Reg, regn, regn...

Vad skönt att han är så klok! Mina gillar o hänga vid grinden :( Tyvärr! Men kanske kan locka bort dem från den på något sätt..? Skönt att en del a din hage är rätt torr än, ser fint ut i bakgrunden i bilden?

Den är jättebra i övrigt, stor, torr skogshage. Roligare att vara inne bland träden än att häcka vid grinden 😁
 
Jag rider bara på grusvägen nu. Råkade dock se idag att en av ridstigarna ser ut såhär. Vill inte tänka på hur vissa delar av de andra ser ut...
Kommer inte kunna rida i skogen på ett tag om det inte fryser. Visst tar hästarna sig fram, men marken tål det ju inte.
 

Bifogade filer

  • received_2662518577168109.jpeg
    received_2662518577168109.jpeg
    408 KB · Visningar: 96
Jag rider bara på grusvägen nu. Råkade dock se idag att en av ridstigarna ser ut såhär. Vill inte tänka på hur vissa delar av de andra ser ut...
Kommer inte kunna rida i skogen på ett tag om det inte fryser. Visst tar hästarna sig fram, men marken tål det ju inte.

Rider också typ bara på grusvägar nu. Någon enstaka skogsväg håller bra även nu men det är blött på flera ställen också och jag vill inte rida sönder.
 
Rider också typ bara på grusvägar nu. Någon enstaka skogsväg håller bra även nu men det är blött på flera ställen också och jag vill inte rida sönder.

Samma sak här. Grusvägarna är det som gäller. Lite trist men det finns inte så mycket till val. Vi har ju heller inte bott så länge och har således inte hittat så mycket bra skogsstigar än heller och inte heller hunnit kolla med markägare hur de ställer sig till ridning så vi är lite extra försiktiga nu när det trampas upp och marken blir förstörd i större utsträckning :) Det enda positiva med regnet är att grusvägarna är fina och mjuka i alla fall!
 
Samma sak här. Grusvägarna är det som gäller. Lite trist men det finns inte så mycket till val. Vi har ju heller inte bott så länge och har således inte hittat så mycket bra skogsstigar än heller och inte heller hunnit kolla med markägare hur de ställer sig till ridning så vi är lite extra försiktiga nu när det trampas upp och marken blir förstörd i större utsträckning :) Det enda positiva med regnet är att grusvägarna är fina och mjuka i alla fall!

Lite för mjuka på vissa ställen :p Den grusvägen jag rider mest på är det på vissa sträckor blankis också, så det varierar en del 😅
 
Jag är som vanligt extremt trött på regnet. När man tror att det inte kommer bli värre, så blir det så.

Även om frysgrader kommer med andra problem som knöliga hagar så man lätt vrickar sig, vattenkar som fryser, stallvattnet får vi inte heller ordning på, så det läcker vid kyla eller fryser (hönsens vatten fryser också) så välkomnar jag kylan som kommer nu.

Det enda problemet är att precis innan kylan kommer regnar det extremt mycket här. Det är en regnurladdning utan dess like. Det kommer bli glashalt och svårt att få upp låset på maskinhallen.

Men, ärligen välkomnar jag kylan och några timmars sol. Broddarna på, utan tvekan.
 
Typ såhär?
Jag ska köra hem från jobbet ikväll. Eller från tåget då. Får se hur sakta det blir..
Jag misstänker det kommer vara svartis, man ser den inte utan märker den när det är försent. E4:n är antagligen saltad men då är det som vanligt de andra trafikanterna som är problemet, småvägarna hemma är nog inte saltade. :cautious:
 
Vår ena häst som fick dumpat sand till ingången har varit hos veterinären p.g.a. att han inte varit sig själv. Inget vi kunde sätta fingret på, men tyckte det var bästa att kolla upp innan vi gjorde andra åtgärder. För mycket ledvätska både fram blev domen, så det tömdes, blev behandlad och har nu boxvila. Troligen för den mjuka och djupa hagen. :down::down:
Så nu är det ju ett dilemma, stoppa honom i en annan hage när han får gå ut, med risken är att den kommer se likadan ut väldigt fort. Han är stor och tung, vår största häst och närmre 1,80.
Fryser det är ju sanden perfekt, men fram tills dess? Vi får oftast inte minusgrader förrän i januari- februari.
 
Vår ena häst som fick dumpat sand till ingången har varit hos veterinären p.g.a. att han inte varit sig själv. Inget vi kunde sätta fingret på, men tyckte det var bästa att kolla upp innan vi gjorde andra åtgärder. För mycket ledvätska både fram blev domen, så det tömdes, blev behandlad och har nu boxvila. Troligen för den mjuka och djupa hagen. :down::down:
Så nu är det ju ett dilemma, stoppa honom i en annan hage när han får gå ut, med risken är att den kommer se likadan ut väldigt fort. Han är stor och tung, vår största häst och närmre 1,80.
Fryser det är ju sanden perfekt, men fram tills dess? Vi får oftast inte minusgrader förrän i januari- februari.
Usch vad jobbigt! Jag har nog inget bra recept om man inte kan göra ganska stora åtgärder. Typ göra en liten ruta, gräva ur den och lassa på grus? Så får hästen stå i typ sjukhage tills det blir minusgrader. Gör man den på rätt ställe borde det hålla ett tag, kanske även om man häller grus med stenmjöl direkt på marken utan att gräva. Risken är ju att det blir ett långvarigt tillstånd... Alternativt minska ner utevistelsen och ha den mest på box där man gör underlaget så hårt som möjligt?

Hos oss hade man kunnat stängsla in de mest steniga partierna med berg i dagen. Finns risker med det också, tex halka på stenhällen. Men det ligger högt och berg direkt under så det hade ju inte blivit svampigt.
 
Usch vad jobbigt! Jag har nog inget bra recept om man inte kan göra ganska stora åtgärder. Typ göra en liten ruta, gräva ur den och lassa på grus? Så får hästen stå i typ sjukhage tills det blir minusgrader. Gör man den på rätt ställe borde det hålla ett tag, kanske även om man häller grus med stenmjöl direkt på marken utan att gräva. Risken är ju att det blir ett långvarigt tillstånd... Alternativt minska ner utevistelsen och ha den mest på box där man gör underlaget så hårt som möjligt?

Hos oss hade man kunnat stängsla in de mest steniga partierna med berg i dagen. Finns risker med det också, tex halka på stenhällen. Men det ligger högt och berg direkt under så det hade ju inte blivit svampigt.
Ett av "problemen" är ju att vi flyttar dem till egen gård efter sommaren, det finns begränsad vilja till att lägga (mer) pengar på någon annans gård. Jag tror det blir nog delvis som du föreslår, mer innevistelse, vi har en "volt" som inte är uppgrusad men som har mer sandjord än övriga hagarna. Har vi tur så håller den förhoppningsvis ett par veckor. Men han är lugn och snäll, så även om det inte är optimalt så blir det nog mer innevistelse för hans dels.
 
Ett av "problemen" är ju att vi flyttar dem till egen gård efter sommaren, det finns begränsad vilja till att lägga (mer) pengar på någon annans gård. Jag tror det blir nog delvis som du föreslår, mer innevistelse, vi har en "volt" som inte är uppgrusad men som har mer sandjord än övriga hagarna. Har vi tur så håller den förhoppningsvis ett par veckor. Men han är lugn och snäll, så även om det inte är optimalt så blir det nog mer innevistelse för hans dels.
Ja man får ju se det som en tillfällig lösning... Har ni möjlighet kan ni ha honom i en mindre hage som ni flyttar runt när den blivit för upptrampad? Om inte volten håller så länge alltså.
Man kan ju följa vädret och ha honom ute mer om det är torrt.
Ibland har vi haft olika hagar för plusgrader och minusgrader eftersom det blir så knöligt vid grinden när det fryser. Så är det minusgrader får de gå i en sommarhage, plusgrader tillbaka till leran. Det blir väl i princip så om han kan gå tillbaka till sandhagen när det fryser?
 
Ja man får ju se det som en tillfällig lösning... Har ni möjlighet kan ni ha honom i en mindre hage som ni flyttar runt när den blivit för upptrampad? Om inte volten håller så länge alltså.
Man kan ju följa vädret och ha honom ute mer om det är torrt.
Ibland har vi haft olika hagar för plusgrader och minusgrader eftersom det blir så knöligt vid grinden när det fryser. Så är det minusgrader får de gå i en sommarhage, plusgrader tillbaka till leran. Det blir väl i princip så om han kan gå tillbaka till sandhagen när det fryser?
Tyvärr så hänger det väldigt mycket på att de som släpper ut inte vill gå längre än minsta möjliga, annars så hade det varit perfekt att dela av en bit av lösdriftshagen. Men den ligger ett par 100 m från stallet. Men eftersom det blir mer självstudier runt jul, så kan vi kanske lösa det själv ett par veckor genom att han går på förmiddagen i en hage och eftermiddagen i en annan. Tack för bollandet! :)
Vi har ju dessutom oftast minusgrader under natten och plusgrader på dagen, så ev. så kan det funka med sandhage på förmiddagen så småningom och volten på eftermiddagen.
 
Nu har det varit uppehåll några dagar, storm igår och sol idag. Den lilla leran som fanns i Molnets hade har torkat upp helt 😍

De andra två i hagen bredvid har dock mer lera. Antar att det är för att de står och hänger vid grinden mycket mer. Min osociala herre föredrar att hålla sig långt bort från dem och grinden 😂
 
Jag som efter att ha brutit axeln I ridolycka I april blivit rätt rädd att rida ut tycker en enorm fördel med plusgrader och regn är att ridbanan är ridbar!

Men där slutar också fördelarna..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp