Bukefalos 28 år!

Raskatt som utekatt ?

Sv: Raskatt som utekatt ?

Anser du att det är fel då? Alltså att inte bry sig om stamtavlan, utan bara vilja ha en katt med ett visst utseende/vissa egenskaper. Det viktiga som "kattsäljare" så att säga borde väl ändå vara att bry sig om ifall katten kommer att få det bra.

Om du nu skulle få "defekta" ungar som inte kan användas i avel, blir du inte glad om någon vill ge dem ett bra hem ändå då?
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

om nån gör sig besväret att stjäla en katt för att sälja vidare, då vill den antagligen ha ganska bra betalt när de säljer katten.
En britt kostar vanligtvis ca 5 000:- som unge, då kanske de ändå vill ha minst 2 000 för katten och vill verkligen nån betala så mycket för en katt om inte stamtavlan medföljer? Många jag känner till skulle nog knappt ge 300 för en katt, tyvärr.
min arbetsgivare höll på att svimma när han hörde vad våra katter kostade och utropade: ni är ju inte kloka!!! man kan ju få katter gratis!!!!!! Jag menar är det folk som är seriöst intresserade av just en viss rastyp så kan jag inte tänka mig att de bara säger, låt gå, ro hit katten för 2 000 då! då borde de ju bli misstänksamma när den inte har nån stamtavla, för de kan ju heller inte veta hur gammal katten som de har köpt är.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

De som vill köpa katten utan stamtavla vill det för att de tror att de kan få den billigare. I själva verket kostar registreringen inte mer än 200:-, det som kostar att föda upp en raskatt är annat. Alla födda kattungar måste registreras, och de flesta ungar säljs faktiskt till "enbart sällskap", utan att folk måste vara dumsnåla för det. Samma människor som vill ha katten utan stam kan ofta be om att få köpa den billigare, ovaccinerad och ochippad...
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

OK, jag vet ju inte hur prissättningen går till och jag förstår att man vill ha betalt för "besväret" så att säga. Men jag menade mer, om man inte KAN få sålt en unge till rätt pris pga. av någon utseendemässig "defekt", så borde man väl vara glad om man kan hitta ett gott hem till den ändå? Det var så jag menade, inte att uppfödare skulle dumpa ut kattungar gratis huller om buller, bara för att de skulle vara till sällskap...

Jag tror bara inte att man automatiskt behöver vara en oseriös person för att man undrar om man kan köpa en raskatt billigare.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Jag låter min Siames gå ut och han går inte så långt utan håller sig mest runt huset. Han är tatuerad i örat och det syns ganska tydligt vilket förhoppningsvis skrämmer bort tjuvar.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Vår granne fick sin chinchillaperser stulen för ett par år sedan. Denna damen gick inte mer än två meter utanför deras dörr så någon hade bara sträckt sig in över staketet på uteplatsen och tagit henne. Dagen efter hade en väninna sett en annons på just en sådan katt. Grannen fick tillbaka henne, vet inte riktigt hur, men kan tänka mig att det talades friskt om anmälningar så att "säljaren" tänkte om.
Denna damen kommer för övrigt från en tråkig uppväxt hos en familj som hade haft henne i ett litet badrum i två års tid. Den stackars katten hade inte fått gå ut nån annanstans. Hon är en mycket speciell dam till följd av detta, men har det bra hos sin nuvarande matte i alla fall, har ju varit hos henne i tio år.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Och idag fick jag vet att den lilla damen lever på övertid... hon har tydligen juvertumörer...
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Mina katter brukar grannarna hota med att sno om dom kommer över på deras balkong 1 gång till ;)
sen kan vi inte ha våra katter ute här när husets djurvänliga barn gillar att misshandla djuren, gärna med sparkar :crazy:
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Fy vad sånt gör mig arg!

Här är tack och lov alla grannar vänligt inställda till katter. Sen har vi ju sagt att de gärna får spruta vatten på dem om de smyger in där osv (givetvis i måttliga mängder, inte kasta en hel hink eller nåt). Vatten är ju inget som skadar dem och jag vill själv inte att katterna ska gå in till andra där de kanske inte får vara. Då är det bättre att de blir skrämda av en vattenstråle och håller sig borta (förhoppningsvis).

Har märkt att våra grannar gillar våra katter och jag tror lite att det har att göra med att de VET att de får använda vattenspruta om de blir för påflugna (sen givetvis för att katterna är underbara! :) ). Det blir inte bara någon påflugen katt där de inte känner ägaren eller som de känner sig tvugna att tycka om!

Ok, jag hade lite svårt att formulera mig bra men hoppas ni förstår och inte MISSförstår...
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Därför att en mycket stor del av sveriges utekatter bor jättenära en trafikerad väg. Skulle du släppa ut din häst, nära en stor väg utan stängsel? Knappast va? Varför gör man då det med katter utan att sen kunna ta konsekvenserna?
Jag säljer mina som enbart innekatter, mest för att majoriteten av kattköparna bor i en icka kattvänlig miljö. Ett villaområde är inte kattvänligt, egentligen är inte ens en gård på landet kattvänlig ur den synpunkten. Raskatter är i årtionden och vissa längre än så avlade för att klara innelivet, det finns sällan nån anledning att släppa ut den sån. För det mesta är det ägarna som inte klarar av att ha en innekatt, katten klarar det oftast (inte alltid) prima.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

. Finns det någon som har en raskatt som får vara ute?

Två siameser och en bondkatt. Bondkatten gör som den vill, siameserna får gå in och ut som de vill dagtid under varmare delen av året så länge någon är hemma, men får vackert sova inne nattetid samt vara inne vintertid.

Att siameserna har restriktioner är INTE för de värderas högre, alla mina katter är exakt lika mycket värda för mig. Utan för att jag anser siameserna är för klena för att vara ute i större omfattning. Honan är streetsmart nog att klara sig fint så, men tunn och inte riktigt rustad för kyla. Hanen skulle säkerligen klara kylan, men han är inte sreetsmart alls, om han blir skrämd gömmer han sig i buskarna typ - och ligger där och' gråter' högljutt, vilket lätt lockar till sig både ev kombatanter (finns massor med katter i byn) och ev hungriga rävar etc.

Bor på landet, finns dock ett otal katter i byn. Siameserna går sällan längre än ner till stallet dock. Oftast flummar de runt i rabatterna eller buskarna, alternativt ligger och solar nånstans. Och tack och lov är de själva helt med på noterna både att sova inne och inte gå ut på vintern/när det är pissigt väder.

Katterna är örontatuerade, jag har med flit valt det framför chip, dels för att Anna i Byn kanske inte vet chip finns, men också för att ge en mycket tydlig, visuell signal att det här är märkta katter. Det innebär att de skulle vara väldigt svåra att sälja till minsta vettig person. Nu är risken de stjäls minimal, men de kan ju komma bort/på avvägar och då är ju saken en annan.

Uppfödaren har inga som helst problem med att de får går ut som de gör, hon tycker det är en fördel för katterna. Jag tog ju upp frågan väldigt 'försiktigt' när jag var där, och blev lättad över svaret att 'åh, bor ni så till tror jag honan skulle bli överförtjust om hon fick vara ute, hon kommer uppskatta det'

Tilläggas ska dock att uppfödaren var här och kikade, för att förvissa sig om att det var som jag sa.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

En ganska stor grej med mina katter och väldigt många andra raskatter är ju att ett temperament som är önskvärt som sällskapsdjur är faktiskt inte direkt streetsmart. En väldigt social, tillitsfull katt hamnar i trubbel. Jag vill att mina katter ska älska gäster, se främmande platser som något spännande och inte skrämmande osv. Det gör dem ganska dumdristiga. En katt som ska klara sig i en normal utemiljö behöver ha ett visst mått av misstänksamhet, och den egenskapen vill de flesta inte ha på sina sällskapsdjur.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Fast det som gör att jag anser Yaki som icke streetsmart är att han, på ren svenska, är en rätt korkad katt helt enkelt. Både han och honan är siameser ut i fingerspetsarna 'annars', ute håller de båda sig på sin kant mot ev besökare etc. Men där honan är tillräckligt smart, och inte lika harig, för att inte i princip locka till sig hungriga rovdjur och andra katter, så är ju YAki rena larmsiren av 'kom och ät mig' ungefär.

Huskatten är den som är mest obrydd ute, hon skulle inte stolpa fram till någon om jag inte var med, men det är hon som tycker nya platser är spännande osv, den delen. Men varken hon eller andra honan lägger sig t ex platt och skriker på hjälp om de blir rädd/a. De sätter sig i säkerhet istället, på vettigt sätt. Yaki ligger kvar platt som en pannkaka.

Eller om det börjar ösregna, damerna söker skydd. Yaki sitter på sten mitt i ösregnet och skakar av köld och väntar på att någon ska komma och rädda honom.

Dock håller jag med om att en katts temperament kan göra den mer eller mindre lämplig, men mest social av mina är bondkatten - vilket inte säger lite då de andra är två tvättäkta, pratglada klängsiameser inne som sagt...
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Har en ragdoll ute, fick köpa honom just för att han vantrivdes i lägenhet.
Han var van att vistas ute på balkong, men då detta blev förbjudet satt han vid dörren och skrek i timmar.
Så när jag berättade vad vi kunde erbjuda blev det jätteglada för kattens skull, men såklart ledsna för att mista en superkatt.

Vi bor långt ute på landet med väldigt lite biltrafik...men visst tog det ett par månader innan han förstod att akta sig för bilar på gården och så...
Men efter ca 3 veckor (första 5-6 dagarna bara inne för att vänja sig vid allt, man hivar ju inte ut en innekatt hipp som happ) var han mkt intresserad av allt och vågade sig längre än rabatterna.:)
Han har nu fångat både möss och tyvärr fåglar...och är hyfsat vit ännu!:p
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Därför att en mycket stor del av sveriges utekatter bor jättenära en trafikerad väg. Skulle du släppa ut din häst, nära en stor väg utan stängsel? Knappast va? Varför gör man då det med katter utan att sen kunna ta konsekvenserna?
Jag säljer mina som enbart innekatter, mest för att majoriteten av kattköparna bor i en icka kattvänlig miljö. Ett villaområde är inte kattvänligt, egentligen är inte ens en gård på landet kattvänlig ur den synpunkten. Raskatter är i årtionden och vissa längre än så avlade för att klara innelivet, det finns sällan nån anledning att släppa ut den sån. För det mesta är det ägarna som inte klarar av att ha en innekatt, katten klarar det oftast (inte alltid) prima.

Fast det skiljer ju ganska mycket mellan olika raser, alla raskatter är ju definitivt inte lika. När det gäller vår egen raskatt finns det en jättenkel anledning till varför vi släpper ut henne: hon vill gå ut. Och när hon nu vill det, varför skulle hon inte få? Hon går ändå inte utanför tomtgränsen, mycket sällan ens fram till den, utan håller sig i närheten av huset och oss.

Jag tycker inte hon är annorlunda är huskatten där, visst är de olika personligheter, men bägge vill ju gå ut om de får välja.

Raskatten är egentligen mer lämpad än huskatten för utelivet: hon har tjockare päls som står emot blötan bättre, hon är försiktigare och hon är mer "streetsmart". Och dessutom såpass stor och stark att hon utan problem försvarar sitt revir mot eventuella andra katter. Det är huskatten som kommer hem med skråmor mellan varven för att hon varit oförsiktig när hon röjt runt ute runt, raskatten har aldrig så mycket som krökt ett morrhår när hon kommer in igen. Börjar det regna så är hon den första att sätta sig under tak, och kommer alltid hem torr, medan huskatten är ute ändå och kommer hem blöt och kall.
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt som utekatt ?

Haha, jag kan verkligen se det där framför mig. Korkad siames sitter och ser ut som dumbo :rofl:

Jomenvisst skiljer det jättemycket mellan individer. Jag menade mest att man driver aveln åt det socialt mer osmarta hållet i största allmänhet, och det gäller ju alla sällskapsdjur.

Av mina fyra korater är det en jag skulle lita på själv ute. Han är försiktig med främmande när inte människor han känner är med, och han har inte adhd som de två honorna... Dock slåss han med hundar om de kommer för nära.

Honorna hade satt sig i trubbel för att de är för impulsiva. Maja är dessutom skarp/rädd och tar gärna fight med allt som skrämmer henne inkl. stora hundar. Inte riktigt bra. Elise tycker hela världen är en lek, och det bekommer henne inte det minsta att bilar väger ett ton eller att hon är tio meter upp i luften. Både Frasse och Elise tycker att främmande människor är hur spännande som helst, även ute eller i främmande miljöer. På utställning vill de sitta på axeln, även på assistenten eller domaren de aldrig har träffat. Hos veterinären är de irriterade för att de inte får gå omkring själva och kika osv.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Fast det tror jag beror mycket på ras. Russian Blue som jag har "ska" ju inte vara toksociala, och väldigt många är lite försiktiga till sin natur.

Så jag tänker att det är väl som med allt annat - man får anpassa valet av ras till de förutsättningar man har.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Mina föräldrar hade siameser som fick gå ute om de ville, tror inte innekatter var uppfunnit i england på den tiden. När de (mina föräldrar) alltså åkte till indien fick de flytta till vänner med ladugård och blev lagårdskatter. Det fungerade visst fint.

Men jag kan tänka mig att folk hajade till när de fick syn på dom bland kossorna.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

om ja minns rätt en bengalkatten en korsning mellan vildkatt o tamkatt= den har kvar sitt "vilda beteende". tänk lite på det.

ja har en skeppskatt som går ut oin som han vill. det funkar bra
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 724
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag ska flytta till en lägenhet i ett hyfsat tätbebyggt område, men med skog och åker alldeles inpå knuten (ca 50 meter bort). Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 344
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag har varit halvaktiv här på forumet under lång tid. Jag har haft katter tidigare som jag under tragiska omständigheter tvingades ta...
Svar
12
· Visningar
2 187
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp