Seren

Trådstartare
Jag har gått i hundtankar länge, och även om det inte än är aktuellt med hund så undrar jag om ni skulle kunna tipsa om lite raser som skulle passa? Jag är ute efter en mellanstor eller eventuellt stor (nu pratar vi inte bjässar här) hund, strävhårig eller lockig då jag har lättare allergi och vet att dessa passar mig bättre än slät- och långhåriga!

Jag gillar att vara ute, vill ha en hund som kan hänga med på allehanda aktiviteter och som orkar med en heldag ute men som inte blir nipprig av att ta det lite lugnare också. Jag vill också träna med min hund, prova på lite olika aktiviter tex agility, spårning osv. Har alltid haft hund i familjen så hundvana finns, men detta blir min första egna hund.

Har ni några tips att dela med er av?
 
Sv: Rastips?

pudel låter som den ultimata hunden! de är väldigt läraktiga och går att använda till det mesta. dessutom finns de i flera storlekar och färger, bara att välja och vraka. man måste inte heller ha pälsen i utställningsskick utan man kan hålla den nerrakad så ser den ut som en vanlig hund.

vill du ha en hund med lite mer klös i så finns ju schnauzern eller någon av de större terrierraserna.
 
Sv: Rastips?

Pudel har vi haft hemma och jag har ärligt talat inte riktigt fastnat för rasen, varför vet jag inte. Min syster har dock en schnauzer (dvärg) och jag gillar rasen skarpt! Dock är både hennes och ett par andra schnauzrar jag träffat ganska skälliga och tillbakadragna, är det vanligt för rasen eller är de bara undantag?
 
Sv: Rastips?

Jag har en Schapendoes och det är en väldigt trevlig ras!
Med på allt! Lättlärda, GLADA, och trevliga!
Min mamma som inte tål hundar tål Impa.
Läs på om rasen som inte är så vanlig...

* Jenny *
 
Sv: Rastips?

Nu låter jag väl säkert lite partisk men det lät som om du söker en hund som våran lillflicka, Spinone Italiano. Italiensk fågelhund som inte har behov av att jaga (åtminstone inte våran), min sambo är allergisk och han klarar henne jättefint då det är en strävhårig ras (han blev jättesunkig när vi t.ex hade en schäfer hemma en vecka). Driva är med oss överallt, på travat, på fisketurer, ute i skogen, rid/körturer, tränar lite spår med henne och ska börja mer med lydnad. En härligt lugn ras, en ras som ska vara mer social emot människor än andra hundar vilket stämmer på de jag har träffat, mycket sociala och kontaktsökande! Våran tik kommer att sluta på ca 27-30 kg och för oss alldeles lagom stor. Fantastik lugn och stabil, blir inte upp i tok för att det blir lite motion några dagar vilket också är normalt för rasen. Väldigt trygga i sig själva och hetsar inte upp sig för mycket men är mycket uthållig och våran är aktiv utan att vara i gasen.

Sedan är hela rasen väldigt billig i försäkring då det är en frisk och sund ras! Rasen är liten i Sverige men de har varit noga med att avla på endast friska avelsdjur. Utomlands finns det en ögonsjukdom tror jag men ingen individ med detta i generna har kommit in i Sverige :bow:
 
Sv: Rastips?

För dvärgarna är det ganska vanligt, även om långt ifrån alla är sådana. Tillbakadragna kan de vara mot folk de inte känner, men annars är de hur glada som helst (min älskar dock alla folk utom barn). Skällighet kan man träna bort.

Vet inte hur dessa egenskaper är hos mellanstorleken, kan ju vara värt att läsa om kanske. Schnauzern (dvs mellan) är dock lite mer krävande än dvärgen tror jag.
 
Sv: Rastips?

Ja, spinone skulle faktiskt kunna vara någonting. De jag har träffat har varit lugna men ändå hängt med på diverse aktiviteter. Vänliga till sinnet men jag skulle nog kolla upp mentaliteten, har träffat några som haft en del rädslor och varit mindre tillgängliga.
 
Sv: Rastips?

Zuzzi och Lona - Tack för tipset om Spinone Italiano! Verkar vara en intressant hund, ska helt klart kolla upp den närmare. Är det svårt att få tag på en valp i Sverige, i och med att rasen är så ovanlig?

Jenka - Tack för infon! Ska försöka hitta info om mellanschnauzern angående detta!
 
Sv: Rastips?

Jag har mött schnauzrar med så otroligt olika temperament, så det är väldigt svårt att veta vad man kan vänta sig... ;) Min d-schnauzer skäller ALDRIG. Inte när det ringer på dörren, inte när hon är jättebusig, inte när hon vill ha uppmärksamhet. Hon använder egna små pipande, pratande läten istället och väldigt mycket tassande... :) Hon älskar alla människor som ger henne uppmärksamhet (utom barn, som hon inte lägger märke till alls). Å andra sidan fick hon väldigt mycket människoträning som liten och lärde sig att människor är supertrevliga! Har träffat många schnauzrar som knappt släpper in främlingar i sitt hus, och lika många som skäller massor av GLÄDJE... :laugh:

Något som jag märker är relativt vanligt hos schnauzer är att de har svårt att umgås med främmande hundar. Kanske bara är i min stad det är så? :confused: De tenderar att ha väldigt kort stubin och lätt att känna sig trängda. På så vis är nog ex. pudel mer lätthanterlig.
 
Sv: Rastips?

Ska man ha schnauzer som första egna hund rekomenderar jag dvärg el Riesen. Mellanschnauzern är den svåraste av alla 3, visst det finns många mkt trevliga men som instruktör möter jag inte sällan mellan-tyranner. Det ÄR en svår ras som kräver väldigt mkt av sin ägare. Jag har själv Riesen och dom är oftast lättare att fostra än mellan. Mellanschnauzern är den skarpaste av dom 3 och ( nu får mellan-ägare ursäkta) den som har lättast för att bli svårhanterlig.
 
Sv: Rastips?

Gå in rasklubben och vidare in på Spinone så finns uppfödare där. Vi köpte våran strax utanför Umeå (Hörnefors) från uppfödaren. Hon söker en hane för parning av sin tik vad jag vet nu åtminstone.

http://www.srbs.se/
 
Sv: Rastips?

Baraclara & Rizzie - Tack för schnauzerinfon! Jag har funderat lite kring riesenschnauzer, ska läsa på lite mer kring rasen!

Zuzzi - Tack för tipset!
 
Sv: Rastips?

Ska man ha schnauzer som första egna hund rekomenderar jag dvärg el Riesen. Mellanschnauzern är den svåraste av alla 3, visst det finns många mkt trevliga men som instruktör möter jag inte sällan mellan-tyranner. Det ÄR en svår ras som kräver väldigt mkt av sin ägare. Jag har själv Riesen och dom är oftast lättare att fostra än mellan. Mellanschnauzern är den skarpaste av dom 3 och ( nu får mellan-ägare ursäkta) den som har lättast för att bli svårhanterlig.

Ja tänk hur man kan uppfatta raser olika. Aldrig att jag haft sånna schnauzrar som du beskriver.
Och att skriva att dom är skarpa, ja hade du skrivit det för 20 år sedan hade jag hållt med, men inte nu.
 
Sv: Rastips?

Synd du bor så långt bort, annars hade du fått komma hit och se att infon du fått om schnauzern inte stämmer av det som skrivits här.

Umgås med främmande hundar osv, aldrig märkt av. Får de träffa andra hundar och umgås, precis som med raser så är det inte några problem.


Men vill tillägga. Att de svarta är livligare än p&s. Det är skillnad på färgerna i sättet.
 
Senast ändrad:
Sv: Rastips?

Ska man ha schnauzer som första egna hund rekomenderar jag dvärg el Riesen. Mellanschnauzern är den svåraste av alla 3, visst det finns många mkt trevliga men som instruktör möter jag inte sällan mellan-tyranner. Det ÄR en svår ras som kräver väldigt mkt av sin ägare. Jag har själv Riesen och dom är oftast lättare att fostra än mellan. Mellanschnauzern är den skarpaste av dom 3 och ( nu får mellan-ägare ursäkta) den som har lättast för att bli svårhanterlig.

Vad menar du med skarpa? Inte just för du skriver om schnauzer, utan överhuvudtaget. Många använder skärpa osv, fast det egentligen är en helt annan sak.. Ett lätt ord att använda, men alla vet inte vad det betyder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 914
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 682
Senast: Red_Chili
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 577
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp