Bukefalos 28 år!

Registrering i ASVH

wildrose

Trådstartare
Om man köper en 2-åring som är född i Sverige och alltid stått i Sverige men är registrerad i Mecklenburg-förbundet eftersom pappan (Grannox) inte är godkänd i Sverige och mamman är tysk import, finns det nåt sätt att regga hästen i ASVH med gröna papper då?
Det skulle isåfall göras för att den ska kunna gå treårstest och kvalitet, breeders får man starta ändå om jag förstått saken rätt?
Kan man "importera" hästen och regga den?

Kan förstås ringa ASVH och fråga men jag vet att det finns många här som har koll på sånt här så jag hoppas ni vill hjälpa mig :)
 
Sv: Registrering i ASVH

Mecklenburgförbundet tillhör de förbund som inte godkänns rakt av utav ASVH så ingen annan än de kan svara på hur de bedömer hästens stam. Du kan tilläggsregistrera den i ASVH men det är inte säkert att det blir gröna papper.

Du kan visa hästar utan gröna papper på treårstest och kvalitet.
 
Sv: Registrering i ASVH

Du lär inte få gröna papper på den vid registrering i ASVH iom att Mecklenburg inte är automatiskt godkänt och pappan ifråga är framvisad och nekad hos ASVH så kommer de aldrig att ge hans avkommor gröna papper vid individuell prövning så det är nog helt kört.
För övrigt får den inte heller gå breeders men däremot öppna championatet om den tilläggsregistreras i ASVH.
 
Sv: Registrering i ASVH

Ren nyfikenhet, varför skulle TS åka till tyskland för att visa sin häst?
 
Sv: Registrering i ASVH

Uppfödaren har gjort ett medvetet val att regga sin uppfödning i ett tyskt förbund (trots att han/hon bor i Sverige) och tycker troligtvis att det förbundet erbjuder bättre service, tester o s v. Självklart hade uppfödaren valt att regga i Sverige om han/hon ville att ev framtida köpare skulle visa hästen inom det svenska systemet.

Breeder´s Trophy är en uppfödartävling och första inbetalningen till det systemet betalas i samband med registeringen. Har inte uppfödaren anslutit fölet (står i passet om det gjorts) kan inte hästen delta.

Om man tycker att det är jätteviktigt att hästen ska ha/få gröna papper och att det är jätteviktigt att visa vid diverse tester så köp en häst med gröna papper istället. Lätt som en plätt.
 
Sv: Registrering i ASVH

Pappan står i Sverige sedan många år och hästen är ingen moderslivsimport utan tillverkad och född i Sverige, så nej det blir inte gröna papper.

Grannox har varit uppe på tapeten förut och han har inte meriter som räcker helt enkelt.
 
Sv: Registrering i ASVH

Jag vet det, men det diskuteras ju förändringar av vår stambok så jag vill inte säga tvärsäkert att hästen aldrig kommer kunna få gröna papper.
 
Sv: Registrering i ASVH

Tack för svar! Det är alltså så att man kan tilläggsregga hästen i ASVH och den får då i nuläget grå papper och får starta 3-årstest och kvalitet men inte Breeders eftersom det kräver att man betalat in en insats? Att visa hästen i Tyskland är inte aktuellt.

Om man tilläggsreggar, har den kvar sin ursprungsregistrering i Mecklenburg då? Och om man skulle vilja avla på hästen i framtiden vilket är bäst då, grå ASVH-papper eller gröna Mecklenburg?
Kan avkomman få gröna ASVH-papper om man betäcker med hingst godkänd i Sverige?
 
Sv: Registrering i ASVH

Grundreg gäller alltid så hästen förblir Mecklenburgare med tilläggsreg i ASVH och kommer att ha sitt Meck-pass med SWBnummer tiilagt, även vid ev framtida avel har den sas båda identiteterna.
Som Görel skriver pågår diskussioner om förändringar av SWB:s stamboksregler inkl deltagande i evenmang och hur man "klättrar"med ev avkomma i stamboken. Dock kommer det garanterat att vara krav på medlemskap för allt deltagande. Ett gott råd är därför att gå med i ASVH inkl lokal förening och följa vårens avelskonferens mm där detta kommer att behandlas.
Slutligen tror jag att du blandar ihop SASC, Svenskt Avel- och Sportchampionat med Breeder´s. Det är många som kallar det hela Breeder´s men championatet innehåller dels Breeder´s-klasser och dels ett öppet championat. I det öppna kan alla hästar delta medan Breeder´s-klasserna kräver anslutning av SWB-registrerad häst.
 
Sv: Registrering i ASVH

Tack för svar! Det är alltså så att man kan tilläggsregga hästen i ASVH och den får då i nuläget grå papper och får starta 3-årstest och kvalitet men inte Breeders eftersom det kräver att man betalat in en insats?
QUOTE]

Som reglerna var 2011 får inte hästar med grå papper delta på 3-årstest eller kvalitetsbedömning.

Läs mer här på sidan 4 http://www.asvh.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=995ec24d-8cda-4aff-bf4b-fa7abc5026f5&MediaArchive_ForceDownload=true
 
Sv: Registrering i ASVH

Då är årets 3-årsreglemente publlicerat och bed öppen för alla SWB-registrerade oavsett pappersfärg. Dock har "gröna" företräde vid många anmälda. Intressant blir vad de "grå" sen kan använda resultaten till, alltså om superresultat t ex gör att avkommor i nästa led kan klättra fortare i stamboken.
 
Sv: Registrering i ASVH

Då är årets 3-årsreglemente publlicerat och bed öppen för alla SWB-registrerade oavsett pappersfärg. Dock har "gröna" företräde vid många anmälda. Intressant blir vad de "grå" sen kan använda resultaten till, alltså om superresultat t ex gör att avkommor i nästa led kan klättra fortare i stamboken.

Jag saknar en gilla knapp här nu ;)

Då blir det två grabbar till treårs i år istället för en, bara att hoppas på nu när de för en gångs skull har 5 visningsdagar här nere att det inte blir knökfullt.
 
Sv: Registrering i ASVH

Oj det var ju tom bättre än vad jag ens kunde drömma om, grå papper får nu gå alla unghästtester inkl få diplom och kvala till championaten via dem, det trodde jag faktiskt aldrig skulle hända, synd att de två äldsta av mina grå är för gamla bara lilleman som får chansen.
 

Liknande trådar

Avel Sezuan är ju inte godkänd för ettstolicens i ASVH pga OCD men ändå så har han två registrerade avkommor på Blup varav en ska visas på...
Svar
10
· Visningar
1 947
Senast: Fiorano
·
Avel 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB) Nu våras det snart för treårstest, och såklart är det lika spännande som alltid...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
42 856
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag söker lite hjälp angående registrering och hur detta kommer funka. Det är så att jag tänker ta en, idag, icke godkännd hingst på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Görel
·
H
Avel Hej! Jag har just köpt en jättetrevlig 5-årig valack av halvblodstyp, 158 cm, fux med stjärn. Han är importerad från Tyskland...
Svar
12
· Visningar
2 385
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp