Bukefalos 28 år!

Reklamera häst

Jag hade aldrig någonsin skrivit på det där avtalet som köpare, det avtalat bort alldeles för stora delar av köplagen. Det är fullt lagligt, men kan ligga säljaren till last i rätten - beroende på övriga omständigheter.
Hur tänker du här? Som jag förstod är det ett standardkontrakt utformat av Agria och att en privatperson inte vill riskera att få tillbaka hästen efter sex månader låter inte som en orimlig klausul.
 
Hur tänker du här? Som jag förstod är det ett standardkontrakt utformat av Agria och att en privatperson inte vill riskera att få tillbaka hästen efter sex månader låter inte som en orimlig klausul.
Det är därför jag har mailat advokaten som utformat ett kontrakt som anses som oskälig och gör att man ser ut som en skurk ..för att höra åsikten. Om det ifrågasatts många gånger.
 
Det är därför jag har mailat advokaten som utformat ett kontrakt som anses som oskälig och gör att man ser ut som en skurk ..för att höra åsikten. Om det ifrågasatts många gånger.

Fast det är rättens åsikt som gäller. Tyvärr.

Har du sålt många hästar? Tänker ang du skrev att du "alltid" kryssar den rutan. Att jag frågar är för att se om det kan finnas en risk du bedöms som näringsidkare.
 
NÄR reklamerade säljaren egentligen? Du pratar om efter 6 mån, men det finns en jurist redo driva tvisten i domstol. Något stämmer inte där, juristen har garanterat läst kontraktet och nog för att jurister gillar att processa men ingen vill driva en tvist förlorad på förhand. Så det är en diskrepans.nånstans?
 
NÄR reklamerade säljaren egentligen? Du pratar om efter 6 mån, men det finns en jurist redo driva tvisten i domstol. Något stämmer inte där, juristen har garanterat läst kontraktet och nog för att jurister gillar att processa men ingen vill driva en tvist förlorad på förhand. Så det är en diskrepans.nånstans?

Fast visst finns det jurister som gör det, de får ju betalt oavsett utgång.

Jag jobbade med familjerätt tidigare och stötte många gånger på jurister som drev helt omöjliga mål.
 
Hästen försäkrades upp till a1 vid köp och därför ersätter inte försäkringsbolaget .
Dom menar alltså att skadan fanns vid köpet när försäkringen tecknades....
Finns något i kontraktet om att hästen ska kunna försäkras utan reservation för köpesumman vill jag minnas- har ni strukit det eller?
 
Fast det är rättens åsikt som gäller. Tyvärr.

Har du sålt många hästar? Tänker ang du skrev att du "alltid" kryssar den rutan. Att jag frågar är för att se om det kan finnas en risk du bedöms som näringsidkare.
Vi har sålt dotterns urväxta ponnyer och köpt in nästa storlek. alla utan att säga att man blev rik. Sålde denna pga att jag blev gravid vid 40+ och enormt ont i kroppen direkt. Fick senare missfall några veckor efter...
 
Dom menar alltså att skadan fanns vid köpet när försäkringen tecknades....
Finns något i kontraktet om att hästen ska kunna försäkras utan reservation för köpesumman vill jag minnas- har ni strukit det eller?
Köparen skall omedelbart eller inom två dagar från Leveransdagen teckna en A 1 försäkring i Agria för Hästen grundad på besiktning enligt § 6, till ett belopp ej understigande köpeskillingen och gällande i minst sex månader från Leveransdagen. För det fall att Köparen underlåter att teckna sådan försäkring förlorar Köparen rätten att erhålla ersättning vid fel till den del och omfattning som sådan försäkring skulle ha täckt.

står inget om att den ska kunna försäkras i a1 men att man ska göra det.

står också
§ 6 Veterinärbesiktning
Hästen är besiktigad för överlåtelse av veterinär den Veterinärintyget/n eller dess innehåll utgör ingen utfästelse från Säljarens sida om Hästens skick.

§ 8 Hästens användningssätt Säljaren har brukat Hästen på följande sätt (t.ex. tävlingshäst, dressyr, hoppning, fälttävlan, promenadhäst etc.): ifyllt unghäst inriden

Detta utgör ingen garanti eller utfästelse att Köparen kan nyttja Hästen på samma sätt eller i samma omfattning som Säljaren har gjort.
 
1. Börja alltid med att fundera över ordet jurist. Om jag förstår det rätt så har köparen använt sig av en jurist och inte advokat.
Vem som helst som läst några poäng juridik får kalla sig jurist och starta juridisk byrå/firma. Men det ställs krav på den som ska kalla sig för advokat. Därför kan man alltid fundera över kunskapsnivån hos juristen och även etiken. Med etik menar jag saker som att dom chansar går det så går det och även gör e massa som dom egentligen vet är fel men som gör att räkningen stiger och dom tjänar mer.
2. Affären sker i Köplagen och den ger fritt spelrum för att avtala vad som helst så länge man är överens. Vilket man har varit i det här fallet och bägge har skrivit under.
Så gå inte med på förlikning av den anledningen, det lär du förlora en hel del på med et som framkommer här.
3. Ta kontakt själv med en advokat finns många som har fri rådgivning.
 
Köparen skall omedelbart eller inom två dagar från Leveransdagen teckna en A 1 försäkring i Agria för Hästen grundad på besiktning enligt § 6, till ett belopp ej understigande köpeskillingen och gällande i minst sex månader från Leveransdagen. För det fall att Köparen underlåter att teckna sådan försäkring förlorar Köparen rätten att erhålla ersättning vid fel till den del och omfattning som sådan försäkring skulle ha täckt.

står inget om att den ska kunna försäkras i a1 men att man ska göra det.

står också
§ 6 Veterinärbesiktning
Hästen är besiktigad för överlåtelse av veterinär den Veterinärintyget/n eller dess innehåll utgör ingen utfästelse från Säljarens sida om Hästens skick.

§ 8 Hästens användningssätt Säljaren har brukat Hästen på följande sätt (t.ex. tävlingshäst, dressyr, hoppning, fälttävlan, promenadhäst etc.): ifyllt unghäst inriden

Detta utgör ingen garanti eller utfästelse att Köparen kan nyttja Hästen på samma sätt eller i samma omfattning som Säljaren har gjort.
Ok.
På mina kontrakt finns en punkt att förutsättning för köp är att hästen kan fullförsäkras till inköpspris och där kan man kryssa ja eller nej.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 959
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Vi köpte en häst för ett år sen. Vi besiktigade och exportröntgade. Röntgen var u:a förutom en förändring i handleden. Men vi bestämde...
2
Svar
27
· Visningar
5 319
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp