Bukefalos 28 år!

Reklamera en häst?

Sv: Reklamera en häst?

Vissa hästar behöver faktiskt tid på sig att få lugna sig, sen är det klart den nya ägarens ansvar att läsa av hästen och ta allt i hästens takt, men det är inte så lätt om man bara haft en eller ett par hästar, eller kanske tom ingen häst innan.
Man lär sig ju av sina misstag och erfarenheter, har man aldrig haft en "svår" häst kan det ju vara svårt att reda ut det perfekt första gången man får en..

fast, jag tror inte heller att det har att göra med om man har mycket erfarenhet av egna hästar sen tidigare, självklart spelar det in, men hästar är ju som människor, har olika sätt att uttrycka sig på, och läsa en häst som man bara haft i några dagar kan ju vara svårt. :) :) :)
 
Sv: Reklamera en häst?

Hej.

För några dagar sedan köpte jag en häst som jag var och tittade på, provridit och den veterinär besiktades med ua.
De tidigare ägarna sa att den var cool lugn både snäll och lugn att rida ut på själv och trevlig i hoppningen, bjuder på allt, ej tittig och hoppat bana på 110. Detta lät för mig jätte intressant.
Jag köpte hästen.
Vid första "ridturen" hemma hos mig vile hästen inte änns lämna gårdsplanen, den kasstade sig om och stegrade när jag sa till den. (jag blir inte rädd i första hand) Det slutade med att jag vart osäker och satt av. Dagen efter lastade jag och körde till ridhus för att rida ett lätt pass för min tränare. Hästen var lugn i samband med "framridningen", när vi kom till hoppningen hoppade den 1 språng på ett lågt räcke med markbom (ca 50-60cm högt), när jag skulle komma på det igen total vägrade hästen, vid tillsägning började den resa sig och försökte springa förbi. Vid flera försök att hoppa så gick det ändå inte, hästen total vägrade. Tränaren la till och med ner bommen på marken för att hästen skulle våga gå över. Vilket den tillslut gjorde men vid ett nytt försök med fortfarande bommarna på marken så stannade den endå.

Har jag blivit lurad? Eller vad är detta? Det var inte det här jag ville köpa.
MvH

Visst kan du ha blivit lurat, men mest troligt är att du gått för fort fram. En häst är ett djur och behöver tid att vänja sig vid ett nytt ställe och en ny ägare. Du borde inte har hunnit ens göra hälften av vad du gjort om det bara dröjt ett par dagar sedan den kom. Själv skulle jag inte gjort så mycket mer än att ta in den i stallet med kompisar med och skött den. Ev. låtit den gå ut på en skrittur efter någon annan trygg häst i stallet.

Att en häst fungerar med en människa är ingen garanti att den fungerar med en annan. Har just nu en treåring som är det absolut lättaste jag någonsin ridit in. Han är så otroligt lugn och trevlig och lättriden. Inte ett enda snedskutt på den månad jag nu ridit honom. Däremot var han ute på prov, då han blivit insutten och bara lite skrittad och något travsteg bara. Där blev han sutten på tre ggr, varav två av gångerna så slängde han ryttaren i backen. Så han kom åter hem.

Hälsning Maja
 
Sv: Reklamera en häst?

Intressant läsning. Fallet är under utredning.!
 
Sv: Reklamera en häst?

Nu kommer jag ju in i tråden lite sent men..

Jag sålde en av mina tävlingshästar för några år sedan. Hon var vid säljtillfället 12 år och hade tävlat 120 men tränat 140 (som givetvis fanns dokumenterat både av tränare och på film). Inga problem att rida ut på och fann sig alltid ok på nya platser med mig.

Efter 1 månad ringde nya ägaren och gråter. Hästen lämnar inte gårdsplanen, vägrar på små hinder och fungerar kort sagt inte alls. Hennes tränare har även uttalat sig om att hon är "lurad" av säljaren dvs mig.

Jag förstod ingenting , men erbjöd mig att åka dit (40mil). Väl där så såg jag vissa förändringar men när jag hoppade med henne var hon som vanligt. Det var helt enkelt så att hon hade bott hos mig sen hon var 3 år, jag hade ridit in och gjort allt. Hon tog flytten hårt och blev osäker med den nya ryttaren eftersom det i stort sett bara var jag och min medryttare som ridit henne innan.

Efter detta kände sig nya ägaren tryggare med att hon inte var lurad, jag fanns till på telefon några dagar i veckan under en period och svarade på frågor och bara pratade. De släppte hoppningen helt i 3 månader tills dess att de var synkade.

Efter detta har de tävlat 130 och LA dressyr. Hon fungerar hur bra som helst där.

Så tycker av erfarenhet att man skall kontakta tidigare ägare och prata om det så fort man kan. Inte lyssna på eventuella tränares uttalanden osv (som de var i mitt fall och hann skapa stor oro)..

Hoppas de löser sig
 
Sv: Reklamera en häst?

Intressant läsning. Fallet är under utredning.!

Jag vill inte uttala mig för mkt, då det kan ge mig sämre läge.

Men efter klinikbesiktning med röntgen och utrening har vi hittat 4 st dolda fel, 2 av dem är allvarliga och har med hästens hälsa och annvändningsområde att göra.

Jag klappar mig själv på axeln som inte bara struntade i det och red på då detta hade orsakat betydligt mer smärta för hästen. Så nu är jag inte förvånad över att hon gjorde som hon gjorde. Advokat sköter nu fallet.

Tack för mig.
 
Sv: Reklamera en häst?

Trist.
Hade du besiktigat hästen ordentligt innan du köpte den, hade du besparat dig själv allt detta.
Värt att tänka på till nästa gång kanske?!

Lycka till.
 
Sv: Reklamera en häst?

Men nu borde du väl få reklamera honom i alla fall??
 
Sv: Reklamera en häst?

Men är röntgenfynd på en häst för 100' verkligen att klassa som dolda? De syntes ju på rtg?
 
Sv: Reklamera en häst?

Det finns inget krav på att en häst ska röntgas i köplagen och konsumentköplagen. Köparen har undersökningsplikt men det behöver inte vara av sak-kunnig.

Om hästen har ett väsentligt fel, dvs den kan INTE användas till det som man avtalat om, kan köpet hävas. Om det går att bevisa att felet fanns innan köpet.

Ni missuppfattar det här med dolt fel.
 
Sv: Reklamera en häst?

Dolt fel är saker som inte kan hittas vid en normal undersökning, och för hästar i aktuell prisklass brukar röntgen ingå i vad som anses vara normal undersökning.
Eller så har rättssystemet också missuppfattat det, eftersom det finns flera exempel på folk som inte fått reklamera pga röntgenfynd när hästen inte röntgades vid köp.
 
Sv: Reklamera en häst?

Och dessutom så bör även köparen har satt sig in i rasens svaga punkter, och efter det hantera köpet. Dvs vid köp av ett fullblod, även om priset inte ligger i nivå med 100000 kr så kan te x en ryggröntgen vara aktuell pga dispositionen för KS. Lika gäller för islandshäst och spatt, osv.
 
Sv: Reklamera en häst?

Hej.

Hästen var lugn i samband med "framridningen", när vi kom till hoppningen hoppade den 1 språng på ett lågt räcke med markbom (ca 50-60cm högt), när jag skulle komma på det igen total vägrade hästen, vid tillsägning började den resa sig och försökte springa förbi. Vid flera försök att hoppa så gick det ändå inte, hästen total vägrade. Tränaren la till och med ner bommen på marken för att hästen skulle våga gå över. Vilket den tillslut gjorde men vid ett nytt försök med fortfarande bommarna på marken så stannade den endå.

MvH
Tror att du kanske har lite bråttom och behöver vänta och se lite. Jag har varit i liknande sits med ponnyn men det löste sig efter ett par veckor. Vårt problem var att hon inte ville lämna flocken och tryggheten vid stallet. När hon vant in sig och varit ute i närområdet med sällskap gick det bra att rida ut själv.

När vi köpte valacken vi har hade vi inga som helst problem de första månaderna, vi tog det lugnt och lät honom vänja in sig men tränade litegrann både hopp och dressyr med bra resultat.
Efter ca 6 månader fick vi dock problem med hoppningen då han (vad vi tror) reagerade på byte av ryttare dvs från gamla ägaren till den som hoppade honom hos oss. Han blev osäker och ville inte alls och det var som att han inte förstod hennes hjälper och hur hon red.
Vi har löst det nu genom ett hoppuppehåll på 3-4 månader samt "börjat om" med träningen så att han hunnit lära känna nya ryttaren ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 800
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 733
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 613
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 373
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridlägerminnen

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp