REGLER FÖR ATT HÅLLA HINGST?

T

tokig

Finns det inga regler för en hästägare som har hingst? :confused: Grann stallet har en hingst som inte är könsmogen än (9månader) men det lär väl den bli .... Ägaren har den tillsammans med två ston och två valackar i hagen brevid (ca 5 meter i mellan) står 5 ston. Staket är inte högre en en meter ingen ström. Jag vill inte ha den gigantiska häst springande till mina ston. Hästen har redan varit lös en gång och sprang direkt in till dom andra stona och röjde. Finns det inget man kan göra eller regler :confused: Får vem som helst hålla en hingst och hur som helst? Söker desperat efter tips och råd va ska man ta sig till?
 
Jag har i alla fall aldrig hört några regler om vem som får ha häst eller inte :D. Sunt förnuft tycker jag det är som gäller, kan du inte prata med ägaren om det är problem?

Jag har en hingst, han går i en hage bredvid stona tillsammans med en valack, jag har byggt ett extra staket som en gång mellan hagarna, ca en meter bred så han inte kan nosa på dem. Det räcker oftast, han har aldrig försökt att ta sig in till dem. Visst, han står och "brummar" vid staketet ibland men han håller sig i sin hage. Har man rejäla staket så fungerar det oftast bra.
 
Låter på dig som om alla hingstar skulle kastreras när de avvänjs = ca 6 månader :smirk:

Att en fölunge-unghäst drar igenom staketet när man inte har mamma hos sig längre är inte ovanligt....... naturligtvis så ska det ju inte ske.

Kan du inte be hingstägaren att ha ström på sitt staket? Berätta bara lungt att du är lite orolig hur det kommer bli när hans känslor väcks.

Jag har 2 årshingstar som fortfarande inte fått något hingstbeteende, men det kan ändras på 2 dagar! ;)

Lill / Stall Nöbbeled
 
Visst finns det kanske hingstar som blir könsmogna vid 8 månader men det är nog ett undantag.

Jag tycker mig ha märkt att mina "fölisar" oftast blir intresserade våren när de fyller 2 år (stora o valpiga hbl).

Lill / Stall Nöbbeled
 
Hej!

Jag vet inte om det finns några regler för hingstägare, men jag vet att det finns nåt son heter "hingstägares ansvar". Detta skulle innebära att det är hingstägarens ansvar att stängsla in hingsten så att den inte kommer ur hagen. Skulle den rymma och tjuvbetäcka ett sto så är detta alltså hingstägarens ansvar, inte stoägarens!
Förstog ni det här...?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 401
Senast: Jadzia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 747
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp