Bukefalos 28 år!

Rena rånet

Sv: Rena rånet

Jag har definitivt en smärtgräns för hur dyrt det ska vara, men samtidigt snålar jag inte heller. Jag har provat mjau (men det blev mycket skit av det som luktade riktigt illa), bilanx (min sambos katt åt det när vi flyttade ihop) m.fl. Men det som har funkat bäst är ändå RC Fit 32 som jag köper på säck 15kg för ca 600kr. Katterna gillar det, pälsarna ser fina ut och lådan luktar bättre. Använder mig av Foderbilen och får det hemkört till dörren för 19kr, ännu bättre...! ;)
 
Sv: Rena rånet

Burkmat innehåller så mkt vatten och annan gegga, och mättar inte på samma sätt som bra torrfoder. Därför blir det nästan dyrare i längden med burkmat och det luktar mer.

Och burkmat är det bästa man kan ge om man inte vill labba med BARF!
Så det du säger är fel.
MJAU innehåller vatten och Kött, vilket katter ska leva på, inte grönskaper och spannmål som finns i torrfodret.
Har du fressten sett en vild katt jaga torrfoder?
Och du är väl medveten om hur mycket vätska en katt naturligt får i sig via maten och att de är dåliga drickare av naturen?
Varför tror du att det förekommer så mycket problem med urinvägarna på katter?

Och säga att välja torrisar före burk för att burk luktar.. :crazy:
Hur klarar man av då och städa kattlådan?


Zizzy som faktiskt ger sina torrfoder, men av praktiska skäl och burk/barf som kompliment när jag hinner och kommer i håg.
 
Sv: Rena rånet

Har du fressten sett en vild katt jaga torrfoder?

Har du sett en vild katt jaga konservburkar? :D

Finns det inget färskfoder för katter så som det finns för hundar? Det tycker jag känns som en bra kompromiss mellan att BARF:a och ge burkmat. (Mina katter blir jätterisiga i kistan av burkmat.)
 
Sv: Rena rånet

Och burkmat är det bästa man kan ge om man inte vill labba med BARF!
Så det du säger är fel.
MJAU innehåller vatten och Kött, vilket katter ska leva på, inte grönskaper och spannmål som finns i torrfodret.
Har du fressten sett en vild katt jaga torrfoder?
Och du är väl medveten om hur mycket vätska en katt naturligt får i sig via maten och att de är dåliga drickare av naturen?
Varför tror du att det förekommer så mycket problem med urinvägarna på katter?

Och säga att välja torrisar före burk för att burk luktar.. :crazy:
Hur klarar man av då och städa kattlådan?


Zizzy som faktiskt ger sina torrfoder, men av praktiska skäl och burk/barf som kompliment när jag hinner och kommer i håg.

Du kan väl knappast jämföra en inomhuskatt med dom som jagar ute.

JAg är medveten om att torrfoder gärna gett problem med urinvägarna,men forskningen inom djurtorrfoder har gått liiiite framåt sen början 90-talet:grin:
Det är sällan,om någonsin, det förekommit hos de katter som käkar RC, HIlls m.fl. då det är foder som har analyserats och framtagits och förbättrats så attd essa problem ej ska uppstå. Och mina katter har alltid druckit bra,dom får färskt vatten varje dag och sörplar på lika bra som vovven.

JAg syftade aldrig på lukt i kattlåda utan överlag.
 
Sv: Rena rånet

På nittiotalet kunde jag inte ett skit om kattfoder. :grin:


Så alla katter som lever ute är vilda?:confused:
(jag har bara innekatter, vill inte ha dem överkörda)

Och JO det föreklommer ofta även med katter som äter "fint" foder. :grin:

BRA att just dina katter dricker mycket, alla gör faktiskt inte det.
 
Sv: Rena rånet

Har du sett en vild katt jaga konservburkar? :D

Finns det inget färskfoder för katter så som det finns för hundar? Det tycker jag känns som en bra kompromiss mellan att BARF:a och ge burkmat. (Mina katter blir jätterisiga i kistan av burkmat.)

:rofl: Nä, men innehållet är mest likt deras bytesdjur. :D

Jo, det finns det, men kommer inte ihåg i skrivande stund vad företaget heter som jag känner till.. :o norr/ny-köping nånting håller dom till.. :o
(fråga sol!)
Men det är inte svårt att barfa om man vill, man kan ta en heldag och grejja med dags portioner och frysa in för flera månader framöver. Smidigt!
 
Sv: Rena rånet

Ska kolla med Sol.

Mina katter gillar ju rå köttfärs och liknande och hunden ska till att få börja med färskfoder också.
 
Sv: Rena rånet

På nittiotalet kunde jag inte ett skit om kattfoder. :grin:


Så alla katter som lever ute är vilda?:confused:
(jag har bara innekatter, vill inte ha dem överkörda)

Och JO det föreklommer ofta även med katter som äter "fint" foder. :grin:

BRA att just dina katter dricker mycket, alla gör faktiskt inte det.

Skrev jag att ALLA katter ute är vilda....?????
Men ute har dom möjlighet att jaga annan mat om dom nu vill.

JAg skrev inte heller att det ALDRIG förekommer problem hos de katter som käkar torrfoder,men att det har avsevärt förbättras sen torrfodret har kommit en bra bit framåt i utvecklingen.

Katter är oxå individer men just min erfarenhet är att ett BRA torrfoder är bättre i längden,det va min åsikt som jag ville dela med mig av till TS.

Sen tycker jag TS ska gå på känslan och se vad som passa henne och hennes katter bäst.
 
Sv: Rena rånet

Skriver lite allmänt här så det är inte riktad till någon speciell. Har läs igenom tråden lite just det ni talar om att dricka vatten, 90 talets kunskaper om foder osv.

Hör och hämta nu kommer säkert alla bli djup chockad över hur oansvarig kattägare jag är:grin:
Först och främst ska det sägas att jag bor på landet så mina katter går alltså mycket ute så det jag ger dem är absolut långtifrån allt de äter.
Men när det är inne får det äta det som bjud, det vill säga fri tillgång till torrfoder av det som är billigt just då på affären (ja kanske inte euroshopper eller liknande någonstans går gränsen men ja iallafall) och mjölk (ja kan ni tänka er mjölk som är så dåligt för katter) vill de ha vatten så finns det naturligtvis också (de delar med hundarna).

För det allra mesta fungerar detta fint men det händer någon gång ibland att den ena katten tappar lite hull och då köper jag lite burkmat så att han kan äta upp sig igen.

Inte en ända gång har jag varit med något av katterna har haft mag eller urin problem och trots sin "dåliga kost" blir de väldigt sällan under 13 år. Grannen hade en katt som blev 20 om vi hade räknat rätt och hans son blev 17.
den först nämnde hade dock bytte ägare ett par gånger och bodde väl där han själv ansåg passa bäst (o kastrerad hankatt) så han har nog fått ätit och druckit både det ena åh det andra i sina dagar. Men det jag vill säga är att Katter klarar sig och mår bra på betydlig mindre än vad man tror.
Jag har som mått att så länge katten ser ut att må bra, det vill säga fint hull, blankpäls, pigg och glad, så mår den nog också ganska bra.


Hur som helst som svar på TS fråga.
Taket på vad mina katter få kosta i matkostnader har nog ett tak långt under den summa du angav (undantags fall måste jag väl skriva är om de skulle bli sjuka så att de ska ha special foder eller liknande).
Ärligt så vet jag inte så mycket om kattmat men jag skulle nog vara noggrannare med maten åt dem om de var inne katter. Ute katter som mina som är skickliga jägare får trots allt i sig det de är skapta för från första början. Har man en inne katt så måste man ju tillgodo se det behovet och har svårt att se att så många skulle välja att utfodra sina inne katter med råttor :cool:
Hade jag inne katt skulle jag nog variera torrfoder och burkmat men sedan är det juh väldig skillnad från katt till katt oavsett om det bor ute eller inne.
När jag hade en honkatt gav jag henne alltid mer och lite dyrare mat när hon hade kattungar och sådana gånger struntar jag nog faktiskt i vad fodret kostar bara min katt och dess ungar mår bra.
 
Sv: Rena rånet

"knapplån"

Intressant att det finns så mycket delade meningar om just kattmat.
Gamlingen min har ju fått Iams i 10år sedan gick jag över till RC för kräsna katter för min honkatt (blev överkörd i höstas) var väldigt kräsen och svår att hålla i hull mycket tror jag berodde på att hon drack för dåligt.

Mina orkar inte äta så mycket mjau att de klarar att hålla hullet och
nu när gamlingen får av kattungarnas mat börjar han äntligen att gå upp i vikt igen och han sitter och väntar på maten på kvällen (har fått truga honom så länge så det är en skön omväxling) :)

Jag har också köpt 15- kilossäckar räckte tre månader till 2 katter.
Lite rimligare med ca 200kr/mån i kattmat än 2000. Men vad för foderbil menar du?

Busen här dricker bra med vatten väldigt bra.
Smidigast är väl att ge torrfoder när man som jag avskyr att ta upp kattmaten som den ena envisas med att putta ut på golvet helatiden.
Eller när de lämnar och man får kasta så mycket burkmat, det luktar så vidrigt.
Tycker att det kan vara bra som godis någon gång om de äter torrfodret och mår bra av det.

Nu vet jag vad Barf är tack för länken och jag kan ge mina lite extra kött har inte tänkt på det.

En annan fråga såg en vatten automat för katter med ett reningsfilter är det någon som har någon erfarenhet av en sådan?
 
Sv: Rena rånet

Tack för länken.

Tänkte närmast kött som godis istället för burkmat när de har kommit över på torrfoder helt.

Funderar på att köpa en liknande vatten"sak" för fyra katter. Gamlingen vill ju bara dricka från kranen i handfatet tänkte försöka vänja om honom och att det kanske skulle vara ett bra alternativ.
 
Sv: Rena rånet

Jag skulle aldrig betala så mycket för foder när jag kan köpa bättre våtfoder på Ica. Mjau exempelvis, som är svensktillverkat eller Icas egna. Torrfoder däremot ska inte köpas på mataffären.
En bra tumregel när det gäller kattfoder är att det ska ha ett högt köttinnehåll. Våtfoder kommer alltid att vara överlägset torrfoder, utan tvekan. Tanken är att efterlikna kattens naturliga kost; Bytesdjur.
De flesta sorter våtfoder innehåller enbart animaliska ingredienser= till fördel för katten.
Våtfoder håller dessutom en hälsosam vätskehalt (ca 80%, jämför med deras naturliga föda, ca 70% vätska) = Till fördel för katten.

När det kommer till torrfoder bör man tänka på samma sak. Kött! Kött kött kött kött.
Royal canin är väldigt mycket pengar för fina påsar och stora reklamkampanjer, tyvärr. Det håller relativt låg kvalitét. Leta istället efter ett torrfoder med högre kötthalt. Olivers, Orijen eller Eukanuba kanske. Royal Canin lever på ett varumärke som inte lever upp till förväntningarna.

Lite allmänt från mig bara. Att ge katterna lite kött på sidan av är jättebra, men som msLuna säger får det inte överskrida 10% av kattens födointag, då måste man ge balanserad mängd av kött, inälvor och ben.
 
Sv: Rena rånet

kl

Jag har funderat lite på det där med katter och deras mat. I "naturen" jagar ju katter främst smågnagare.

Därför vore det logiska att ge tama katter möss att äta.

Till tex ormar kan man ju köpa frysta möss i olika storlekar som sedan ges upptinade.

Det känns iofs lite geggigt och äckligt att mata katter med döda möss, men hur vore det för katten? Bra eller dåligt?

Mina katter bor ju i stallet och har torrfoder som grund men tillgång till mus och sorkjakt som de utnyttjar friskt särskilt Grima är en formidabel sorkjägare. Så de har ju självservering på smågnagare. ( Samt Tigra som är duktig på att ta småfåglar..). Frans däremot är en liten blyg hippiekatt och det jag sett honom jaga är fjärilar...men de andra katterna brukar ge honom av deras byten.

/kt
 
Sv: Rena rånet

Jag skulle aldrig betala så mycket för foder när jag kan köpa bättre våtfoder på Ica. Mjau exempelvis, som är svensktillverkat eller Icas egna. Torrfoder däremot ska inte köpas på mataffären.

Så det du säger är att mjau vet hur man gör burkmat men inte torrfoder för det går att köpa på mataffären?
Det du också säger, att man ska köpa burkmat för det innehåller 80% vatten får mig iaf att backa ganska långt. Varför skulle man betala för relativt dyr mat bara för att få vatten!
Det är roligt att se det som skriv för går man på en djuraffär och frågar får man istället till svar att köp inte burkmat på din mataffär för innehållet är mest vatten och så biprodukter(!) av kött.
Så min uppfattning är att om man nu har en katt som dricker dålig kanske man då istället borde köpa ett torrfoder med högt kött innehåll och heltänkelt blötlägga som man gör till hundarna.
Annars vetta väl tusan om jag inte skulle gå på idén med frysta råttor iallafall (observera att nu är det inte aktuellt eftersom mina katter jagar väldigt bra själv men om jag hade haft inne katter) hur äckligt den nu än är. Det innehåller juh mycket vatten det också dock inte 80% och då vet iaf vad katten får i sig och att det är mer än bara biprodukter.
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

1) Köper du kött till dig själv? Köper du bara torkat kött?

2) Vad tror du en råtta mest består av? "Kött" eller "biprodukter"?
 
Sv: Rena rånet

Så det du säger är att mjau vet hur man gör burkmat men inte torrfoder för det går att köpa på mataffären?
Det du också säger, att man ska köpa burkmat för det innehåller 80% vatten får mig iaf att backa ganska långt. Varför skulle man betala för relativt dyr mat bara för att få vatten!
Det är roligt att se det som skriv för går man på en djuraffär och frågar får man istället till svar att köp inte burkmat på din mataffär för innehållet är mest vatten och så biprodukter(!) av kött.
Så min uppfattning är att om man nu har en katt som dricker dålig kanske man då istället borde köpa ett torrfoder med högt kött innehåll och heltänkelt blötlägga som man gör till hundarna.
Annars vetta väl tusan om jag inte skulle gå på idén med frysta råttor iallafall (observera att nu är det inte aktuellt eftersom mina katter jagar väldigt bra själv men om jag hade haft inne katter) hur äckligt den nu än är. Det innehåller juh mycket vatten det också dock inte 80% och då vet iaf vad katten får i sig och att det är mer än bara biprodukter.

Att blötlägga torrfoder är inte bra, en enorm bakteriehärd. Inte heller gjort för att blötläggas. Katter är inte gjorda att dricka större mängder, utan att få i sig vatten via kosten. Som sagt en katt i naturen äter bytesdjur med 80% vatten, hur kan du tycka att det är jämförbart med torrfoder med 10% vatten?
En fråga: hur mycket biprodukter tror du en råtta innehåller? Ta en titt på dig själv, hur mycket av dig består av rent kött och hur mycket av dig består av biprodukter? Motsvarar råttan ungefär. Som ju katter äter hela.
Och du hänger upp dig på köttbiprodukter och vatten (2 helt naturliga ingredienser i kattens näringsbehov) och ger hellre mat som innehåller mer spannmål än kött och vatten? Vad tror du är vanligast för katter ute att äta, kött/köttbiprodukter och vatten eller spannmål?

Glöm inte bort att katter är rena köttätare. Inte allätare som t.ex hund och människa. Och köttbiprodukter är fortfarande kött. Medan spannmål inte är det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp