Bukefalos 28 år!

Rena rånet

Sv: Rena rånet

Så det du säger är att mjau vet hur man gör burkmat men inte torrfoder för det går att köpa på mataffären?

Mjau torrfoder håller samma klass som Royal Canin, så visst tycker man att RC är bra kan man absolut köpa Mjau.. :crazy:

Det du också säger, att man ska köpa burkmat för det innehåller 80% vatten får mig iaf att backa ganska långt. Varför skulle man betala för relativt dyr mat bara för att få vatten!

Ett vanligt argument från människor som inte riktigt har koll på näringslära för katt, kattens mag-tarm system och kattens naturliga föda.
Hur mycket vatten innehåller kattens normala föda tror du? Innehåller det.. 8% som torrfoder? Vad består kattens naturliga föda av, består det av till största delen spannmål och vegetabilier? Hm..

Det är roligt att se det som skriv för går man på en djuraffär och frågar får man istället till svar att köp inte burkmat på din mataffär för innehållet är mest vatten och så biprodukter(!) av kött.

Klart de i djuraffären hellre säljer de foder de har hemma. De har oftast fått utbildning i näringslära av torrfoderföretagen själva, det blir väldigt lätt vinklat då. :grin: Burkmat innehåller mest vatten, ja. Samma sak som att köttet som maten består av innehåller mest vatten. Men, kött är ju dålig så klart. Du lever på frystorkad mat antar jag? Vad fruktansvärt om du skulle behöva betala för vatten!!
Vad har du emot köttbiprodukter? Köttbiprodukter är av humankvalitét, men sådant som vi av olika anledningar väljer att inte äta. Lungor, hjärta, köttspill osv. Mycket hälsosam mat för en katt.

Så min uppfattning är att om man nu har en katt som dricker dålig kanske man då istället borde köpa ett torrfoder med högt kött innehåll och heltänkelt blötlägga som man gör till hundarna.

Blötlagt torrfoder är som MissFideli säger, en bakteriehärd. Dessutom kommer du inte ifrån det höga spannmålsinnehållet bara för att du blötlägger det, spannmålet är en stor bov när det gäller välfärdssjukdomar hos katt.
 
Sv: Rena rånet

Tycke och smak är ju olika tråkigt att racka ner på ett foder som faktiskt är bra. RC och Iams håller bra kvalite.
 
Sv: Rena rånet

Tycke och smak är ju olika tråkigt att racka ner på ett foder som faktiskt är bra. RC och Iams håller bra kvalite.

Nej, det handlar inte om tycke och smak. Det handlar om näringslära och kunskap om hur katten som djur fungerar. Inget annat. Är man inte insatt i detta så, ja, då är RC och liknande ett bra foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Rena rånet

Tycke och smak är ju olika tråkigt att racka ner på ett foder som faktiskt är bra. RC och Iams håller bra kvalite.

RC håller inte bra kvalitét. Inte om man vill utfodra katten med kött, dvs.
RC har dock ett rykte som de lever på, tillsammans med deras stora reklamkampanjer, fina, dyra påsar och all utbildning och propaganda de kör på sina försäljare. Tack vare detta har de fortfarande väldigt mycket marknadsandelar trots att det finns bättre, hälsosammare och billigare foder att tillgå.
 
Sv: Rena rånet

Jag har hållit på med blötfoder till min katt nu i ca 3-4 mån för att överhuvudtaget få honom att äta. Det är slabbigt, luktar illa och han äter inte upp utan jag får slänga det mesta. Så jag är glad över att han har börjat äta torrfoder igen. Jag bara längtar efter den dagen jag slipper burkmats klabbet. Det är renare mer hygieniskt och bra mycket mindre foderspill med torrfoder samt att jag får en katt i något mer normalhull samt mindre sand åtgång och mindre lukt. Fördelarna för mig överväger nackdelarna.
 
Sv: Rena rånet

En annan fråga såg en vatten automat för katter med ett reningsfilter är det någon som har någon erfarenhet av en sådan?


Min katt var himla kinkig med att dricka ur skål. Hade skålar i olika storlekar på några ställen i huset men hon drack väldigt lite ur dem, lekte mest "gräva vattnet ur skålen" leken. Hon skulle enbart dricka vatten direkt ur kranen, kom hon sedan på. Fast det blev ju också för lite och för sällan för henne.

Hade stora funderingar runt vattenautomater, men köpa något för ganska mycket pengar som hon kanske inte skulle använda i alla fall :crazy: Men tillslut köpte jag Petmate Deluxe Fresh Flow, den har kolfilter och en pump som cirkulerar vattnet. Det ångrar jag aldrig, hon drack med en gång i den och sedan bara ur den. Står man vid en rinnande kran kan hon nu bara komma och sällskapa, ta en slurk men inte dricka för att hon är törstig.

Men det är svårt att säga hur du ska göra, dricker de bra ur skål och du byter vatten ofta i den är väl det lika bra.
Det finns olika sortes vattenautomater också, så du får väl kika runt lite och fundera på vad som kan funka bäst hos dig.
 
Sv: Rena rånet

Jag har hållit på med blötfoder till min katt nu i ca 3-4 mån för att överhuvudtaget få honom att äta. Det är slabbigt, luktar illa och han äter inte upp utan jag får slänga det mesta. Så jag är glad över att han har börjat äta torrfoder igen. Jag bara längtar efter den dagen jag slipper burkmats klabbet. Det är renare mer hygieniskt och bra mycket mindre foderspill med torrfoder samt att jag får en katt i något mer normalhull samt mindre sand åtgång och mindre lukt. Fördelarna för mig överväger nackdelarna.

Jaja, själv bryr jag mig mer om kattens hälsa än om min egen bekvämlighet, men man kan väl inte kräva att alla djurägare ska resonera så. Torrfoder är ju utan tvekan väldigt enkelt för människan, det är ju därför den foderformen vunnit marknadsandelar från början. Det finns inte till för kattens skull.

RC är fortfarande inte ett högkvalitativt foder. Det är ett dyrt foder men det är inte bra. Det finns flera alternativ som är mycket bättre även om man vill ge torrfoder.

De allra flesta veterinärer rekommenderar torrfoder av olika slag. De får nämligen nästan all sin foderutbilding från torrfoderproducenterna själva. De flesta veterinärer har dålig koll på kattfoder och rekommenderar oftast det som står på deras hyllor. Ibland måste man sitta på lite egen kunskap, och inte bara lita på vad andra säger.
 
Sv: Rena rånet

Men soffa beskriver ju att hennes katt mår bättre och håller hullet på torrfoder. Ska hon ändå byta foder igen bara för att en besserwisser på nätet säger annat?
Mina katter mår också bättre på torrfoder. Den ena får blodiga diarrér av burkmat, den andra spyr och den tredje tappar vikt och får riktigt ful päls. Men oh, vilken dåligt djurmänniska jag är som serverar RC hemma. (Nej då sitter jag på egen kunskap och litar inte bara på vad andra säger, så var det ja.)

Gud vad jag börjar bli trött på bukeattityden... Tänk att man inte kan skriva informativt och informera utan att det ska låta spydigt eller nedsättande.

Menar du att du är bättre utbildad i foderlära än en fullt utbildad veterinär och har mer erfarenhet av foderrelaterade åtkommor?
 
Sv: Rena rånet

Jag har aldrig bett Soffa att byta foder, men jag tycker det är fel att hylla RC som ett bra foder när det inte stämmer. Jag är less på att folk litar blint på försäljare och sväljer allt med hull och hår helt utan någon egen åsikt eller kunskap om ämnet. När det kommer argument för torrfoder, som enbart handlar om människans bekvämlighet.. ja, jag kan inte annat beklaga.

Jag menar inte att jag besitter mer kunskap än en veterinär, jag menar att veterinärers åsikter om kattfoder och näringslära är STARKT vinklad till torrfodrets fördel. Lite egen kunskap hos kattägare skulle liksom inte sitta fel.. :grin:
 
Sv: Rena rånet

Ingen uppmaning om att byta foder rakt ut kanske men den här kommentaren kan inte tolka på många andra sätt....:

Jaja, själv bryr jag mig mer om kattens hälsa än om min egen bekvämlighet, men man kan väl inte kräva att alla djurägare ska resonera så.

Jag kanske har missat just den inlägget, men har fortfarande inte förstått VAD det är med RC som gör det till ett så dåligt foder.

Jag, och jag vet soffa är likadan baserat på tidigare trådar, tar till mig kunskap om den presenteras på ett trovärdigt (och gärna trevlig) sätt. För mig är du ett anonymt nick på nätet, varför skulle jag tro på det du skriver framför vad min veterinär säger om du inte presenterar underlag eller iaf begripligt förklarar vad det handlar om annat än "RC dåligt, burkmat bra".
 
Sv: Rena rånet

K'nner igen det du beskriver om din katt min g;r likadant.

Undrar om det var en s[dan automat jag s[g s[g ut som en boll och fanns f;r 2 eller 4 katter.

mitt tangentbord 'r helt kn'ppt ikv'll
 
Sv: Rena rånet

H[ller med dig

En information som ges p[ ett trevligt s'tt 'r l'ttare att ta till sig och man vill forts'tta att ha en dialog.
 
Sv: Rena rånet

Och det här hade varit ett utmärkt tillfälle för de som säger sig veta mer att dela med sig av den kunskapen.
 
Sv: Rena rånet

*kl*

Hihi, det är nog verkligen individuellt...min kattmat tog slut igår så jag fick traska ner till affären och tänkte då "vafan,jag testar detta berömda och prisade Mjaufoder".
Tji, fick jag, kissen smakade, men sen dess har hon inte rört maten utan jamar upprört. Nu äter hon i ren protest hundens torrfoder,RC det oxå.:D

Så jag håller mig absolut till det jag tycker funkar utmärkt till mina djur.
 
Sv: Rena rånet

Jag har kollat igenom en massa undersökningar och tyckande om kattmat eftersom vi blir kattägare nu till hösten. Jag har också ögnat igenom en hel del innehållsförteckningar för att försöka avgöra vilket torrfoder som håller bäst kvalité om nu katten ska ha torrfoder?!

Gemensamt för allt vad jag har läst är att blötfoder och barf verkar vara det absolut bästa fodret för katterna. När det gäller torrfoder så ser ex.vis Orijens torrfoder (proteinhalt 45%) mkt bättre ut än rc babycat (proteinhalt 34%) i mina ögon.

När du läser innehållsförteckningen så står innehållet i ordningen störst andel först och sedan fallande. Sedan är det positivt att det är fritt från spannmål.

Orijen har färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå) och kalkonmjöl som de 3 största delarna av innehållet
RC babycat har torkad fågel, fågelfett, ris .

För äldre katter har ex.vis RC Exigent torkad fågel, majsgluten och majs som de 3största posterna.

Ex.vis Friskies Junior som är en torrfodersort som säljs i vanliga butiker har spannmål som första post i innehållsförteckningen. Inte bra.

Så varför blandar fodertillverkarna in spannmål etc. i kattfodret? Troligtvis p.g.a. att det är billigare. Men det främjar inte katten.
 
Sv: Rena rånet

Undrar om det inte var en sån jag såg, tror det.

Ska nog investera i en sådan så snart som möjligt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp