Bukefalos 28 år!

Regntäcke måste ha råd nu

L

Lindaslycka

hoppas nån här inne kan hjälpa till så ja kan bestämma vilket täcke ja ska köpa antingen ett Kimberly det är blått med lite gråblåaktig kant nertill som är ca 30 cm bred nån som har erfarenhet av det täcket? har alldrig hört talas om Kimberly täcke förut kostar 790














Eller ett event som är blått med orangegult kan band runt om kostar 790 kr har kostat runt 1400.

eller ett event som är beigt med svart mönster på kostar nu 999 men har kostat 1300 tror jag det va


alla täcken har bogveck och hög hals


sen undrar jag vad ni tycker om det här ...borde det inte bli lite kladdito svettit under täcket när det int e bomull utan när det ä sånt där glatt tyg om jagg hade fått välja så skulle jag absolut hellre ha bomull mot kroppeen
 
min erfarenhet är att det regnat igenom om det bara är "glatt tyg" :crazy:
 
Det ska absolut vara bomull mot kroppen. Men i bogarna spelar det inte nån sån stor roll. Det sista täcket jag köpte, ett lila event är jag jättenöjd med.. Så jag skulle nog köpa ett event. Men jag vet ju inte hur kimberly täckena är.
 
En häst i stallet har det beiga eventtäcket och det verkar jättebra. Håller tätt, sitter bra och torkar snabbt.

//Alice
 
det är min erfarenhet också :crazy:

Har själv ett Bucas Smartex Rain och det är fleecefoder. Verkar hålla tätt hittills :)
 
Shire har väldigt bra och prisvärda täcken, rekommenderas starkt! Köpte ett mellantjockt vintertäcke för 500 kr härom veckan.
 
Jag har ett Kimberly regntäcke som jag är nöjd med . Det passar bra på våran Nordlandshäst ( lite grövre ponny)
 
hänger på och rekommenderar ocksåå starkt shirestäckerna.
 
Hej!'

Angående Event så köpte jag i vintras ett EVent Plus vintertäcke som låg såå bra på min häst. Allt var frid och fröjd till ca en månad senare då sömmarna började gå upp och DET LÄCKTE! :mad: Så mitt tips är - köper du ett Event så spara kvittot och om det börjar läcka - REKLAMERA! (Går att göra två år efter du köpt det.)

Rekommenderar oxå Shires. Inte så bra passform, men tätt! :love:
 
Kolla Eriks först! De har haft Eventtäckena BILLIGT! http://www.erikshastshop.com/ Ring och beställ, även om det ska gå att beställa på internet, tror det går snabbare då.

Jag har ett blått Eventtäcke som är likadant som det beiga med mönster (2002 års modell), det är bra. Har inte släppt in en droppe väta och ser fortfarande fräsht ut efter en vinters användning.
 
Jag skulle inte vilja ha bomull närmast hästen - bomull behåller fukt så länge om hästen svettas. Fleece som i Källqvists Olympic Light Protector är bättre, eftersom det andas liksom täcket gör.

Just det täcket är billigt också; tror Lillhästen tar 520,- för ett med bogveck. Dock ej hög hals.
 
Håller inte med om att täcken med blankt foder inte håller tätt för regn. Det kan väl inte bero på fodret om det regnar genom? :confused:

Har enbart positiva erfarenheter av täcken med blankt foder, det förhindrar skav och är lätt att hålla rent (i motsats till fleece som samlar på sig allt i smutsväg och sen är omöjligt att få rent...). Bomullsfoder behåller ju fukten och blir kallt och fuktigt mot hästen. :crazy:
 
Tack för all hjälp alla

så det är så att bomullen håller kvar svett o fukt mer än den glatta ytan gör ... det verkar som om de flesta tycker att de e bäst me glatt blir no det då
 
Andastäcken skiljer sig inte så mycket från en goretex-jacka och under funktionskläder är ju inte bomull så värst lysande... Alltså fleece eller polyester är att föredra. Även om jag gillar fleecen jag har i mitt så är det samtidigt ett helsike att borsta rent det från hår...

Tänk också på att inte tvätta täcket för ofta för att "andningen" skall fungera. Det är bättre att bara borsta av täcket ibland. Likaså täpper impregneringsspray igen porerna; kommer inget in, så är det lika tätt utåt.
 
Jag tycker definitivt att du ska välja ett täcke med en glatt yta på insidan. Fleece tycker jag fungerar väldigt dåligt - det fastnar hur mycket päls som helst i det, och det är riktigt jobbigt att få bort.

Har själv några täcken med glatt innertyg, och har aldrig någonsin märkt att de skulle ha sämre förmåga att stå emot regn, det borde väl ha med yttertyget att göra?
Är tvärtemot väldigt nöjd med mina täcken! :love:

Mvh Huntress
 
Det är nog vår pålle det är lite fel på, han är väldigt spännande korsning som gör att han inte är som "normalhästen" i kroppen. :crazy: :) :D

(Hur går det förreten med bilderna? Har man själv spännande korsning blir man ju nyfiken på andra spännande korsningar :D)
 
Jag har ett utan mönster, men det är lite 'mönstervävd' yta. Det är samma täcke som det beiga mönstrade du länkade till (fast mitt har en annan årsmodell ;)).

Eriks verkar ha låga omkostnader och behöver antagligen inte lägga fullt så mycket emellan på varje vara (det vinner de ju på också, man handlar ju gärna dyrare persedlar där).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp