referens från tidigare hyresgäster när man flyttar till nytt stall?

Jag tycker ju att det ska vara vettigt- såklart man inte kan börja ta ut straff avgifter om det fodras sent ibland. Som sagt mänskliga faktorn, men det jag menar är mer, att skriva in texsom regel är fodring mellan 7-8 etc sen om det fodras kl 10-11 varje dag då får man väl skriva det då.... Inte ljuga!

Visa tråden för blivande hyresvärd så kanske dom förstår bättre?:)
 
Jag har också stått i en uppsjö av de där stallen. Tyvärr.

Men det går inte att avtala om sunt förnuft. Omöjligt. Och det är ungefär vad det handlar om. Inte tider, eller servicenivå. Utan att man har ungefär samma syn på hästhållning. En stallägare ska inte behöva vara fastnaglad av ett kontrakt med rutiner, om det finns bättre sätt att göra saker. Och inte hade jag velat vara inmålad i mitt eget stall.

Diskutera på en rimlig nivå, inte bara fodertider och vattenkoppar. Utan hästhållning i stort. Skiljer det sig för mycekt - då kommer det att bli problem.
 
En del av de saker som TS beskriver låter tillräckligt dåligt för att inte stanna i det aktuella stallet.
Vissa av de saker TS har som krav låter orimliga (att utfodringarna inte får bli mer än en halvtimme förskjutna i tid).
Jag skulle inte vilja ha TS i mitt stall.
 
Tyvärr är det många glada amatörer som köper en gård, slutar sitt jobb och ska leva på hästeriet. Rida till lite och ha inackorderingar. Och upptäcker att det blir mycket jobb, lite pengar och rätt långtråkigt. Då börjar arbetsinsatsen glida och sedan är cirkusen igång. Finns inte pengar, kommer inte foder. Inget strö. Dålig kvalité. Inga reparationer. Ja, listan kan göras lång.

Att gå omkring en stund i stallet och kanske prata lite med någon inackordering kan vara ett bra sätt att få reda på lite om hur nöjda folk är. Ständiga annonser med lediga platser är för mig ett tydligt tecken på hög omsättning av hyresgäster vilket i min bok betyder problem.
 
Jag har också råkat ut för stallägare som lovar guld och gröna skogar innan man flyttar in, men när man väl är på plats i stallet faller mer och mer av det stallägaren enligt överenskommelse skulle göra bort. Jag har absolut inget emot att dra det tyngsta lasset när det gäller min egen häst själv (det är trots allt min häst!), men har jag betalat för att stallägaren exempelvis ska sköta in- och utsläpp så ska hen också göra det. Om det ingår i hyran så är förmodligen hyran betydligt högre än vad den hade varit om det hade varit fråga om en ren kallhyra. Likadant så tycker jag att om det är fråga om någon form av inackordering, och inte endast kallhyra, så faller även såna saker som stängsel på stallägarens lott. Är det kallhyra det är fråga om kanske man som stallägare kan kräva att hyresgästerna står för det själva, men då måste det avtalas innan. Att ändra saker under tidens gång måste, enligt mig, medföra även en ändring i kontrakten. Jag hade däremot inte brytt mig om ifall lunchfodringen blev fördröjd med någon timme då och då, det vet man ju själv att det faktiskt kan komma saker emellan som fördröjer en.

Att prata med folk som redan står i stallet innan man flyttar in, och kanske även prata med hästfolk i närområdet om de känner till stallägaren och de som står installade där, kan vara en god idé. Förmodligen är det ju så att stallägaren försöker visa upp en bra fasad när den potentiella hästägaren är där och tittar, men det behöver ju inte betyda att det är så stallet fungerar i praktiken, tyvärr. Om de övriga inackorderingarna är vänner med stallägaren kanske de heller inte är helt ärliga i sin bedömning, därav kan det vara vettigt att även höra med andra som kanske vet något. Om jag hade vetat det jag vet idag hade jag aldrig i mitt liv stallat in min häst i två av de stall jag har stått i, och det hade lätt kunnat undvikas om jag hade pratat med folk innan.
 
Jag hade flyttat illa kvickt från ditt stall.. När hästens välbefinnande påverkas blir jag less. De ska kunna dricka vatten utan att bli rädda och är det sagt att de ska få mat 4 gånger/dag så ska dom ha det också.
Jag har faktiskt bara stått i ett stall där jag skrivit på ett kontrakt - det var också enda stallet där ingenting funkade. I övriga stall (5st) har alla varit likasinnade, haft samma grundtänk eller så har jag vetat villkoren muntligt när jag flyttat dit och således fått acceptera detta. Jag stör ingen så länge ingen stör mig eller missköter min häst. Men i alla stallen har jag också haft koll innan på hur hyresvärden varit.
Att ställa krav är svårt, men självklart ska hästarna ha mat om detta utlovas! Men att det blir prick 12 är för mig mindre viktigt. Vi har som riktmärke mellan 11.30-13.00 men om det av någon anledning blev kl 11 eller kl 14 kvittar för mig, min häst tar inte skada av det.
Vi har inte så jättemycket stall runt ikring här, vilket gör att man lättare ha koll på vilka ställen som funkar bättre o vilka som funkar sämre. För mig är det guld värt.

Hoppas du hittar ett stall där rutinerna är för hästarnas bästa. Men jag hade varit försiktig med att ställa krav på kontrakten.. Försök istället läsa av vilket grundtänk som finns. Lycka till.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare så är det saker och viss service samt syn på hästhållning som lovas muntligen när man är där och tittar på boxplats... Sen står det inte i kontraktet- då ändras saker snabbt- jag tycker inte att jag har orimliga krav, det blev utlovat att det skulle lunch fodras... Sen slutar stallägaren med det, då försöker vi hästägare gå ihop för att lösa detta själva- då är det helt plötsligt tvär nej på att det ska ens ges lunch.. ( det förstör marken i hagen) då åker jag ut till stallet varje dag och TAR in min häst och lunchar honom inne... Då är det helt plötsligt förbjudet att släppa ut hästen igen efter det... Är du istallet och tar in hästen så är det förbjudet att släppa ut igen om kl passerat 14, vanligtvis går hästarna in vid 16-17. När jag varit i stallet kl 7 varje morgon 3 dagar i rad och det är inte morgon fodrat än... Så morgon fodrar jag- stallägaren dyker upp kl 10!!! Och säger hoppsan jag försov mig.., vilken tur du fodrade- detta händer flera gånger i veckan. Min häst vattenkopp har varit trasig i 2 månader jag har påpekat detta flera gånger...inget händer, då hänger jag in en hink så han får vatten... För i hagen får vi inte ha vatten till hästarna... Då tas hinken bort med hänvisning till att vatten systemet fryser om inte alla vattenkoppar används... Ja hoppas ni förstår nivån, och jag tycker inte jag är omöjlig eller jobbig, men tyvärr står det inte i kontraktet att stallägaren tillhanda håller fungerande vattenkopp, och alla "förbud" finns inte med och detta sa ingen något om när jag flyttade dit. Så det jag funderar på är att i nästa kontrakt jag skriver ska det viktigaste stå med: typ el i hagen, tider hästarna ska få mat, eventuella regler osv...
Jag tycker det låter som dags att byta stall! :down: Muntliga kontrakt har sällan varit bra... Har själv ett säkert 20 sidor långt kontrakt, men å andra sidan har det aldrig varit missförstånd heller, allt står ju där, och ska det göras en ändring måste alltså kontraktet skrivas om för att inte brytas.
Jag skulle nog säga - begär kontrakt, annars fortsätt leta vidare :)
 
Kl
Jag blir förvånad över att skriftligt kontakt gällande uppstallningsförhållanden generellt öht behöver nämnas som grund i diskussionen . Det är a och o för alla som varesig är seriösa hästverksanhetsmässigt i fråga om inackaorderingar, eller inackorderade själva.

Sen håller jag med de som är hyresvärdar i det att kontrakt på exakta fodertider osv är galenskap . Har aldrig någonsin stött på en hyresvärd som i det rena kontraktet skulle speca exakta tider , inte skulle jag det heller själv då jag haft inackorderade i många år. Däremot är att föredra en tydlig bilaga med rutiner och tider och hur de kan variera under året och under förhållanden , att föredra för allas vinning .

Har man en sån skriftlig bilaga så gynnas bägge parter och är en trygghet för bägge . Grunden utifrån det är att flytta inte in någonstans där man inte från början helt köper x antal punkter i upplägget , och från uthyrarens sida, heller inte kan helt ändra om från en dag till en annan och förvänta sig nöjda trygga inackar .

Bortsett från detta så oavsett bilagor och övrigt : varje stallägare gentemot inackorderingar oavsett kontrakt har givetvis rätt att ändra upplägg som de själva vill men då ska detta följa kontraktet dvs delges inackorderade strukturerat och i tid utifrån kontraktet om uppsägningsperiod osv, så att inackorderade har möjlighet att utifrån uppsägningsregler ta ställning till ändringarna om de vill stå kvar eller säga upp sig .
 
kl

Jag tror att mycket av alla problematik i stallen runt om i Sverige skulle kunna lösas väldigt bra om man hade en kommunikation.. Jag har lärt mig att det spelar ingen roll hur bar kontrakt man har eller inte har i de stallen som har funkat bra är de stallen som har en bra kommunikation och där man har samma tänk.

Sen finns det ju såklar riktiga rötägg vilket jag får känslan av att ts stallägare där hade det inte funkat hur bra kommunikation man än har..

Vi är bara männsikor och det händer att man glömer eller får förhinder, men när det blir att det händer typ 1 gång i veckan kanske stallägaren skall se över sina rutiner.

Likadant ha samma regler för alla som rör sig i stallet, det underlättar väldigt mycket för både stallägare och hästägare.
 
En del av de saker som TS beskriver låter tillräckligt dåligt för att inte stanna i det aktuella stallet.
Vissa av de saker TS har som krav låter orimliga (att utfodringarna inte får bli mer än en halvtimme förskjutna i tid).
Jag skulle inte vilja ha TS i mitt stall.

Det kan jag fullkomligt hålla med om... Och nu var det ju inte en halvtimme jag gnäller om och det har jag heller ALDRIG skrivit!!!! Sluta hitta på!!!! utan det kan slira på 3-4 timmar... Att min häst inte har el i hagen ute har varit ute på E4:an och härjat både en och två gånger....
Att min häst med två dagars varsel blir lämnad ensam...
Huxflux bestämms det att det inte lunch fodras längre... Men tycker du att sånt är helt okej då tycker jag mycket synd om du driver inackoderingsstall!!!

Du läser inte vad jag skriver utan plockar en sak jag skrivit och sedan vrider till det???
 
Det kan jag fullkomligt hålla med om... Och nu var det ju inte en halvtimme jag gnäller om och det har jag heller ALDRIG skrivit!!!! Sluta hitta på!!!! utan det kan slira på 3-4 timmar... Att min häst inte har el i hagen ute har varit ute på E4:an och härjat både en och två gånger....
Att min häst med två dagars varsel blir lämnad ensam...
Huxflux bestämms det att det inte lunch fodras längre... Men tycker du att sånt är helt okej då tycker jag mycket synd om du driver inackoderingsstall!!!

Du läser inte vad jag skriver utan plockar en sak jag skrivit och sedan vrider till det???
Jag tror folk svarar utifrån erfarenhet och med erf att ta inlägg med en nypa salt , inte att det är en reflektion på dig eller dina detaljer personligen . Lite utifrån dina inlägg i tråden efterhand så precis det som nog de flesta svarar utifrån erfarenhet, de svarar utifrån engna erf först och främst , sen svarar/reagerar TS med ngn ny info osv och då blir det återigen uppenbart att det alltid finns två sidor av myntet så att säga .

Det handlar inte om Rätt eller Fel i sak . Läs gärna mitt tidigare inlägg . Är det inte bra så flytta . Punkt . Se till att säkra upp bättre förväntningar på nästa ställe osv . Det ÄR inte så svårt om man ser till att säkra upp vad det är man köper/kan leva med och funkar det inte så får man flytta . Givetvis enligt det avtal som ingåtts hyresmässigt .
 
Vad gäller fodringstider tycker inte jag att det är ett orimligt krav?
I kollektivet där jag står (med 10 medlemmar) har vi specade tider, tex tas hästarna in tidigast 16 och senast 17 och om 10 personer kan anpassa sig till det så borde en hyresvärd också kunna.

Sen har vi andra tider beroende på årstid men inte större diff än en timme där heller. Naturligtvis kan det hända något men det är ju engångsföreteelser.
 
kl

Jag tror att mycket av alla problematik i stallen runt om i Sverige skulle kunna lösas väldigt bra om man hade en kommunikation.. Jag har lärt mig att det spelar ingen roll hur bar kontrakt man har eller inte har i de stallen som har funkat bra är de stallen som har en bra kommunikation och där man har samma tänk.

Sen finns det ju såklar riktiga rötägg vilket jag får känslan av att ts stallägare där hade det inte funkat hur bra kommunikation man än har..

Vi är bara männsikor och det händer att man glömer eller får förhinder, men när det blir att det händer typ 1 gång i veckan kanske stallägaren skall se över sina rutiner.

Likadant ha samma regler för alla som rör sig i stallet, det underlättar väldigt mycket för både stallägare och hästägare.


Fast det beror ju fortfarande inte på kommunikation i sak såvida det inte är ett stall du a) inte köpte upplägget helt när du flyttade in eller b) ngt ändras i kontraktet gravt gentemot det du köpte när du flyttade in ?

Om allt i Sveriges stall handlade om att kommunicera utifrån inackorderingars preferenser genom kommunikation som lösning i sak , för att ha bra fungerande stall så hade nog ingen i hela Sverige hyrt ut boxplatser öht ;) det skulle vara omöjligt . Se till att veta vad man köper och förhåller sig till som sagt som inack, och som stalluthyrare måste man precis på samma sätt ha koll och förhålla sig enligt kontrakt och det man sålt till inackorderade !

Gör man inte det som stallägare som vill ha inackorderade får man räkna med omsättning i sitt stall regelbundet och betydligt mer regelbundet än vad som hade varit nödvändigt om man satsar på stabilitet och låg omsättning och att utifrån att ha en stabilitet även sett till att verkligen rekrytera in rätt hyresgäster utifrån det .
 
Senast ändrad:
Vad gäller fodringstider tycker inte jag att det är ett orimligt krav?
I kollektivet där jag står (med 10 medlemmar) har vi specade tider, tex tas hästarna in tidigast 16 och senast 17 och om 10 personer kan anpassa sig till det så borde en hyresvärd också kunna.

Sen har vi andra tider beroende på årstid men inte större diff än en timme där heller. Naturligtvis kan det hända något men det är ju engångsföreteelser.

Jag får inte intryck alls av TS att det handlar om ngt kollektivt stall ? Har kanske missuppfattat ?
 
Hoppas du förstår nu, även om jag inte tycker att jag behöver ditt godkännande.
? Fattar inte öht kommentaren till mig . Än mindre svaret ? Hur menar du om du redovisar kollektiv och samtidigt enligt kommentar inser att TS inte står kollektivt ? Förlåt men jag förstår inte ? Minst förstår jag kommentaren om godkännande ? Jag frågade hur du menar eftersom jag inte förstår hur du menar ?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 234
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp