Råmjölk, plasma m.m.

Det går fint att mjölka ur och frysa in. En halvliter brukar man kunna ta utan problem förutsatt att den är av god kvalité från start, du har ju refraktometer vilket är toppen, då har du koll på mjölkens värde och hur fort det sjunker.

Har du en halvliter råmjölk av bra kvalité i frysen så skulle jag nog börja med att ge den. Ta ett foalcheck efter 12 h och sen isf be vet komma ut och ge plasman IV om det behövs. Tänker att det är onödigt att ge den om det inte finns nåt behov men det är upp till dig såklart.

Har stoet absolut ingen råmjölk så räcker inte 500 ml iallafall men även om de läcker lite innan så brukar där i många fall finnas råmjölk (om än av något sämre kvalité).

När vågar man göra detta? För att säkerställa så att fölet får vad som behövs. Skulle gärna frysa in lite, men är rädd att "förstöra" för fölet som ska dia.
 
När vågar man göra detta? För att säkerställa så att fölet får vad som behövs. Skulle gärna frysa in lite, men är rädd att "förstöra" för fölet som ska dia.

Svårt att säga tider, mängd osv då det där är lite individuellt.
Jag brukar (från de ston som har ett bra värde från start, har mycket mjölk, har haft en okomplicerad dräktighet och fölning samt fått ett till synes piggt och alert föl) ta 200 ml vid första mjölkningen.
45 min efter födsel, mjölkar ur 400, fölet brukar äta 200-250 ca. Resterande 200 åker i frysen.

Sen tar jag ytterligare 200 från de som har bra värde efter 3-4 timmar och fölet har fått i sig ytterligare 500 via flaska alternativt diat själv.

Typ så brukar jag tänka. Har gjort enl ovan på massor av ston och har aldrig upplevt att det resulterat i en dålig foalcheck.
Man får mäta och ha lite koll om man känner sig osäker.

Yngre, förstföderskor har ofta riktigt dynamit i juvret som mer liknar sirap än mjölk. Även om det kan vara lite bökigt att mjölka ur så är det guld värt att ha lite sån råmjöl i frysen att ”spetsa” medelmåttig råmjölk med-:).

Lycka till!
 
Hej!
Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den var av dålig kvalitet när fölet föddes.
En fråga bara. Var det stoets första föl?
Ett av de ston jag avlat på läckte massor av mjölk veckan före fölning, första året hon fölade. (Tyvärr var det innan jag hade kunskap om detta med refraktometer och sånt, så på inrådan av veterinär mjölkade jag ur lite och frös in och gav det sen till det nyfödda fölet - som förvisso inte kollades med nån foal check, men som mått bra hela livet)
De följande gångerna hon fölade läckte hon inget alls.
Med det vill jag säga att det inte alls behöver bli problem den här gången bara för att det blev det förra.
 
En fråga bara. Var det stoets första föl?
Ett av de ston jag avlat på läckte massor av mjölk veckan före fölning, första året hon fölade. (Tyvärr var det innan jag hade kunskap om detta med refraktometer och sånt, så på inrådan av veterinär mjölkade jag ur lite och frös in och gav det sen till det nyfödda fölet - som förvisso inte kollades med nån foal check, men som mått bra hela livet)
De följande gångerna hon fölade läckte hon inget alls.
Med det vill jag säga att det inte alls behöver bli problem den här gången bara för att det blev det förra.
Nej, andra gången. Första fölet dog (efter massa strul). Hade henne utlånad då, ingen aning om råmjölksstatus (kollades aldrig).
 
Nej, andra gången. Första fölet dog (efter massa strul). Hade henne utlånad då, ingen aning om råmjölksstatus (kollades aldrig).

Tycker det är mycket klokt att vara förberedd och försöka ligga steget före. Skulle allt gå enligt skolboken så har du en dos plasma i frysen vilken går fint att använda nästa år eller om fölet skulle bli sjukt etc, etc.
Alldeles för många föl blir sjuka/dör pga att de fått för lite antikroppar från start.
Bättre att måla fan på väggen lite i detta läget och i bästa fall har du förberett dig ”i onödan”.
:)
 
Ett litet tillägg till denna tråd bara angående plasma - Vet ger gärna direkt i blodet för att säkerställa effektiviteten av behandlingen både för fölets skull och för att plasma är så pass dyrt. Men det är inte tal om att hål fast ungen på marken hela tiden droppet ges, utan vår unge fick strosa fritt i boxen medan den som höll i droppet fick följa efter.

Tänkte det kan vara bra att veta.
 
Ett litet tillägg till denna tråd bara angående plasma - Vet ger gärna direkt i blodet för att säkerställa effektiviteten av behandlingen både för fölets skull och för att plasma är så pass dyrt. Men det är inte tal om att hål fast ungen på marken hela tiden droppet ges, utan vår unge fick strosa fritt i boxen medan den som höll i droppet fick följa efter.

Tänkte det kan vara bra att veta.
Min hölls fast förra året... Skitjobbigt.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som ska föla i slutet av maj. Första fölet för både mig och henne. Om det är så att hon olyckligtvis skulle få råmjölk av...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: cirkus
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 650
Senast: cirkus
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 929
Senast: QuickStar
·
Avel Sitter och tittar på animal planet, djurpolisen. De får in ett sto med bristningar beräknar att hon ska föla om en månad samma natt...
Svar
5
· Visningar
2 350
Senast: black pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp