Rastråd - som vi älskar dom!

@Åsa A tack snälla! Den vänstra :love::love: Jag ska absolut kolla in rasen mer. Jag har ju alltid vart en lydnadsnörd och jag KOMMER ju aktivera hunden med annat (spår, lydnadsträning osv) men mitt huvudsyfte är draget.
Jag ska kolla in lite uppfödare och se om det finns någon i området där jag bor, Örebro, och se om det går att hälsa på och få en uppfattning.
 
@Åsa A tack snälla! Den vänstra :love::love: Jag ska absolut kolla in rasen mer. Jag har ju alltid vart en lydnadsnörd och jag KOMMER ju aktivera hunden med annat (spår, lydnadsträning osv) men mitt huvudsyfte är draget.
Jag ska kolla in lite uppfödare och se om det finns någon i området där jag bor, Örebro, och se om det går att hälsa på och få en uppfattning.

Jag skickar PM till dig!
 
kan inte du berätta hur en vanlig träningsvecka ser ut för dig och din hund?

Nu är jag gravid så är lite speciellt.
Cyklar en halvtimme dag ungefär på arbetsdagar och sen får hon fara runt lös på gården, är rätt bra på att roa sig själv. På lediga dagar blir det mer motion.
Hon klarar sig utan motion nån dag men blir lite jobbig att ha runt sig om hon inte fått rasa av sig ordentligt. Frisbee fungerar som komplement och i nödfall när man är dålig själv :)

Som ogravid är vi ute och löptränar i skogen 3-4 gånger vecka 30min-1,5h med lös hund, och cyklar en längre runda på helgen. På vintern motsvarande bara att istället för löpningen med lös hund blir det först skidåkning med lös hund följt av drag med hunden och istället för cykling långtur skidåkning med lös hund på ex isen.
 
@Ainon tack snälla för ditt svar, intressant!
Håller ni enbart på med löpning,cykling och skidor, inget annat?
Hur gammal är din hund? :)
 
Jag kör ju drag med min Aussie, han skulle vara skitglad om vi bara körde drag och skippade all annan träning. Det är stimulerande mentalt då vi kör på svåra stigar osv. med mycket svängar och tempoväxlingar där han måste lyssna på kommandon. Vi övar även mycket tempoväxlingar på raksträckor och vart jag vill att han ska lägga sig på stigen/vägen. Lägg på lite lydnadsträning hemma och ett spår någon gång så är han i himlen.
 
Får för mig att dom är väldigt tuggumisega (BRA ORD!) och att man har svårt att få till det lite mer explosiva draget. Jag vill inte "trava runt" jag vill DRAS runt och det känns som att dom är lite för lata av naturen? :D
Vi hade ju kontakt när vi skulle skaffa akita och så som mitt ex beskrivit Kaiser (som han tyvärr ej har kvar) är att han nöjde sig väl med vanliga promenader och något godissök en dag i veckan. en sån akita är jag inte ute efter alls..
Dom som kör mkt drag med sina, har dom instagram eller liknande, alltid kul att följa såna och få se lite hur dom upplevs. :)
Inte ens min tuggummisega (;)) är nöjd med vanliga promenader och ett godissök i veckan utan vill ha mer än så för att vara nöjd. Min lilla är pigg som en mört och man hinner knappt hem från träningen innan hon säger "ska vi inte hitta på nåt idag eller?", hon brukar börja dagen med att springa några varv runt trädgården innan frukost :rofl:

Jag tror inte att de jag vet som kör/drar med sina har instagram eller dylikt men de brukar posta ganska mkt i fbgrupperna.
 
@Tibialis Kaiser var allt annat än energisk fick jag höra, han krävde typ ingenting, någon långis i veckan så var han nöjd. lite godissök då och då.
Han finns på hundstallet just nu och dom har också skrivit att han inte kräver det som rasstandarden säger utan nöjer sig med en vardaglig motion. Så min bild ändrades lite när vi köpte från en kull som "var energiska för att vara akita" och sen hör man det där haha.

Men ja, akita kommer jag alltid vilja ha, men har nog insett att det inte riktigt är det jag letar efter för draget, jag vill ha en smidig energisk sprinter :)
 
@nilie Jag är rädd att den behöver mer än jag kan ge?
Jag löptränar själv 2, ibland 3 dagar i veckan alt byter ut detta mot cykeln, resterande dagar består av fysträning (tex dra kedjor, klövjeväska osv) och vila där emellan.
Vill dessutom ha en hund som inte kräver den aktiveringen som min nuvarande malle kräver så jag är rädd att en dragidiot vill ha mer än jag kan ge, men jag vill samtidigt ha en sprinter full av energi...

Har hört att vorsteh är ganska... hård och krävande?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 688
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 589
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 301
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 148
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp