Bukefalos 28 år!

När jag är ute med nåt/några av djuren efter det börjat skymma har jag alltid reflexväst, ibland även såna där man "slår fast" runt armar och/eller ben.

Hundarna har selar med mycket synliga reflexer och koppel med reflextråd i. Riktigt risigt väder (mörkt och regnigt typ) har de även reflexvästar.

Hästarna har benreflexer, reflextäcke, svansreflex, reflexbrösta och ev. träns/tygelreflexer.

Ska väl poängteras också att jag aldrig är på några större eller mörka vägar, utan bara längs småvägar i villaområden eller ute på landet, och som är upplysta.

Däremot om jag är ute ensam utan djur händer det rätt ofta att jag inte har reflexer. Jag ska erkänna att jag tänker lite "äh, skitsamma om jag blir påkörd då", vilket ju är HELT idiotiskt av mig eftersom även om jag inte skulle bry mig om en påkörning vore det ju helt fruktansvärt för den stackars bilföraren :crazy::o:banghead:
 
På mig själv om jag är ute brukar jag bara slänga på en reflexväst, men är dålig på det om jag utgår någon annanstans ifrån än hemma. När jag cyklade mycket brukade jag försöka att även vara noga med benreflexer. Men annat än någon enstaka promenad brukar jag försöka hålla mig inne under vinterhalvåret :angel:

I stallet med hästen är jag betydligt noggrannare, och betydligt mer utomhus :p, reflexväst på mig som av naturliga skäl kompletteras med pannlampa (:idea:) i mörkret och hästen har reflextäcke och benreflexer. Funderar på att skaffa reflexbrösta nästa gång jag är förbi någon sådan affär också men täcket syns relativt bra framåt med.

Däremot blev jag faktiskt stoppad av en bilist häromveckan, som tyckte att jag syntes dåligt på vägrenen. I mörka kläder på mörk häst, men mitt på ljusa dagen. Och det kan jag väl egentligen hålla med om att man syns rätt dåligt även mitt på dagen om man är mörkklädd, så det kan ju också vara värt att tänka på.
 
Mina hundar har reflexvästar och lysande halsband. Jag brukar även ha koppelförlängare i reflex. Är det så kallt att hundarna behöver täcken så blir det ännu mer, för jag har sett till att bara köpa vintertäcken med reflexer.

Det är extremt ovanligt att jag är ute i mörkret utan hundarna, så till mig själv är jag inte lika noga och vi går mestadels på trottoarer i mörkret. Däremot om vi ska gå en rastningsrunda i bostadsområde där det är ont om trottoarer, då har jag reflexväst på mig själv också. En av mina vinterjackor är dessutom en reflexjacka. Inte tjusig alls, men otroligt bekväm, praktisk och gör att jag syns bra.

Det enda jag känner att jag saknar är reflexväst i bilen. Det borde jag ju ha, ifall det skulle hända något som gör att jag måste ur bilen vid vägen i mörkret. Kan även tillägga att vi har reflexer året runt, inte bara vintertid. Så fort det börjar skymma lite under sommarhalvåret så åker reflexerna på. Hellre hundra gånger i onödan än att vi en gång blir påkörda för att jag glömt reflexer.

När min son tagit körkort fick han en reflexväst av mig att ha i bilen. Han tyckte nog att jag var lite löjlig då men när han råkade ut för en olycka var hans första tanke att ta på sig västen vilket var en enorm tur. Han hade inte hittats så lätt utan den. Jag har haft reflexväst i bilen länge. Den byts ut emellanåt men jag har tack och lov inte behövt använda den vid någon olycka men däremot vid andra tillfällen. Hunden har också ett reflextäcke liggande i bilen, ett reflexhalsband och ett reflexkoppel. Man vet aldrig vad som kan hända.
 
Jag har reflexväst. Om det är mörkt/skymning även en pannlampa.

Hunden
14589747_1089984094430896_7199946977691715668_o.jpg

14435043_1089984107764228_1591131346785024726_o.jpg



Hästen (syns bara en benreflex men en på varje ben). Täcket har jag på i dagsljus med.
14633455_1094287250667247_2404323997830112097_o.jpg


Civilt har jag en reflex i varenda jackficka men sällan jag är ute och lallar i mörkret annat än i stan.

Har alltid en reflexväst i bilen. Hästarna har täcken med rejält med reflexer - syns sjukt bra. Känns tryggt om de skulle komma på villovägar ur hagen
 
När jag är ute med nåt/några av djuren efter det börjat skymma har jag alltid reflexväst, ibland även såna där man "slår fast" runt armar och/eller ben.

Hundarna har selar med mycket synliga reflexer och koppel med reflextråd i. Riktigt risigt väder (mörkt och regnigt typ) har de även reflexvästar.

Hästarna har benreflexer, reflextäcke, svansreflex, reflexbrösta och ev. träns/tygelreflexer.

Ska väl poängteras också att jag aldrig är på några större eller mörka vägar, utan bara längs småvägar i villaområden eller ute på landet, och som är upplysta.

Däremot om jag är ute ensam utan djur händer det rätt ofta att jag inte har reflexer. Jag ska erkänna att jag tänker lite "äh, skitsamma om jag blir påkörd då", vilket ju är HELT idiotiskt av mig eftersom även om jag inte skulle bry mig om en påkörning vore det ju helt fruktansvärt för den stackars bilföraren :crazy::o:banghead:

Gatubelysningen är som sagt en falsk trygghet.
 
Gatubelysningen är som sagt en falsk trygghet.

Ja, vilket är anledningen till att jag självklart alltid har reflexer på både mig och djuren när vi är ute, som jag ju också skrev :)
Att jag skrev det om att jag enbart rör mig efter upplysta småvägar var mer för att hade jag rört mig efter tungt trafikerade vägar utan någon gatubelysning öht, hade både jag och djuren haft ännu mer reflexer på oss.
 
Ja, nu tog jag en bild på hur hundarna kan se ut efter en promenad i mörker ;) Då har vi enbart gått längs med upplysta gång- och cykelvägar i en lugn förort.
14591882_182823255503685_159526424087101440_n.jpg

Båda hundarna har lysande halsband, båda har reflexer på täckena. Hunden till vänster har reflexhalsband och hon till höger har koppelförlängare i reflex. Jag själv hade en stor, gul jacka med reflexer som påminner lite om en byggarbetares jacka :p
 
Jag använder inte främst reflexer utan små lampor som jag fäster i kläderna och på handväskan. I stallet har jag en väst med lampor.

Min uppfattning är att många hamnar i en falsk trygghet om de har på sig en massa reflexer, och tänker inte på att något måste lysa på reflexerna för att de ska synas.När man till exempel backar ut en bil från parkering lyser inte baklyktorna upp tillräckligt för att man ska kunna se reflexer på den som befinner sig där man ska backa.
 
Jag använder inte främst reflexer utan små lampor som jag fäster i kläderna och på handväskan. I stallet har jag en väst med lampor.

Min uppfattning är att många hamnar i en falsk trygghet om de har på sig en massa reflexer, och tänker inte på att något måste lysa på reflexerna för att de ska synas.När man till exempel backar ut en bil från parkering lyser inte baklyktorna upp tillräckligt för att man ska kunna se reflexer på den som befinner sig där man ska backa.

Som bilförare tycker jag faktiskt sämre om lampor än reflexer. Det är åtminstone för mig enormt mycket svårare att avståndsbedöma lampor och få koll på vad jag tittar på jmf med reflexer. Blinkande lampor borde det vara skottpengar på.

Men en kombination av lampor och reflexer borde funka.

Jag köpte btw reflextejp idag. Tänkte linda lite runt stigbyglarnas utsidor och sådär
 
Som bilförare tycker jag faktiskt sämre om lampor än reflexer. Det är åtminstone för mig enormt mycket svårare att avståndsbedöma lampor och få koll på vad jag tittar på jmf med reflexer. Blinkande lampor borde det vara skottpengar på.

Men en kombination av lampor och reflexer borde funka.

Jag köpte btw reflextejp idag. Tänkte linda lite runt stigbyglarnas utsidor och sådär

Det är inte min erfarenhet. Var och varannan morgon cyklar folk bakom min bil när jag ska backa ut från parkeringen och jag ser dem inte eftersom de valt att ha reflex istället för framlykta.
Det är inte samma person varje morgon :)
 
Jag som bor och kör bil i innerstan förvånas ständigt över hur dåliga folk är på att använda reflex. Gatubelysning ger som tidigare nämndes en väldigt falsk trygghet, på vissa ställen är gatubelysningen alldeles tillräcklig, medan gatan bredvid kan vara betydligt sämre. När det är mycket trafik med bilar som kör lite hur som helst, bussar som ska ut från busshållplatser och cyklister som kör som om det inte fanns någon morgondag så har man ju en del annat att göra än att spana efter mörka fotgängare.

Jag använder dinglande reflex på vanliga kläder. När jag är ute och motionerar så brukar jag använda en sportig reflexväst och ha LED-ljus på skon. Jag föreställer mig att alla cyklister som bränner förbi i 50 km/h har lättare att uppfatta ljus än reflexer eftersom många cyklister saknar körlyse och dessa ändå inte brukar vara särskilt starka.
 
Det är inte min erfarenhet. Var och varannan morgon cyklar folk bakom min bil när jag ska backa ut från parkeringen och jag ser dem inte eftersom de valt att ha reflex istället för framlykta.
Det är inte samma person varje morgon :)

Jag bor på landet. Jag stöter på folk längs vägen. Dock svårt tro jag skulle backa på någon. Ingen gatubelysning här och jag ser grindstolpen i rostfärgat järn. Och räven den gång han passerade.

Däremot kanske de du är på väg backa på plötsligt dyker upp?

Men som sagt kombo lampor och reflex täcker ju upp allt
 
I vår by använder ALLA (vuxna barn, hundar, gamla) reflexjackor och västar!
När vi flyttade hit, så tyckte vi nästan det va komiskt att Alla hade reflexväst. Vi hade aldrig sett såmånga reflexvästar tidigare.
Lite lustigt att det blir nästan ett "mode" för en hel by.

Vi i vår familj använder alla reflexvästar. Hundarna har även blinkande halsband och sambon brukar ha en ficklampa i handen när vi går på trafikerad väg. Så vi passar in bra. :)
 
Jag använder nästan aldrig reflexer. Bor i Gbg och rör mig nästan bara i city när det är mörkt. Jag rör mig inte i närheten av bilar, och de få övergångsställen jag måste korsa är övervakade. Sålänge bilarna inte kör på trottoaren, mot rött, i busskurerna eller inne på Nordstan så behöver de inte se mig.
När jag är på ridskolan (eller på annat sätt utanför city) har jag reflexväst på mig på vägen dit och hem. IKEAs som går att knöla ihop i sig självt eller hur man ska säga.
 
Som bilförare tycker jag faktiskt sämre om lampor än reflexer. Det är åtminstone för mig enormt mycket svårare att avståndsbedöma lampor och få koll på vad jag tittar på jmf med reflexer. Blinkande lampor borde det vara skottpengar på.

Men en kombination av lampor och reflexer borde funka.

Jag köpte btw reflextejp idag. Tänkte linda lite runt stigbyglarnas utsidor och sådär

Håller med. Lampor är sjukt svåra att lista ut vad och var och hur. Kombinationen rejält med reflexer och lampa är bäst.
 
Jag är dålig på att ha reflexer på mig själv, måste helt klart bli bättre på det. Dock har jag alltid en reflexväst i bilen att kunna slänga på vid en eventuell olycka (egen eller någon annans).
 
m01640_6.jpg

Jag ÄLSKAR dessa - har en på varje handväska och de är ju t o m snygga på min Burberry-kappa! Vid ridning har jag MASSOR av reflexer på mig och hästen, boglampa på hästen samt pannlampa på mig själv. Där vi rider finns inga gatlysen alls och inte heller några hus längs vägarna, så det är VÄLDIGT tydligt att man behöver reflexer för att synas - och lampor både för att synas och för att se! (Men jag är samtidigt lite lat så jag gillar att ha reflexer som redan sitter på hästens utrustning, för att inte behöva sätta på så mycket extra. Reflextejp vore definitivt något för mig alltså!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
14 630
Senast: Mirre
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 835
Senast: Enya
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 523
Senast: Cattis_E
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 202
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp