referens från tidigare hyresgäster när man flyttar till nytt stall?

Mackan, av nyfikenhet. Varför tycker du exakta mattider är galenskap? Ger du inte dina hästar mat på regelbundna (samma) tider varje dag? Tycker du det är ok om t.ex det är sagt + (skrivet i kontraktet) att hästarna ska få kvällshö kl 22 (fick målet innan det vid 16.00 ungefär) och dem inte får det förrän närmre kl 00.00 när dem inte står på halm tex och således ej har ngt att tugga på?

Varför jag frågar är för jag reagerade på det du skrev om mattiderna och jag själv tycker inte det är ok dels pga det är skrivet i kontraktet dels pga jag tycker det är lång tid för en häst att stå utan något att tugga på när det inte strös med halm som gör det aningens bättre än t.ex torv eller spån..
 
Det kan jag fullkomligt hålla med om... Och nu var det ju inte en halvtimme jag gnäller om och det har jag heller ALDRIG skrivit!!!! Sluta hitta på!!!! utan det kan slira på 3-4 timmar... Att min häst inte har el i hagen ute har varit ute på E4:an och härjat både en och två gånger....
Att min häst med två dagars varsel blir lämnad ensam...
Huxflux bestämms det att det inte lunch fodras längre... Men tycker du att sånt är helt okej då tycker jag mycket synd om du driver inackoderingsstall!!!

Du läser inte vad jag skriver utan plockar en sak jag skrivit och sedan vrider till det???

Värst vad du blev otrevlig.

Nej, jag driver inte inackorderingsstall och jag skulle inte vilja ha hyresgäster - eftersom det finns så många olika sätt att hålla häst och många olika sätt fungerar men det verkar vara omöjligt att enas.

På den tiden jag stod inhyrd var jag nog en väldigt bra hyresgäst. Jag betalade i tid och accepterade det som stallägaren erbjöd utan att försöka ändra.

Om du vill veta hur jag håller häst: frukosten försenas ca en timme på helg jämfört med vardag.
Kvällsgivan kan variera mellan kl 17 och kl 22 beroende på nödtvång. Och innan du skriver katastrof och vanvård: fodergivans storlek är sådan att hästarna sällan är utan foder i hagarna. Om jag vet att jag måste jobba till kl 21 (har sedan 45 min restid från den arbetsplatsen), ger jag väldigt mycket frukost så det räcker över hela dagen.
Så nej, lite hit och dit med tiderna ser jag inte nödvändigtvis som ett problem.

Allt handlar om vilken åsikt man har kring hur det ska skötas - och att man behöver söka upp ett stall som stämmer med de egna önskemålen. Man får söka tills man hittar det som passar en.
Att det blir förändringar då och då får man nog förvänta sig - och så får man förhålla sig till de nya rutinerna.

Det är självklart inte optimalt att en häst blir ensam i en beteshage med kort varsel. Jag misstänker att du då kunde välja att hästen inte skulle gå på betet längre utan fick följa med till uppstallningen?
 
Vad gäller fodringstider tycker inte jag att det är ett orimligt krav?
I kollektivet där jag står (med 10 medlemmar) har vi specade tider, tex tas hästarna in tidigast 16 och senast 17 och om 10 personer kan anpassa sig till det så borde en hyresvärd också kunna.
.

För mig som hyresvärd så hade jag även att det faller mig naturligt att man har fasta tider (med viss rörlighet) för utsläpp, insläpp och fordringar beroende på årstid aldrig velat skriva in det i ett kontrakt i form av klockslag. Skulle man behöva byta tider av någon anledning så måste jag som hyresvärd göra nya kontrakt som ska godkännas och skrivas under av alla inackorderingar. I värsta fall behöver jag även anlita en jurist att ändra det för att det ska vara juridiskt bindande beroende på kontraktets utformning. Vi har ett kontakt skräddarsytt för vår anläggning gjord av auktoriserade personer och det betyder förr oss att vi inte får göra ändringar utan att gå via juristen igen. Alldeles för krångligt enligt mig.

Nu har vi aldrig haft det som problem hos oss att personalen inte sköter rutinerna i det som utlovas till de inhyrda, utan snarare tvärt om, så vi har heller inte haft behovet.
 
K

Sen håller jag med de som är hyresvärdar i det att kontrakt på exakta fodertider osv är galenskap . Har aldrig någonsin stött på en hyresvärd som i det rena kontraktet skulle speca exakta tider , inte skulle jag det heller själv då jag haft inackorderade i många år.

Förklara gärna detta närmre då?
 
Vi har inskrivet att morgonmaten ska vara klar till alla hagar före 08.00 , lunchen tidigast 14.00 och kvällen tidigast 20.00. Funkar utmärkt då vet folk vilka tider de kan komma och rida. Vill man ändå rida mitt i maten får man fixa det själv.
 
@Mimsan_ det känns betydligt enklare att du läser igen och det som i övrigt skrivits av flera andra i tråden. Uppfattar inte att ngn annan inte förstår vad det är jag skrivit , men ditt svar till mig gör det tydligt att du verkligen missförstått totalt vad jag skriver eftersom inget i din egen redogörelse har med det jag skrivit att göra alls .
 
Vi kommer faktiskt också att ändra på täckesrutinerna fr.o.m. årskiftet. När vi skrev in täckesbyte i kontraktet så tänkte jag i min enfald att alla hade vettiga täcken utan bensnören, men det dras fram täcken det ena värre än det andra, jag kan dessutom lova att många täcken väger dubbelt så mycket som ett röntgenförkläde. Halstäcken har vi sagt till redan från början att det inte blir tal om eftersom jag faktist anser att det bara är en kosmetisk attiralj. Hade alla haft horseware-täcken så hade det inte varit några problem, men nu blir det ett täcke av och ett täcke på.
 
Det är en enorm skillnad på ett kollektivstall och ett stall där en sköter allt. Jag har ett stall där jag sköter det mesta även om mina inackorderingar ska ta någon tjänst per vecka. Eftersom jag sköter så Mycket så tar jag lite sovmorgon på helger mm. Jag vill inte gå upp kl 06.00 varje morgon. Detta berättar jag dock för de som är intresserade av boxplats.
I ett kollektivstall så delar ju folk på uppgifterna, dvs det blir inte speciellt betungande.

Vill man inte finna sig i mina regler så får de flytta till ett annat stall....
 
@Mimsan_ det känns betydligt enklare att du läser igen och det som i övrigt skrivits av flera andra i tråden. Uppfattar inte att ngn annan inte förstår vad det är jag skrivit , men ditt svar till mig gör det tydligt att du verkligen missförstått totalt vad jag skriver eftersom inget i din egen redogörelse har med det jag skrivit att göra alls .

Orka vara så dryg. Hoppas det funkar bra för dig. :up:
 
Orka vara så dryg. Hoppas det funkar bra för dig. :up:
Jag är inte ett dugg dryg , det känns dock betydligt enklare att du själv läser igen eftersom du verkar vara ensam om att totalt missuppfatta allt jag skrivit, än att jag ska börja svara på frågor du ställt som öht inte ens är en variabel ang det jag skrivit .
Tack - det funkar ypperligt bra för mig
 
Hej!

I några kollektivstall jag stått har fodertiderna stått i kontraktet- just för att många olika fodrar och man ska ha en ram för när fodringarna bör ske. Tiderna har inte varit exakta, utan man har haft 1-2 timmar på sig varje fodring. Det sköna är ju när man vet när hästarna får mat och man kan anpassa sig efter det.

Där jag står nu fodras vissa hästar 4 ggr/dag, övriga går på fri tillgång. Ibland hinner inte stallägaren hem på lunchen och då får de extra på morgonen (om inte jag eller medis kan vara där och fixa). Ibland blir lunchen vid 11, ibland vid 15. Eftersom det bara är stallägarens och min som fodras begränsat accepterar jag de undantagsfall som sker- stallägaren har ett annat jobb också. Men hen förvarnade såklart innan det blev såhär, brukar kolla om vi kan fodra och försöker också hinna hem och fodra. När jag är i stallet helger ger jag min om jag är där vid fodringstid- så stallägaren slipper knata iväg till hennes hage.

Jag förstår dock TS frustration efter att själv ha stått i ett stall där fodringstiderna visade sig vara lite anorlunda, något som inte märktes förrän hästarna kom in på box framåt slutet av November. Frukosten var mellan 9.30 och 10 och in vid 18. Var jag där tidigt (vilket jag var pga skolan) fick jag inte fodra i boxen, utan måste antingen vänta på att alla ätit upp i hagen(jag tog såklart ut alla och fodrade när jag kom) eller rida min häst på fastande mage. Hade jag från början vetat hur morgontrött stallägaren var hade jag inte flyttat dit- tyvärr var det inget jag tänkte på att fråga. Andra tider på dygnet fodrades det när jag red och min häst fick därmed inte fick någon mat den fodringen eftersom allt lades ut i hagen. (sen tyckte vi hästarna blev lite tunna och började kontrollväga höet- det var konstant mindre i säckarna än hästarna skulle ha, trots att vi betalade för extra kilon).

/Lavinia, som stått i stall som krävt referenser från tidigare stallägare för att ta in en. Tur att jag stått i vettiga stall också :-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 382
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp