Bukefalos 28 år!

Rekord i offerkofta?

Surat i 20 år för att barnen fått för mycket av fruns uppmärksamhet. Inte svarat på tilltal på alla dessa år. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o24WV/pratade-inte-med-sin-fru--pa-over-20-ar
:banghead:

Det är Japan, så kulturen är oerhört annorlunda.

Skilsmässa = oerhörd skam (trots att det inte är olagligt).

Folk försvinner liksom och pratar aldrig mer med familjen av skam för att de förlorar jobbet, skilsmässa är antagligen värre.

Skam i Japan är oerhört mycket värre än i Sverige.
 
Kanske inte så hemskt som jag trodde att det var men:

Two major factors in Japanese culture have kept the divorce rate very low despite the lack of couple compatibility, communications, and emotional satisfaction. On the male side, shame is still a powerful social and financial sanction, especially in the workplace where many companies are reluctant to promote employees who have divorced or have major problems at home. A divorce is always a negative factor in the employment world. Women also face serious financial consequences from divorce. While child custody goes to the mother in three quarters of all divorces, most Japanese mothers do not have a career or much in the way of financial resources. Only about 15 percent of divorced fathers paid child support in 1996(Kristof 1996a).
 
Jag tror som @Inglorion att man kanske inte har så mkt val. Skilsmässa är kanske inget alternativ eller inte ens finns i ens tankevärld.

Såna här saker gör mig så enormt tacksam för det liv jag lever idag och de möjligheter jag har.

Jag känner ett antal personer där skilsmässa inte direkt är något val, speciellt inte som kvinna :(

Eller som min Etiopiska kollega som fick spendera tre veckor i rättegång för att få igenom sin (som i princip blivit framtvingad av frun och hennes familj trots stigman för frun :confused:). Han var helt förstörd men lyckades ändå ta sin doktorand :)
 
Och ja, definitivt är han mysko och frun väldigt tålmodig. Jag gissar på att det gått så långt att det inte finns någon bra anledning så han har bara fortsatt. Liksom är du fast tillsammans så gör det bästa av situationen för helvete.
Och efter 20 år kanske det skulle betraktas som ett stort nederlag att plötsligt "ge upp" och börja prata? Be om försoning? Förlåtelse? Jag vet inte. Himla jobbigt måste det vara i alla fall. Jag blir olycklig redan efter en stunds surande.
 
Jag har en förälder som fortfarande ältar en oförrätt som hände på 50-talet. En av de inblandade parterna är avliden, men det ältas ändå!

Det har hänt i min familj också.
Innan min far dog ville han ta upp alla fel som han ansåg att min mamma hade gjort. Ett av dessa fel hände på 50-talet.
 
Jag har en förälder som fortfarande ältar en oförrätt som hände på 50-talet. En av de inblandade parterna är avliden, men det ältas ändå!

Min pappa är rätt duktig på att tråka min mamma. Grejen är bara den att han tråkar alltid henne för samma saker, så jag brukar trösta henne med att hon ska se det som en komplimang eftersom han aldrig hittar något nytt att bråka om så då måste hon vara rätt bra ändå! Han kan alltså tråka henne för saker som skedde innan jag föddes för snart 32 år sedan. Totalt kanske det är 10 grejer som han alltid tar upp vilket jag tänker är sjukt få grejer att störa sig på under deras långa äktenskap.
 
Bäst är väl att de varit sexuellt aktiva under denna tiden. Sonen var ju 18 år och han har ju varit tyst i 20.

Så sjukt att hon låtsats som att det regnat och fortsätt prata som att ingenting har hänt.
Tänkte också på detta. Så tragiskt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 250
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 347
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
62 133
Senast: Voeux
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 774
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp