Bukefalos 28 år!

Reklamera en häst?

Sv: Reklamera en häst?

Är det något du har hört, eller har du läst domar?

Jag har en bekant som förlorade en tvist på en islandshäst, det visade sig att hästen hade haft spatt men som hamnat i en vilande läge och var inte aktiv vid tillfället för köpet. Priset var inte heller i närheten av 100000 kr, men tingsrätten ansåg precis som jag skrev vilket också en jurist talade om för några år sedan vid en intervju ang just tvist med häst på TV.
 
Sv: Reklamera en häst?

det finns en anledning till att försäkringbolagen kräver röntgen för att försäkra i högre summor.
 
Sv: Reklamera en häst?

KL
Med tanke på att en enkel hältundersökning ofta är dyrare än friröntgen för exv spatt så känns det ganska dumsnålt att inte göra riktade extraundersökningarna på specifika problem som kan kopplas till användningsområde eller ras.
 
Sv: Reklamera en häst?

Jag har aldrig haft en egen häst och har inga vissioner att skaffa en men vad jag undrar är att kan inte hästar bli ledsna av att bli sålda? Att vissa hästar kanske fäster sig vid sina ägare och behöver därför extramycket tid på sig att acceptera en ny ägare?Är det en dålig egenskap hos hästen i sådana fall?

Jag rider på ridskola och förundras ofta över hästarnas tålamod att bära olika ryttare och ryttare som inte kan men ofta märker man på hästarna att de blir extraglada om de får uppmärksamhet från personalen och att om ridläraren säger "Bra där!" så tar hästen åt sig(precis som att de lär sig att man skall trava när ridläraren säger "så kommer ni fram i traaav".

Ja,ja....Kanske bara jag som förmänskligar de fyrbenta djuren men jag trodde att de flesta av oss blir smickrade om man känner lojalitet från ett djur och antar därför att djuren just kan känna lojalitet och vill därför få en chans att etablera en relation och få känna sig omtyckta innan de är redo att samarbeta.
 
Sv: Reklamera en häst?

Hmmm...Sorry. Läste förrän nu att hästen konstaterats vara skadad- trist.
Men jag läste även att den här tråden skulle avslutas/tas bort- ska den det?Hur och varför?
 
Sv: Reklamera en häst?

Till TS :
Lycka till

Till Tispe :En tråd kan tas bort om den på något sätt är olämplig .
Du klickar på " triangeln" längst ner så får moderatorn info ang detta och beslutar efter det .

Det går inte bara att ta bort en tråd för att man inte gillar svaren man får !

Hej från Hambo
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera en häst?

Du köpte hästen för några dagar sedan, skriver du..... Ändå har du redan hunnit med både uteritt och träning!
Varför inte låta hästen bo in sig i sin nya miljö innan du börjar kräva något av den?

I just det här fallet är det tydligen så att hästen var skadad och hade ont, men jag kan aldrig förstå hur man kan behära allt av en häst dagen efter flytt.
Tänk dig själv att lämna din trygga miljö, bli instängd i en liten låda och sedan utsläppt i en helt annan miljö - du kanske behöver tid för att känna dig trygg med det nya innan du ska fungera fullt ut på alla områden.
 
Sv: Reklamera en häst?

jag skulle nog kontakta försäljaren och berätta vad som hänt, hur hästen reagerat och betett sig. det kan ju vara ngt väldigt enkelt som du gör som inte den tidigare ägaren gjorde. Och sen om det är möjligt åkt till en plats där jag vet att hästen varit tidigare och känner sig trygg på för att se om den ppför sig annorlunda där.
Om du har samma utrustning bör den ju ara ok. Hur är det med fodret då ? Har du samma sorts krafftfoder tex?

En häst som reser sig pga tillsägning vid ett bomhinder på 50 cm känns inte helt OK om det är sagt att den hoppar 110 utan problem.
 
Sv: Reklamera en häst?

Läste nu att du utrett hästen och att det fanns anledning till problemen.
Lycka till framöver.

Vill oxå säga att jag tycker du hanterade saken rätt som tog dig till ett ridhus och din tränare när den började strula redan vid skritt runt gården. Känns betydligt tryggare att vara innanför fyra väggar än ute på en väg om hästen reser sig och slår runt! Och att ta hjälp kan väl aldrig vara en felaktig tanke?
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 714
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 590
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp