Bukefalos 28 år!

Raskatt som utekatt ?

S

skaya

Jag skulle vilja ha en Bengalkatt. Tittar man på uppfödarsidor som föder upp och säljer Bengalkatter så säljs de bara som innekatter. Varför då? :confused:
Varför ska inte en sådan katt kunna vistas ute som vilken huskatt som helst ? Själv bor jag i ett lungt nästan bilfritt villaområde, med stora skogen inpå knuten och tycker det är ett idealiskt område för att hålla utekatt. Utekatt betyder inte "springa vind för våg dygnet runt". Min katt, naturligtvis kastrerad, kommer och går som han själv vill och vintertid är han mest inne. Finns det någon som har en raskatt som får vara ute?
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

ja, vill man ha en katt som kostar ca 15000kr att springa fritt så kan man ju ha det ;)
Och vissa personer skulle nog gärna lägga vantarna på en raskatt som springer fritt, men att gå med katten i sele går ju bra det med :)
Eller ha en inhägnad i trädgården tex
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Våra 3 britter går ute, det går finfint. Fast bara när det är nån hemma och de får inte vara ute på natten. vi bor rätt långt ut på landet och har ingen stor väg i närheten. I stan skulle jag nog tveka lite. jag skulle vara rädd att någon försökte lägga beslag på våran svartsilverspotted, den ovanligaste av dem. men annars tycker jag inte om att spärra in ett djur som katten. jag anser det vara nästintill grymt. jag bryr mig inte om alla som hävdar motsatsen.
Katter vill kunna fräsa runt och smyga på fåglar och annat kul.
den som påstår att en raskatt inte kan fånga möss yrar, alla katter kan lära sig det.
/Sanna och britterna Ebba,Maja och Molly.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Tviggy1081 skrev:
ja, vill man ha en katt som kostar ca 15000kr att springa fritt så kan man ju ha det ;)

Jag tycker att det låter otroligt hedervärt att köpa en dyr raskatt bara för att man verkligen vill ha en sån - och sedan låta den gå ut fritt :idea:

(lite som att låta dyra tävlingshästar gå ute...)

Sen vet jag inget om rasen i sig eller huruvida den passar som utekatt, ville bara påpeka det.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

...å andra sidan, så har jag svårt att förstå varför man köper en katt för 15 000 om man inte verkligen håller på seriöst med avel/utställning etc.

Men jag vet varken om trådskaparen tänkt hålla på med detta eller om sådana katter verkligen kostar 15 000, min kommentar var rent generell!
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Nåja en Bengalkatt kostar kanske inte 15000:- utan kanske runt 8000:-. För övrig går min pålla med två jättedyra fina tävlingshästar , ett sto och en valack.Pengar kan inte styra allt. Katter måste få vara katter liksom hästar måste få vara hästar...
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Jag och mitt ex planerade att köpa en ocicat - som skulle få gå - precis som våra övriga katter(vi bodde mkt lämpligt för att låta katter gå ut) Gietvis så var våran adnra katt veträrvårdsförsäkrad,kasterade och idmärkt.
Folk vågar ju jaga med jakthundar som är dyra, även de billigare hästanra kostar oftast över 8000 kronor.
Jag tycker det är dubbelmoral de som har ickeraskatter som de låter gå ut men inte skulle låta en raskatt gå ut för att den är DYR.

(att de finns det som tycker det är fel med att några katter får gå ut är en annan femma, de är iallfall konskeventa.)
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

men man har ju stängsel runt hästarna, och det har vi runt våra katter oxå, dvs en rastgård.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Jag funderade ett tag på att köpa en bengalkatt, men det föll på priset. De flesta ställen tar mellan 6000-10000 för en sällskapsbengal, medan priset för en som skall användas för avel och utställning oftast är mellan 9000-15000.

De flesta uppfödare förklarade att de ville att man skulle ha katten som innekatt eftersom det är en ras som gärna driver iväg för långt...alltså, den har en tendens att ge sig av, även om den är kastrerad. Det var i alla fall den förklaringen jag fick. Däremot ansåg de flesta att man gärna kan gå ute med dem i koppel.

Däremot så varnade många uppfödare mig för rasens löp (men det är ju mest aktuellt om du tänk ha katten för avel), tydligen skulle de va helt förbenat jobbiga.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Det handlar väl helt enkelt om deras syn på katthållning. De flesta uppfödare jag känner tycker inte att det är lämpligt att ha katter springades lösa utomhus, kastrerade eller inte. Vi håller trots allt inga andra djur på samma sätt. Hundar har man visserligen ofta lösa, men så har man en helt annan lydnad på en väluppfostrad hund än man har på en katt.

Sedan är det tragiskt nog så att det finns folk som gärna knycker raskatter som går lösa utomhus, i synnerhet dyrgripar som bengaler som är oerhört eftertraktade. Vill man inte knycka katten för att ha den själv kan man ju tjäna sig några tusenlappar på att sälja den vidare.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Ursch, hur kan man stjäla en katt?? :eek: :cry:

Inte för att det har något med tråden att göra, men kan man inte spåra en stueln katt på något sätt? Om inte annat borde den ju inte kunna gå att använda till avel eller utställning igen pga ID-märkningen, eller hur? Verkar ju helskumt att knycka en dyr katt bara för att ha hemma i sin skurklya, eller :confused:
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Vi låter våra 2 burmor gå ute, det gillar däremot inte de andra burmaägarna i klubben.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Mina två Norska Skogkatter får vara ute några timmar på dagtid. Men de går aldrig långt från huset. Uppfödaren är väl inte direkt överförtjust, hon säljer egentligen bara som innekatter.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

Bodbäckspålle skrev:
Däremot så varnade många uppfödare mig för rasens löp (men det är ju mest aktuellt om du tänk ha katten för avel), tydligen skulle de va helt förbenat jobbiga.
Detta kan jag intyga :-)
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

det där med att stjäla en raskatt för att sälja vidare är jag lite tveksam till. jag skulle aldrig vilja köpa en raskatt utan stamtavlan.
dessutom kan man ju inte veta om katten är Id-märkt. kul om de kollar det när man tar den till veterinären och de ser att nån helt annan äger den.
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

nu har vi ingen 15'000 kronors katt men en russian blue o dom kostar lite dom med.
när vi bodde i villa så gick hon ut dagligen, men hon gillade inte så mkt att vara ute o inte långt från tomten. och ville aldrig gå ut på vintern, en riktigt bekväm kissekatt är hon.
nu när vi bor i lägenhet är hon bara ute på balkongen och det trivs hon ändå ganska bra med, det är så mkt barn här och hon har lite svårt för dem...
 
Sv: Raskatt som utekatt ?

burton skrev:
det där med att stjäla en raskatt för att sälja vidare är jag lite tveksam till. jag skulle aldrig vilja köpa en raskatt utan stamtavlan.
dessutom kan man ju inte veta om katten är Id-märkt. kul om de kollar det när man tar den till veterinären och de ser att nån helt annan äger den.

Nej, du kanske inte skulle köpa en raskatt utan stamtavla men jag lovar att det finns många andra som gärna gör det. Som uppfödare får jag ständigt frågan om jag inte har någon kattunge som är "defekt" som de kan få köpa lite billigare eller om jag kan låta bli att registrera katten så att de kan få den billigare. Många bryr sig inte ett dugg om stamtavlan, de vill bara att katten ser ut som en specifik ras, om katten är rasren eller inte spelar mindre roll.

Sedan kollar inte veterinärerna upp ID-märkning på katter hipp som happ utan det gör de bara på begäran av den som kommer in med katten. Möjligen skulle de under en period kunna kolla ID-märkningen på alla katter av en specifik ras om de fick reda på att det kunde finnas stulna katter bland deras patienter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 724
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag ska flytta till en lägenhet i ett hyfsat tätbebyggt område, men med skog och åker alldeles inpå knuten (ca 50 meter bort). Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 344
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag har varit halvaktiv här på forumet under lång tid. Jag har haft katter tidigare som jag under tragiska omständigheter tvingades ta...
Svar
12
· Visningar
2 187
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp