Bukefalos 28 år!

Rosen

Trådstartare
Hur ser era hästars rasthagar ut. Rasthagen som min häst går i saknar öppna ytor och det är fullt med träd i hagen. Nu har jag börjat oroa mig för att han ska skada sig. Han springer och slår bakutsparkar och många gånger har det varit nära att han träffat ett träd. Jag har honom inhyrd i stallet och bestämmer inte över rasthagarna så därför kan man inte bara röja bort träden i hagen. Hagen är ganska liten också. Hur orolig bör jag vara? Hur säkra är hästar när de skuttar och slår bakut. Kan han sparka av ett ben eller nå´t? :confused:
 
Vi har 2 skogshagar med många träd samt en med utan träd..Våra hästar har ännu inte skadat sig pga av träd. Tror att det är mest ÄGAREN som är mest orolig..Tror inte du ska vara så orolig. För egentligen, vad skulle ett träd göra för skada ?
 
har två hagar med träd och en utan. Hästarna trivs mycket bättre i hagarna med träd.I En platt hage finns inte något att undersöka eller plocka med. Du behöver nog inte vara orolig för hästen.
 
Det är ju kanon med träd. Men det kanske inte är så kul om hästen rejsar runt och sparkar bakut, men jag tror inte att det är nån större fara.
 
Som läget är nu så går han på helt öppen yta,men om ett par veckor så blir det öppen yta med med träd i ena sidan + att där é skydd i från blåst!
 
Tror bara det är bra med träden i hagen.

Våran hästarn har en vinterhage och en somarhage som de trivs bra i. Omväxlande träd/öppet/buskar/berg/backar i vinterhagen medan sommarhagen är ett fält med en brant sluttning ned mot lite träd o bäck.
 
här kommer mitt första inlägg som vildros :)
Våra hästar har ganska bra hage nu, en lerhage med höställning i mitten, och 2 ganska stora gräshagar som den sitter ihop med. Nästan inga träd tyvärr, men lite lä finns i ena gräshagen som har träd utanför. Verkar ganska bra med träd i hagen tycker jag, skyddar mot dåligt väder och så.
 
De flesta av våra vinterhagar består av både öppna ytor, träd och berg, så det är lite blandad kompott där kan man säga. Men det tycker jag bara är bra =) Visst kan det bli halt på bergen men under alla 6 år jag bott här har ingen kommit till skada =)
Tror inte några träd kan göra så stor skada, isf är det nog värre med berg..!
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 198
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 537
Senast: Raderad medlem 142449
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 109
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp