Bukefalos 28 år!

Reklamera en häst?

Sv: Reklamera en häst?

kl

Något som vi heller inte vet är vad ts använde för utrustning.
Jag vet en person som använde graman på sin nya häst, hästen "kastade sig baklänges" och föll omkull minst en gång.
Hästen var inte van vid gramman så det var ju inte konstigt att den reagerade så kraftigt.

Om ts har ändrat utrustningen på hästen kan ju också DET göra att hästen agerar som den gjorde, ffa i hoppningen då.


Sen vet vi ju som sagt inte hur ts har "sagt till" hästen, eftersom ts inte har kommenterat det.
En känslig häst kan reagera väldigt kraftigt om ryttaren säger till på fel sätt.
 
Sv: Reklamera en häst?

Håller med här, jag tycker det låter märkligt och det ligger nog någon annan anledning bakom än bara flytt. Jag har aldrig märkt av miljöombyten på mina hästar förutom att boxen kanske varit lite mer stökig att mocka...
Jag har en två åring nu som av olika anledningar fått byta stall och miljö 2ggr senaste halvåret (inte optimalt, jag vet,men så är det ibland) och inte blinkat det minsta. Då håller jag även på att rida in henne, vilket går hur bra som helst, oavsett miljö. Visst, alla individer är olika, men så starka reaktioner som du beskriver tror inte jag kommer enbart av miljöbyte.

Mitt råd: Ha en klar och tydlig dialog med säljaren och meddela hur det fungerar och att du tänker ta hästen till klinik för grundlig genomgång. Har säljaren medvetet farit med osanning så brukar det krypa fram då... I annat fall är det ju bara att åka till klinik, utreda och se vad som hittas och om det i så fall skulle falla under dolda fel på nåt vis. Trist att få en sådan start med sin nya häst, lycka till!
 
Sv: Reklamera en häst?

Jamen självklart kan vi inte veta exakt hur det har gått till men fenomenet (som skulle vara så vanligt) att hästar behöver en massa tid till att acklimatisera sig för annars bråkar dom på nya platser är ju bara ren bullshit... Möjligtvis om det är en skarp häst som har noll respekt för ryttaren och denna är helt nybörjare...
 
Sv: Reklamera en häst?

Du har haft hästen i sju dagar och redan varit iväg och tränat??
Ursäkta men hur gamml är du, fem???
Oavsett rutinerad häst eller inte, behöver en häst MINST en vecka att acklimatisera sig innan den släpas iväg på träningar på nya ställen.
Sen visar inte en häst sitt rätta jag förrän efter ca 3 månader.
Jag hoppas verkligen att detta är en "trolltråd" eller skapad för att provocera, för om det INTE är det, är mitt råd att skaffa mer erfarenhet innan du köper häst.

Utifrån ovan markerade meningar skulle jag gärna vilja veta när man får lov att åka iväg med hästen första gången?
Alltså när får man lov att tex åka och visa upp den för tränaren?
Får man inte lov att rida hästen efter att man åkt transport med den första gången sedan upphämtning?
Hur gör man om hästen måste iväg och vaccineras strax efter hemkomst, får man det eller måste man vänta för att sedan kanske börja om vaccinationen?
Eller måste man ringa ut vet. trots att det kanske är smidigare att lasta och åka iväg..?

Är väldigt nyfiken på vilka regler som gäller eftersom du så totalt idiotförklarar TS.
 
Sv: Reklamera en häst?

Jag tycker jättesynd om dig!
Men nu har det förhoppningsvis löst sig.

Kan inte din tränare rida hästen? Ni fick kanske bara en knasig start och du behöver rida så som du gjorde när du visste att allt var ok med hästen!

Ibland sätter det sig mentalt på ryttaren också...

Det där med att vänta eller inte tror jag är mer ryttar relaterat. Behöver ryttaren tiden då behöver hästen tiden också, iallafall med den ryttaren...
 
Sv: Reklamera en häst?

Varför lägger man över 100tusen på en tioårig häst som bara varit iväg på lite småtävlingar?? Har man inte lite mer ambitioner för dom summorna??

Är inte en vara/produkt värd det köparen betalar?
Alltså det jag menar är att du som köpare sätter värdet på produkten genom att betala det som begärs..?
 
Sv: Reklamera en häst?

Jamen självklart kan vi inte veta exakt hur det har gått till men fenomenet (som skulle vara så vanligt) att hästar behöver en massa tid till att acklimatisera sig för annars bråkar dom på nya platser är ju bara ren bullshit... Möjligtvis om det är en skarp häst som har noll respekt för ryttaren och denna är helt nybörjare...

Håller med, visst är det ett fenomen det här. Det är klart att man inte måste kasta sig upp på hästen dagen efter den kanske har rest en lång väg om den inte är resvan, men är det en häst som är van att bli riden varje dag, kan det ju bara ladda för problem om hästen får ta det lugnt allt för länge. :crazy:
 
Sv: Reklamera en häst?

Hej!

När jag fick hem min häst var det verkligen inte guld och gröna skogar. (jag fick dock hem henne heeeelt osedd, men ägaren förstog inte vilka problem jag beskrev senare...). Hon är inte heller i samma prisklass, men inte långt ifrån. Tog hem henne på livstidsfoder, köp om jag verkligen tyckte att vi passade.

Hon betedde sig allt annat än bra, inte lika drastiskt som din häst med att stegra. Men hon vägrade att göra saker för att hon förmodligen var så osäker i hagen. Hög i rang, ville inte vara borta från hagen för länge PLUS att hon är väldigt envis och bestämd.

Så kan det inte vara att din häst testar dig riktigt ordentligt? Jag har hört att många hästar även testar åt det livsfarliga hållet med att resa sig m.m....

I vilket fall så kom jag och min häst förbi det och vi har en väldigt fin relation idag när jag lyckats komma innanför skalet på henne.
 
Sv: Reklamera en häst?

Jag kan berätta om min halvblodsvalack som är världens trevligaste normalt sett och har ridits av mina barn sen dom i princip var 8-9 år trots sin höjd på 172 cm. Men han blir helt förändrad vid stallbyte. Trots att han vid två av bytena haft med sig sina ponnykompisar och det är fortfarande vi som sköter om honom med våra rutiner. Men han blir helt sönderstressad de två-tre första veckorna. Han är stressad vid hanteringen, bumlar över en helt och hållet som att man inte finns (normalt är han otroligt väluppfostrad och jag är högst i rang) och i ridningen är han lika hemsk. Taktar och stressar och har även ställt sig med mig ett flertal gånger. Så dressyr under den här tiden fungerar inte utan bara kravlös uteridning. Sen ser man på honom en dag att nu har han landat och är sitt normala, supertrevliga jag och allt är som vanligt. Och jag har haft den här hästen i ca 10 år nu och har verkligen försökt underlätta flyttarna så mycket som möjligt och ändå blir det så med honom. Så självklart är han inte någon fullfjädrad tävlingshäst trots att han både är fin och välutbildad. Men jag vill visa att hästar som normalt sett är jättecoola kan bli stressade vid miljöbyte medan andra bekommer det inget.
 
Sv: Reklamera en häst?

Ny ryttare, nytt sätt för hästen att bli riden på, nytt sätt att bli hanterad på, ny miljö, nya kompisar, nya rutiner osv osv.
Oavsett hästens utbildningsnivå så behöven ni långt mycket mer tid ihop innan du hittar rätt knappar för just den hästen.
Efter så liten tid ihop har ni knappt lärt känna varandra. Ni måste bygga upp en relation och en tillit till varandra.
Den första tiden är så grymt viktig. Det är där grunden för er framtida relation läggs.
Försök bara ha lite roligt ihop och ställ inte allt för höga krav i början. Varken på dig själv eller hästen.

Det är en sak att du red med dina hjälper och det fungerade hemma hos den förra ägaren, men det blir en helt annan sak på ny plats och samtidigt med ny ryttare.
 
Sv: Reklamera en häst?

KL
Klart att hästarna ska få acklimatisera sig, men alla som förespråkar det, har ni tänkt på de hästar som skickas på inridning/tillridning/vidare utbildning/rehab etc? De hästarna kommer till nya stall med nya människor och nya rutiner. De ska ändå ridas in, tränas på en svårare nivå osv. De går knappast i en hage i nån vecka och skrittas i en månad. Vem vill betala för det om hästen ska utbildas?

På en vecka kan den nya ryttaren knappast ha åstakommit något som kan få hästen att bete sig märkligt, såvida inte utrustningen är felaktig. På längre tid en-två månader kan man "lätt" med felaktig ridning/skötsel orsaka både fel på hästen och skador.
 
Sv: Reklamera en häst?

Men det händer ju även lite då och då, och inte är det heller allt för ovanligt. Att hästar som skickats på tillridning faktiskt inte får den förståelsen av tränaren vilket i en del fall har blivit en katastrof, så att stirra sig blind på att det ska gå är nog att bita sig själv i svansen. Alla hästar är inte skapta i den formen även om man kanske skulle önska sig så.

Vi har ju som sagt själv en häst som blir hinhåle själv vid ett miljö ombyte, javisst har vi åkt på kurs med honom men det har ju sällan gått helt friktionsfritt.
Han blir inte dum i ridning, snarare tvärtom faktiskt riktigt bra men i hanteringen.:eek::crazy: Han stressar något så till den milda grad att han vid ett tillfälle även lyckades med att få kolik och det för att han gjort allt annat med sitt grovfoder än att äta. Piper, gnäller, stressar och är tok spänd så att kunde han krypa ur sitt eget skinn så skulle han säkert ha gjort det.:crazy:

Så att det man bör se på olika individer med olika ögon råder ingen tvivel om, och jag tror faktiskt att de flesta hästar reagerar på ett miljöombyte dock kan det vara inom ramen för vad köparen klarar av och ser därför inte symptomen.
 
Sv: Reklamera en häst?

Fast att hästar testar är ju ingen nyhet.
Vissa är väldigt skarpa, kanske inte hos den gamla ägaren med när de kommer till ett nytt ställe med ny ryttare tar de över totalt om de får chansen.
Denna häst bråkade ju första gången ts skulle rida ut. Ts reagerade genom att hoppa av o därmed visa för hästen att bråk lönar sig.
Min ena är tydligen så. Jag upplever honom som världens mest snälla o försynta häst, men för andra blir han ett monster. Som helt sonika skenar hem till stallet...
 
Sv: Reklamera en häst?

KL
Klart att hästarna ska få acklimatisera sig, men alla som förespråkar det, har ni tänkt på de hästar som skickas på inridning/tillridning/vidare utbildning/rehab etc? De hästarna kommer till nya stall med nya människor och nya rutiner. De ska ändå ridas in, tränas på en svårare nivå osv. De går knappast i en hage i nån vecka och skrittas i en månad. Vem vill betala för det om hästen ska utbildas?

På en vecka kan den nya ryttaren knappast ha åstakommit något som kan få hästen att bete sig märkligt, såvida inte utrustningen är felaktig. På längre tid en-två månader kan man "lätt" med felaktig ridning/skötsel orsaka både fel på hästen och skador.

Klokt skrivet! :bow:
Gissa kostnaden för en inridning, tillridning eller utbildning om man skulle låta hästen acklimatisera sig någon månad innan utbildaren började jobba med hästen! :crazy:

Min första ridlärare, min mentor hade runt 10 inridningshästar/år, och några tillridnings/utbildningshästar/år. Inte en enda gång jag såg en häst som var urflippad!
Enda gångerna det var "hej och hå" med hästarna var när det kom hästar från en viss uppfödare, de hästarna åkte transport för första gången i sitt liv till min mentor när de var 3 år, och ofta var det första gången de hade grimma på sig också! De var noll hanterade, ofta var de inte ens ledda, och en ryktborste hade de aldrig sett. Så de hästarna tog det två-tre veckor innan de var "tama".
 
Sv: Reklamera en häst?

Du har haft hästen i sju dagar och redan varit iväg och tränat??
Ursäkta men hur gamml är du, fem???
Oavsett rutinerad häst eller inte, behöver en häst MINST en vecka att acklimatisera sig innan den släpas iväg på träningar på nya ställen.
Sen visar inte en häst sitt rätta jag förrän efter ca 3 månader.
Jag hoppas verkligen att detta är en "trolltråd" eller skapad för att provocera, för om det INTE är det, är mitt råd att skaffa mer erfarenhet innan du köper häst.

Förlåt, men jag blev tvungen.

Att smutskasta TS lär ju inte direkt leda till en lösning på problemet. Du skriver att hon ska skaffa mer erfarenhet, jag tycker att DU kan skaffa mer information innan du hoppar på folk sådär, samt lite bredare tankebanor med tanke på att alla hästar är olika= tar olika lång tid på sig.
Och hur gammal är du? Verkar ligga på samma nivå som du benämde TS på..

Ts: Hur reagerar hästen om du leder den från marken bort en bit från stallet? Har ni prövat att löshoppa lite?
 
Sv: Reklamera en häst?

Du har haft hästen i sju dagar och redan varit iväg och tränat??
Ursäkta men hur gamml är du, fem???
Oavsett rutinerad häst eller inte, behöver en häst MINST en vecka att acklimatisera sig innan den släpas iväg på träningar på nya ställen.
Sen visar inte en häst sitt rätta jag förrän efter ca 3 månader.
Jag hoppas verkligen att detta är en "trolltråd" eller skapad för att provocera, för om det INTE är det, är mitt råd att skaffa mer erfarenhet innan du köper häst.


Jag kan inte annat än att hålla med förgående talare... helt otroligt, det är ingen maskin utan levande djur du har att göra med. :confused:
 
Sv: Reklamera en häst?

Jamen självklart kan vi inte veta exakt hur det har gått till men fenomenet (som skulle vara så vanligt) att hästar behöver en massa tid till att acklimatisera sig för annars bråkar dom på nya platser är ju bara ren bullshit... Möjligtvis om det är en skarp häst som har noll respekt för ryttaren och denna är helt nybörjare...

Skulle det vara en väldigt skarp häst med noll respekt för ryttaren och ryttaren vore nybörjare, då skulle det nog gå betydligt värre än det gjorde för ts.. ;)

Alla hästar behöver självklart inte tid på sig, och att låta hästen stå i en vecka tycker jag också är dumt om hästen är i kondition, men varken häst eller ryttare behöver vara "dålig" bara för att hästen reagerar/agerar på ett konstigt sätt i början..

Min förra häst var ett exempel, hon var bara så extremt stresskänslig (och bortskämd iofs :angel: ) så då ville hon inte gå från stallet när vi red ut ensamma i början. Som exempel då, hon var rätt bedrövlig i stallet också faktiskt. :p

Att det skulle vara något konstigt att hästen reagerar kraftigt på stall och ryttarbyte tycker jag verkligen inte.
Frågan är ju hur man löser problemet eller agerar när hästen gör ngt. Alla ryttare kan inte läsa av alla hästar perfekt, och tvärtom.

Att ni drar upp tillridare är ju lite konstigt, för de bör ju vara så pass rutinerade och vana att läsa av hästar att de inte ska kunna få problem (om hästen inte varit problem innan).
Alla hästägare har ju inte den rutinen.
 
Sv: Reklamera en häst?

KL
Klart att hästarna ska få acklimatisera sig, men alla som förespråkar det, har ni tänkt på de hästar som skickas på inridning/tillridning/vidare utbildning/rehab etc? De hästarna kommer till nya stall med nya människor och nya rutiner. De ska ändå ridas in, tränas på en svårare nivå osv. De går knappast i en hage i nån vecka och skrittas i en månad. Vem vill betala för det om hästen ska utbildas?

På en vecka kan den nya ryttaren knappast ha åstakommit något som kan få hästen att bete sig märkligt, såvida inte utrustningen är felaktig. På längre tid en-två månader kan man "lätt" med felaktig ridning/skötsel orsaka både fel på hästen och skador.

Men här är det utbildarens ansvar att se hur hästen reagerar. Mitt halvblod hade det inte fungerat med då han faktiskt är gränsfall till farlig under dessa veckor då han kan stegra sig och det väldigt högt om man pressar honom. Därför är han ingen tävlingsindivid heller som kan åka runt till olka uppstallningar. Däremot mitt sto som jag har fött upp är hur cool som helst vid miljöbyte. Hon går in i boxen och tar en tugga hö och sen är allt bra. Vi har även importerat några hästar från Holland och där har det inte heller varit några problem men vi låter dom alltid akclimatisera sig första veckan och få resan ur kroppen och sedan börjar vi rida dom försiktigt till en början och utökar det under första månaden. Men självklart måste man se till individ till individ. Nu är vi också vana att hantera olika hästar och hästar vi inte känner så vi är alltid väldigt lugna vid hantering och gör aldrig något plötsligt eller med häftiga rörelser och det finns alltid ett säkerhetstänk runt det vi gör. Dessutom försöker vi nog ha sällskap av annan häst på första uteritten.
 
Sv: Reklamera en häst?

Att ni drar upp tillridare är ju lite konstigt, för de bör ju vara så pass rutinerade och vana att läsa av hästar att de inte ska kunna få problem (om hästen inte varit problem innan).
Alla hästägare har ju inte den rutinen.

Och alltså handlar det inte om hästarna utan om ryttarna.
 
Sv: Reklamera en häst?

Men därmed inte sagt att ryttarna är "nybörjare".


Ångrade mig. Jag håller inte med. En ny häst kan ju vara problem även i hage, stall osv.
Är det då ryttarens fel också?
Vissa hästar behöver faktiskt tid på sig att få lugna sig, sen är det klart den nya ägarens ansvar att läsa av hästen och ta allt i hästens takt, men det är inte så lätt om man bara haft en eller ett par hästar, eller kanske tom ingen häst innan.
Man lär sig ju av sina misstag och erfarenheter, har man aldrig haft en "svår" häst kan det ju vara svårt att reda ut det perfekt första gången man får en..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 714
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 590
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp