöjd och känner att vi har hittat en viktig knapp.
 
Sv: Rakriktning

Tidigare har jag alltid sagt att jag måste böja min häst mycket innan han kan bli lösgjord. Jag har haft honom i 11 år. Men nu måste jag säga att om jag börjar med att stoppa in bakbenen och rakrikta så blir hela passet mycket bättre än det någonsin varit tidigare. Jag har den senaste tiden fokuserat mycket mer på att rida raka spår bra, och då med rak häst, alltså ingen böjning. Ditt sätt med böjning hade säkert fungerat om jag varit en skickligare och mer rak ryttare själv. Men jag tror att det här sättet är bättre för oss just nu, kanske beror det på min egen snedhet som förstärks när jag rider i vänster varv böjt spår?

Det har aldrig varit stora problem men vi pysslar ju med en detaljsport!
 
Sv: Rakriktning

Kan säkert ligga något i det. Fast jag upplever det ju som om att det är hästen som är styv.... Det är han som börjar, ha, ha!
 
Sv: Rakriktning

tror inte det är hästen som börjar hehe;)

fast seriöst, skämt åsido:
jag tror du rider lite "brödrost" känsla osv, dvs hästen ska korrigeras och hållas hela tiden osv mellan hand och skänkel och när grunden då inte funkar i sig utan att du fått koll i sig, så blir det fel. även om du ska rida raka spår så ska du ju kunna frikoppla halsen dvs hästen ska gå helt rak i kroppen men kunna böja och vara frikopplad i halsen oavsett vilken riktning du vill böja den åt, - och samtidigt vara avspänd och mjuk i nacken och inte på bogarna/hänga i bettet öht. den ska vara rak i kroppen men böjlig i hals och bogar. När du kan göra så kan du börja tänka på riktig rakriktning.

Där håller jag med Thua. Våga känna vad som händer med hästkroppen när du inte sitter där med handen och inte spänner till osv utifrån det. Du kommer upptäcka massor och det leder till en del aha upplevelser.
rid runt lite utanför det du rider för tränare, och prova detta rätt förutsättningslöst. bara så du får tid och ro att känna in känslan.

och som sagt: Kom ihåg att såfort du minsta lilla är där och drar/spänner till i innertygeln så hindrar du hela hästens bakparti att komma in och i balans och lösgjordhet.....

det är svårt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rakriktning

Jag är helt med på hur du menar och så har det fungerat i höger varv. I vänster händer något med min kropp som gör att jag ibland helt låser mig. Så där blir det ibland kortslutning... Därför tänker jag nu välja att rida mer på raka spår för att inte låsa mig själv.

Sedan har jag genom åren får lära mig att släppa på kontrollen och våga gå mer på känsla, fast ibland är det så svårt att beskriva hur man gör och mycket av min ridning sker intuitivt. Ändå är jag jäkligt analytisk av mig efteråt, det är där det krockar. Jag vill veta vad som händer, varför och när!

Sedan är det ju roligt att nörda in och fokusera på smådetaljer.:d
 
Sv: Rakriktning

Jag har problem med min vänstra höft. Det gör att jag blir sned vilket naturligtvis påverkar hästens uppfattning om vad jag vill. Jag har blivit uppmärksam på vad jag gör genom att studera film där jag rider. Det är ändå inte säkert att jag klarar av att rätta till mig själv, behöver någon som hjälper mig genom att tjata på mig om uppdragna axlar/ knän/ hälar, kutig rygg, mm
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
775
Senast: AraSlei
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp