Bukefalos 28 år!

chiliconcarne

Trådstartare
Nu när det är höst så det är ju viktigt att använda reflexer för att synas.
Jag blir lika irriterad varje gång när jag ser människor med mörka kläder utan reflex, undrar hur dom tänker egentligen. Trots det finns gatubelysning syns man dåligt för bilister i mörkret.
Vad använder ni för reflexer till er själva och era djur?
 
Har en jacka med reflexer, har faktiskt tvättat den idag. Vet inte hur bra reflexerna är på den då jackan har några år på nacken, får nog komplettera med reflexväst (som är jag brukar ha om inte jag har reflexjackan). Ska även skaffa mig ett par överdragsbyxor med reflexer på tänkte jag.
Hunden brukar ha reflexväst och lysande halsband.
 
Jag tycker att alla jackor och ytterkläder borde säljas med reflexer designade i dom. Så har folk alltid reflexer även om de glömmer ta på dom.

När jag är i stallet under den mörka tiden använder jag jobbjackan, som är en reflexjacka. Till hästen har jag ett reflextäcke och benreflexer. Sen till mina privata jackor har jag sådana där reflexer du slår runt armen och även de som hänger i snöre.
 
Om jag har vanliga kläder på mig drar jag på mig en reflexväst. Är det träning på gång så har jag några jackor där hela eller delar av jackorna är i reflexmaterial. Har några lampor att knäppa fast också om det behövs. På cykeln har jag förstås lyse och reflexer, och reflexväst om jag kommer ihåg (cyklar sällan i mörker).
 
Jag har reflexväst på mej och hunden, plus en koppelreflex. Om jag inte har pannlampa eller ficklampa med så kan jag lysa med mobilen, det är liksom totalsvart här ute på landet.
Och hunden är svart så hon är inte mycket till sällskap, jag ser henne inte.
 
Är jag ute och jobbar med nåt har jag arbetskläder med isydda reflexer, det är bara tunna stripes men de syns riktigt bra. Annars varselväst. Jag rör mig i princip aldrig till fots i mörker i trafikmiljöer i övrigt.
 
Jag är numera hästlös, men då hon levde var hon (och jag) utstyrd som en rymdjulgran. Jag har en extrem soft spot för reflexer, () och det var reflexer på allt som kunde fästas reflexer på.
Dubbla benreflexer, reflexbrösta, reflextäcke, svansdingel och reflextygeltunnel, clips på stövelkanter, slapreflex runt handleder, hjälmband, väst, handskar med reflex, stigbygelreflexer...
Nu för tiden är det barnvagn som gäller, och då kör jag på en fodrad väst från hööks som heter Lysa och den är AWESOME, nästan helt i reflex.
Vagnen är pimpad med hängande reflexer och slap ons på "ramen", så många att det nästan ser tacky ut, men det skiter jag i.
Livet är värt mer än risken att se fånig ut. (Vilket inte rör mig i ryggen, för jag älskar reflexer. )
 
Hundens standardutrustning
qQYmoxJ.png


Reflexer i hela selen som visar formen och storleken, reflexer om bakbenen som visar rörelse - jag vill att han ska registreras direkt som "hund", inte "något som blänker". Själv har jag liknande reflexband om fot- och handleder, igen för att visa rörelse, och reflexväst på överkroppen.

I år har jag även börjat göra egna koppel, så nu är det reflexer även i det. Så kan man se hur vi sitter ihop. ;)

Dingel-dangelreflexer ger jag inte mycket för, de väcker inte tillräckligt mycket uppmärksamhet och de ger ingen egentlig information om vad det är man ser.

Galningar som vandrar omkring på vägarna utan reflexer i vintermörkret har nog ingen som helst aning om hur dåligt de syns! Hur man nu kan ha missat det om man någonsin befunnit sig i ett fordon som framförts i mörker...
 
I stan går jag nästan aldrig mer än från bilen och in i affären så då har jag bara en snap on reflex och en hängande reflex.

Rör jag mig på vägarna här hemma (på landet) har jag reflexväst och i mörker även pannlampa. Hunden har alltid reflexväst även i dagsljus utanför trädgården och vid mörker har han även ett uppladdningsbart halsband med dioder (ser ut som en lysande slang) som syns otroligt bra även på långt avstånd. Det är det absolut bästa lysande halsband jag har hittat.

Hästarna har alla reflexer som finns. Reflekterande reflextäcken, reflexbrösta, benreflexer, träns och tygelreflexer och reflexer som hänger från stigbyglarna. I dagsljus den här årstiden har de reflextäcken och de reflexerna som hänger från stigbyglarna. Vid ridning i mörker används också pannlampa och röd lampa bakåt som sitter på hjälmen. Reflexvästarna används även i dagsljus året runt när vi rider ut. Jag tar inga risker utan vill bli sedd i tid.
 
Mina hundar har reflexvästar och lysande halsband. Jag brukar även ha koppelförlängare i reflex. Är det så kallt att hundarna behöver täcken så blir det ännu mer, för jag har sett till att bara köpa vintertäcken med reflexer.

Det är extremt ovanligt att jag är ute i mörkret utan hundarna, så till mig själv är jag inte lika noga och vi går mestadels på trottoarer i mörkret. Däremot om vi ska gå en rastningsrunda i bostadsområde där det är ont om trottoarer, då har jag reflexväst på mig själv också. En av mina vinterjackor är dessutom en reflexjacka. Inte tjusig alls, men otroligt bekväm, praktisk och gör att jag syns bra.

Det enda jag känner att jag saknar är reflexväst i bilen. Det borde jag ju ha, ifall det skulle hända något som gör att jag måste ur bilen vid vägen i mörkret. Kan även tillägga att vi har reflexer året runt, inte bara vintertid. Så fort det börjar skymma lite under sommarhalvåret så åker reflexerna på. Hellre hundra gånger i onödan än att vi en gång blir påkörda för att jag glömt reflexer.
 
Nya för året från Hööks. :p


Finkläderna för mig och grannen är reflexkläder av varierande sort kompletterade med valda delar av det som funkar. "Julgranar", oh yeah! :D
 
Reflexerna behövs i stan också. Gatubelysningen räcker inte även om det är lätt att luras till att tro det.
Jag gjorde ett test faktiskt för ett par år sen, jag och några kompisar skulle gå ut och äta en mörk höstkväll och eftersom jag har en bit att åka så kom jag lite tidigare. Jag ställde mig vid övergångsstället innan parkeringen som dom var tvungna att passera, gatljuset var standardtyp, av 8 förare (kompisarna) var det INGEN som sett mig eftersom jag var "mörklagd" och utan reflexer fast jag stod på trottoarkanten. Syns du inte så finns du inte.
 
Nu när det är höst så det är ju viktigt att använda reflexer för att synas.
Jag blir lika irriterad varje gång när jag ser människor med mörka kläder utan reflex, undrar hur dom tänker egentligen. Trots det finns gatubelysning syns man dåligt för bilister i mörkret.
Vad använder ni för reflexer till er själva och era djur?


Jag har reflexväst samt en lampa hängandes på jackan lite längre ner.

Hunden har täcke med reflexer, reflexväst, koppel och halsband med reflex samt en lampa hängandes i kopplet.

Går promenad varje kväll och i princip ingen använder reflexer... :rage:
 
Här där jag bor verkar folk vara höggradigt allergiska mot reflexer. Det är chickenrace att köra bil när det är mörkt. Tyvärr har de itne ens vett att flytta på sig.
I min värld borde man vara mer allergisk mot att umgås med 1000-2000 kg plåt men vad vet jag :grin:
 
Tycker det är ofattbart att vuxna människor som själva ofta kör bil inte fattar att det behövs reflexer även där det finns gatljus :banghead:

Själv är jag supernoga och håller på att pränta in det i huvudet på mina barn från tidigt ålder också! Maken är slarvigare så honom säger jag till! Det är en helt onödig risk att ta särskilt när man har ungarna och djuren med sig för då påverkar det inte bara en själv.

Rider jag när det är ljust men ändå lite skumt ute så är det reflexschabrak och reflexväst. Är det mörkt så är det benreflexer, reflexbrösta, reflexboots, och reflexschabrak på hästen och pannlampa och reflexväst på mig. Går jag med hunden är det reflexväst och gärna någon hängande på mig och reflexväst på hunden och ibland även reflexkoppel. Har reflexer både fram och bak på barnvagnen och västar på ungarna oavsett om dom sitter i vagnen eller går bredvid. Flera av våra jackor har reflexer insydda och det är perfekt!
 
Försöker vara noga med reflexer, både på mig själv och hästen. Gärna i massor av olika färger.

Men härikring finns det en hel del hundägare som är duktiga med att sätta reflexer på sina hundar, men inte på sig själva. Som bilförare får man ju stora skälvan (jag ser en hund... var faaaan är människan?!?!? AAAAAAH)
 
Oftast så har jag reflexer på mig när jag är ute i mörkret så även hunden.
Men om jag glömmer eller av nån anledning inte har reflexer på mig så är jag väldigt försiktigt om jag ska korsa vägar och så. Jag gör inte som många andra och bara kliver rakt ut i gatan och hoppas på att eventuella bilförare hinner se mig.
Cyklar jag har jag såklart lyse fram och bak och reflexer som syns från sidorna.
 
Jag är numera hästlös, men då hon levde var hon (och jag) utstyrd som en rymdjulgran. Jag har en extrem soft spot för reflexer, () och det var reflexer på allt som kunde fästas reflexer på.
Dubbla benreflexer, reflexbrösta, reflextäcke, svansdingel och reflextygeltunnel, clips på stövelkanter, slapreflex runt handleder, hjälmband, väst, handskar med reflex, stigbygelreflexer..
Nu för tiden är det barnvagn som gäller, och då kör jag på en fodrad väst från hööks som heter Lysa och den är AWESOME, nästan helt i reflex.
Vagnen är pimpad med hängande reflexer och slap ons på "ramen", så många att det nästan ser tacky ut, men det skiter jag i.
Livet är värt mer än risken att se fånig ut. (Vilket inte rör mig i ryggen, för jag älskar reflexer. )
Jag är som dig. Hellre se ut som en julgran med reflexer än för några!

Kl
När jag hade häst hade hon reflexländtäcke, benreflexer, reflexbrösta, sån reflexspray för djur i svans och på ben. Jag hade reflexband runt hjälmen, reflexväst, dåna ridregnbyxor i gult med reflex, stigbygelreflexer. Eller varseljacka i fleece eller collagetyg istället för västen. beroende på väder :)

När jag pendla med buss/tåg reflexväst plus hängande i fickan och på väskan.
 
Jag är dålig på att ha reflexer själv, är dock i princip aldrig ute i mörkret utan hund. När jag är ute med hunden har jag reflex och hunden ser väl ut som en julgran lite. Lampor, västar, lysande halsband, koppelreflex, sele i relfex.
Ändå håller vi på att bli påcyklade ibland..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
14 617
Senast: Mirre
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 830
Senast: Enya
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 523
Senast: Cattis_E
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 202
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp