Bukefalos 28 år!

Ras på marsvin?

Seabaz

Trådstartare
Jag ser många annonser om marsvinsungar där föräldrarna är olika raser.

Men finns det olika raser eller är rasen en beteckning för färgen eller pälskvaliteten?


Satin tex. Är det en ras eller en pälssort?
 
Sv: Ras på marsvin?

Det finns olika raser hos marsvin t ex self, teddy, lunkarya, sheltie, abbessinier, skinny, lakeland.

Satin är en beskrivning av pälskvaliten hos en ras kan man säga.
En flerfärgad self heter nonself.
En self med virvel i pannan heter crested.

Men alla raser har ju egen rasstandard kring kroppsform, pälskvalite, beteende osv.
 
Sv: Ras på marsvin?

Ja det beror ju på hur man ser det! ;)
Isf är ju alla hundar en hund som heter olika beroende på päls.
Samma med hästar.

I grund och botten är alla djur från en "ras" sen har man ju valt att avla på det utseendet man tycker bäst om - när det är långvarigt och så prövas det upp till en ras i föreningarna. :)

Skinny - naket marsvin men ska vara relativt robust i kroppen med kort nos, bred panna, liggande öron och behårad som ett V i ansiktet.
skinny2.jpg


Lakeland skinnybärare är fortfarande en ras utan klar standard men en bra lakeland har robustkropp, liggande öron, sträv päls och platt nos.
sg1l3813.jpg


Abbessinier är vad många kallar virvelmarsvin. Den ska ha virvlarna i ett rutmönster med raka fina åsar (päls som sticker upp) som skiljer dom åt.
abessinier2.jpg


Nämner och visar bara dessa tre då det är bara i dessa tre jag är insatt i raserna och har fött upp.
 
Sv: Ras på marsvin?

Fast egentligen strävar väl alla raser efter samma exteriör, dvs cobbykropp, kort bred nos, stora platta öron, högrest nacke/skuldror osv fast man har kommit längre i vissa raser än i andra? I raser där pälskvalitet och/eller teckning är viktigt har man i många fall fått göra lite avkall på exteriören och de raserna är därmed inte lika "typade" som t.ex. selfar (enfärgade) marsvin.

Undantaget är väl cuy (de större "urmarsvinen") och cuma (korsning mellan cuy och vanliga marsvin).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 403
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 267
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 364
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp