Bukefalos 28 år!

Raser och aktiveringsbehov

MiniLi

Trådstartare
Och då menar jag inte hur mycket man behöver aktivera utan hur man aktiverar.
Det är en tanke som har väckts på senare tid då jag har märkt att det är stor skillnad för vår hunds del..

Vi har ju RR och det är jättetydligt att hon mår som bäst om hon får springa ordentligt. Trickträning och lydnad ger aldrig samma resultat, hur mycket vi än håller på.. Men en ordentlig promenad där hon är lös och kan löpa fort som fan är det ultimata ;)

Finns det liknande för andra raser också?
Vallhundarna har vi ju såklart, där pratas det ju mycket om hur viktigt det är att hunden får just valla. Men övriga raser?
 
Sv: Raser och aktiveringsbehov

Flatten ska få arbeta med hela kroppen och nosen, idealet är att leta nerskjuten fågel på ett stoort fält eller i snårig skogsterräng.
Dom är byggda för att leta upp saker (vilt då mestadels), och avlämna hos föraren.

Ofta brukar flattarna gilla att springa riktigt fort, min älskar att ha kapplöpning med cykeln :)
Det kombinerat med mental träning gör en flat lycklig!

Min andra hund är hälften pointer, och en pointer ska tveklöst få anstränga sig fysiskt. Många använder dom som draghundar och i hundspann. Dom är byggda för att arbeta i galopp över stora ytor och söka efter fågel.
 
Sv: Raser och aktiveringsbehov

Mina hundar tycker om att spåra och köra lydnadspass, det ger dem mer än att "bara" gå på promenad. Det funkar att göra uppletanderutor också eller leta vad som helst, de vill använda huvudet.
Kör jag för korta pass i lydnad så vill inte hanen komma till bilen när vi ska sluta och åka hem :D
 
Sv: Raser och aktiveringsbehov

Jag kan absolut inte få mina salukis lika trötta och nöjda med bara trickträning/lydnadsträning som när de fått springa lösa på så stor yta att de kan sträcka ut ordentligt.

Visst blir de lite trötta av mental träning, men fysiska träningen och framförallt lösspringandet är otroligt viktigt för dem. De behöver få springa i full fart, göra tvära svängar, fortsätta i rasande hög fart osv. Helst jaga annan hund eller bli jagad av annan hund. De är utpräglade jakthundar, men lösspringandet när de leker blir "deras jakt" eftersom man inte kan jaga med dem här i Sverige på samma sätt som det är tänkt i ursprungsländerna.

Jag skulle lätt kunna plocka bort lydnadsträningen från våra aktiveringssätt och ändå ha glada hundar. Skulle jag plocka bort lösspringandet hade de blivit jättedeppiga och mossiga i skallen (det har jag märkt av när de varit skadade och varit tvingade att ta det lugnt. jag har då tränat lydnad och tricks för att de ska ha något att göra men nej, det räcker inte alls).

De får också ut mer av 1 timmes koppelpromenad än 1 timmes tricks- och lydnadsträning.
 
Sv: Raser och aktiveringsbehov

Jag kan skriva under på detta gällande borzoien. Att få använda synen och rusa av sig i frihet är det absolut viktigaste.

Sen kör vi trickträning och annat för lite omväxling och öka på vårat samarbete men om jag inte skulle träna med honom på en månad skulle ingenting förändras.

Den andra hunden slovensky kopov /jaktspringer har STORT behov av att få spåra, gärna i svår terräng. Men att gå flera timmar i koppel eller rusa lös är inte lika viktigt, men uppskattas. Han vill åt samarbetet mellan hund och förare och använda näsan. Sen är detta oavsett om det handlar om apportera grankotte eller lägga blodspår 500meter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 319
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 254
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 788
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 592
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp