Bukefalos 28 år!

reaktion på böjprov - rehab

Messy

Trådstartare
Alla säger olika...

Jag har väl galopp å travfolk runt mig... Galoppen verkar vara "boxvila", travet "rör på hästen!!!".
Veterinärer vill väl få hästen haltfri å sen sätta igång så fort som möjligt.
Jag har ALL tid i världen på mig bara hästen blir frisk å hållbar.

Hästen är 13 år, fullblod, startat 22 gånger, aldrig halt, vrickade höger fram förra sommarbetet. Hon sprutades en gång med kortison bägge fram (hade 1/2 grad om inte mindre på vänster, men vi tog bägge för att ha det gjort och inte få någon avlastningsskit på något av benen).
Hon sattes igång sjukt långsamt, jag gick å gick å gick med henne på plant underlag, sen korta avstickare på mossa i skogen för att sedan öka till mer "stock och sten" i skogen. Lite trav (100meter) sen öka. Så, betoning på sjukt långsamt.
Vid sista återbesöket så röntgade jag bägge fram - nada, UL på ena som jag tyckte senan var lite förtjockad på (egentligen är det väl blodådrorna ner till kotan = kan vara reaktion i kotan), men det var inget med den heller.
Jag fick papper för att kunna A1-försäkra henne (hon har galoppförsäkring).
Hela hästen var iaf UA och veterinären sa bara det ääääärrrr inget, sluta nojja :D:p (på ett skämtsamt å trevligt sätt).

Så, vi körde igång med lite hoppning... tävlade å kom 2:a fösta tävlingen... sen blev det vägran på 3:e hindret flera tävlingar... sänkte till en 80+90cm klubbtävling, kom runt... sen 3:e hindret på tävlingen efter...
Tränaren kolla benen å ja... ALLA i min närhet har sagt "det ääääääärr inget, sluta nojja å leta fel".

Ohalt häst, men åkte ändå in, jag kände bara att jag måste kolla upp henne för hon är inte som hon ska... hon hade inte sin fantastiska mellantrav å hon snubblade med höger bak om man gjorde galoppombyte åt höger... å hon vägrade på tävling (aldrig träning eller framhoppning)...

Å helvete :banghead::wtf: jag hade rätt. Liten reaktion höger fram å lite mer på vänster... Veterinären sa "jag förstår att du inte har märkt det i ridningen"...

Nu är hon sprutad i bägge fram med kortison, å oavsett hur hon är om 2v så tänker jag spruta om med kortison + tuppkam.

Frågan är bara sen huuuuur j*a lugnt ska jag ta det å hur länge ska hon vila?
Alla verkar sätta igång direkt, men jag vill verkligen att skiten ska läka å aldrig komma tillbaka. Det ÄR en hållbar häst å jag har haft henne i 9år och inte lyckats rida sönder henne (tills nu?)...
Jag kan leda henne i skogen i 3 månader, spelar ingen roll... men vad hjälper å vad hjälper inte när man sätter igång dem?

Ledvätskan var klar, inget blod, inte gult men inte såååå klibbig... tydligen kan de dock ha lite rinnigare utan att det är katastrof.

någon? :(
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Min häst är ett sjukhusbarn som har pålagringar båda fram och därför blir sprutad lite då och då. Jag brukar ge hagvila i en vecka efter sprutning och sen kör jag igång med promenader/skritt under ryttare knappt en vecka till. Efter det börjas det joggas och sen brukar det vara dags för nu kliniktid.
Jag vill ta det lugnt men vill också att hästen ska vara hyfsat igång innan jag kommer tillbaka till kliniken.
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Veterinären måste haft en rehabplan för din häst???O_o

nä jag tycker de är lite dåliga på det :( typ "lugn i hage i 2v"... så står man där och vill ha svar på 50 frågor.. MEN han är superbra för jag mailade sen (å ringde haha) å då svarade han på alla frågor... Så jag får leda henne 10-15min/dag å sen åb efter 2v, så prata vi om att spruta om som sagt.. å sen igång. Men jag frågar här för att jag har som sagt inte bråttom, hellre hållbar häst i längden än "komma tillbaka" i några månader och sen all over igen.


Har ni kollat hovarna? Det kan tyvärr vara så att hovproblem kan synas i leder fram.
Hon är född 2000, sen galoppen med hovslagare A, sen köpte jag och hade hovslagare B (båda superbra med fullblod), sen åkte hon iväg på vila ca 8 månader, de hade hovlagarre på gården å hon såg ut som en anka när hon kom hem, hovslagare A fick halvpanik. sen skodde A fram till nu (dvs 7år?), sen blev det strul för jag flyttade lite längre bort och C skodde en gång, hon kunde inte gå på en vecka, jag grät å ringde B som kom ut direkt och kollade... inte mycket att göra, halva j*a hoven verkad å SÅ öm, skorna fick sitta kvar. Blev rekommenderad D som har skott henne 2 gånger. Han är duktig och noga men jag är rädd för att hästen är så himla inkörd på A att den där lilla förändringen (oavsett hur bra han är) just ÄR en förändring som påverkar. Hur som helst bönade å bad jag A att han skulle hjälpa mig å han kommer nästa gång :love: (hästen gnäggar åt honom hehe, gäller å smöra så han hålls på bra humör) :p
Hon hade ett gäng tappskor i våras när jag bytte stall, det flög seriöst 1 i veckan 1,5 skoperioder. Jag lärde mig slå på igen å har mycket svårt att tro att de gångerna fixade kotorna... Det var så mjukt i backen med all snö osv...

Min häst är ett sjukhusbarn som har pålagringar båda fram och därför blir sprutad lite då och då. Jag brukar ge hagvila i en vecka efter sprutning och sen kör jag igång med promenader/skritt under ryttare knappt en vecka till. Efter det börjas det joggas och sen brukar det vara dags för nu kliniktid.
Jag vill ta det lugnt men vill också att hästen ska vara hyfsat igång innan jag kommer tillbaka till kliniken.
Så du kör rel snabbt igen?
Jag håller med om att man inte vill åka till klinik med en vilad å behandlad häst, för då BÖR den vara ohalt, samtidigt vill jag ju inte sätta igång hästen vid minsta lilla fel som kvarstår. Den måste vara "ärligt" haltfri och läkt innan jag vill köra på. Nu har ju du ett fel som aldrig kommer gå bort utan bara underhålls, men min är ju friröntgad och "frisk" egentligen... så hon måste ju vara sitt normalläge så att säga... du fattar vad jag menar :p

Igår var hon lite (betoning på lite, ingen av er hade säkert hållit med) fylld i höger sena (vänster var haltast). Lindade med back on track, promenerade 15min... ut i ruta, mockade box å fixade allt, tog av lindorna, lika fylld... sen in å hämta vatten, ut igen 10min senare - helt ren... så märkligt. borde ju blivit bra efter promenaden kan man tycka.

Jag vet att jag letar detaljer men det känns som att de där detaljerna räddade mig denna gång från värre hälta än vad det var...

:arghh: för å ha häst :banghead: :nailbiting:
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Ja vissa veterinärer kan vara lite stressade så då får man vara på dem lite... :p
Blir alltså hästen ren i benen när den står stilla?? Frågan är om det ändå är någon liten inflammation eller så, då blir den ju "retad" vid rörelse.... är det bara vanlig galla brukar de bli bättre av rörelse...
jag hade låtit hästen ta det lugnt...Gör som vet säger. Efter promenad, kyl benen och sen BoT över natten...
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Men har ni kollat plåtar på hovbenet? Är det nära sulan, så vet ni ju var problemet uppstår.
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Har ni röntgat henne fram då?
Inte i år, men 28/9 2012, absolut inget att anmärka på.
Ska kolla på torsdag om han vill röntga om. Veterinären tyckte det var onödigt förra året men jag ville ha plåtar för säkerhets skull. :-)

Ja vissa veterinärer kan vara lite stressade så då får man vara på dem lite... :p
Blir alltså hästen ren i benen när den står stilla?? Frågan är om det ändå är någon liten inflammation eller så, då blir den ju "retad" vid rörelse.... är det bara vanlig galla brukar de bli bättre av rörelse...
jag hade låtit hästen ta det lugnt...Gör som vet säger. Efter promenad, kyl benen och sen BoT över natten...
Veterinären säger inte så mkt, det är det som är problemet ;-) jag ser lixom (tyvärr) inget samband med vila/rörelse, snarare hur vädret är, lite svalare=rena ben...

Men har ni kollat plåtar på hovbenet? Är det nära sulan, så vet ni ju var problemet uppstår.
Röntgad yes!

Du kanske inte ska hoppa med hästen?
Vet inte vad du vill ha sagt? Hon hoppas inte nu precis å innan har hon inte haft problem (förutom skadan som blev helt UA).
Självklart kommer hon inte hoppas om det visar sig om hon inte klarar av det... Jag undrar om rehab/igångsättning.
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Du säger bara att hästen är röntgad, men det är ju stor skillnad beroende på VAR och vilka vinklar. Vad är röntgat, och med vilket fokus?
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Hej.
Din häst är rtg:ad i frambenen och detta var u.a? Då sitter inte orsaken till böjprovsreaktionen i lederna (som får behandling) ialla fall, nästan garanterat!
Det kan ju tex vara en mjukdelsskada / ligamentskada i området. Eller så felbelaster den sig pga obalans eller smärta någon annanstans i kroppen.
För att röja alla tänkbara problem skulle jag komplettera med osteopati/kiropraktik genomgång av hästen.
Bor du i Stockholmsområdet? Iså fall kan jag pm:a dig om tips på en som är duktig och hjälpt många hästar. Ifall du är intresserad.
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Du säger bara att hästen är röntgad, men det är ju stor skillnad beroende på VAR och vilka vinklar. Vad är röntgat, och med vilket fokus?
Hov, kota upp till halva skenbenet framifrån å sidan. Fokus vet jag inte vad du menar, måste man ha olika närbild/upplösning för olika fynd eller? :-)

Hej.
Din häst är rtg:ad i frambenen och detta var u.a? Då sitter inte orsaken till böjprovsreaktionen i lederna (som får behandling) ialla fall, nästan garanterat!
Det kan ju tex vara en mjukdelsskada / ligamentskada i området. Eller så felbelaster den sig pga obalans eller smärta någon annanstans i kroppen.
För att röja alla tänkbara problem skulle jag komplettera med osteopati/kiropraktik genomgång av hästen.
Bor du i Stockholmsområdet? Iså fall kan jag pm:a dig om tips på en som är duktig och hjälpt många hästar. Ifall du är intresserad.

Hon är kollad å behandlad av Lundell. Vä bog, resten bra. (Vä bog kan ju vara någon avlastning då hon haft hö typ halva livet efter galoppen). Stretchar å arnika/radital. (Han körde laser).
pm:a gärna tips! :-)
Varför skulle röntgen utesluta leden? Utveckla gärna :-) röntgen är ju skelett å sånt? Då kan det väl visst sitta något i leden? (Inflammation syns ju inte på röntgen)
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Absolut behövs olika bilder beroende på vad man letar efter/vill utesluta. Vissa tillstånd behövs det ju verkligen kunskap för att ens kunna få rättvisande bilder och kunna bedöma.

Röntgen kan ju ofta utesluta leden som primärorsak till hältan. Är leden UA är det kanske så att det är en sekundär hälta, d v s inflammation i leden har uppstått p g a problem någonannanstans som sedan gett fel belastning av leden som i sin tur blivit påverkad.
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Varför får jag känslan av att alla veterinärassistenter som röntgar inte har 100% koll :meh:

Får förhöra vet!

Jag blir bara knäpp. Vill göra rätt å ha henne hel resten av livet :(
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Är din häst ultraljudad? Hade inte kliniken jag var till varit så extremt noggranna och UL:at min häst hade de endast behandlat kotorna och inte upptäckt den ligamentsskada hon hade på ena fram. Hon hade även gammal ärrvävnad på andra kotan i ett ligament som förra kliniken förmodligen inte upptäckt då de inte UL:ade..

Bara en tanke :)

Mvh Domino_s
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Bra poäng!! Bara senan UL! Ska ta med mig ligamentfrågan! Känns som man kan spruta i evigheter annars!
Hur behandlas en ev. Ligamentskada å hur uppkommer de normalt?
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Hon är kollad å behandlad av Lundell. Vä bog, resten bra. (Vä bog kan ju vara någon avlastning då hon haft hö typ halva livet efter galoppen). Stretchar å arnika/radital. (Han körde laser).
pm:a gärna tips! :-)
Varför skulle röntgen utesluta leden? Utveckla gärna :-) röntgen är ju skelett å sånt? Då kan det väl visst sitta något i leden? (Inflammation syns ju inte på röntgen)[/QUOTE]

Din brevlåda är full...
Om leden är frirtg:ad så är smärta där förmodligen sekundärt till ett annat problem. Men det utesluter ju inte mjukdelsskada i området runt leden, detta syns inte på en skelett rtg utan som sagts tidigare - ultraljud måste användas (eller MR/ct skanning)
 
Sv: reaktion på böjprov - rehab

Bra poäng!! Bara senan UL! Ska ta med mig ligamentfrågan! Känns som man kan spruta i evigheter annars!
Hur behandlas en ev. Ligamentskada å hur uppkommer de normalt?

Min behandlas med stötvåg och vila.. enligt veterinären hade min häst förmodligen aldrig blivit bra om de inte upptäckt den skadan som sitter på ett ligament under kotan. Eftersom ligamentet förmodligen tar längre tid att läka än kotledsinflammationen, så hade vi alltså aldrig gett den skadan en chans att läka.. Behöver jag säga att jag avgudar min nya veterinärklinik som är så noggranna..:D

Hur det har uppkommit har jag dock ingen aning om.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 531
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 351
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 573
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp