Renmärkningen

Sv: Renmärkningen

Jo,att lagen ser ut så vet jag väl.
Men varför gör den det? Är renar extra okänsliga? Finns det inget annat alternativ,eller vad?
 
Sv: Renmärkningen

Efter att ha sett en dokumentär där man bland annat såg vad många farliga fullträffar renarna fick på sina samer så kändes det nästan likvärdigt :rofl:
 
Sv: Renmärkningen

Satt häromdagen och fikade med en äldre same i byn och diskuterade just detta... varför kan man inte märka renar med plastbrickor som man gör med kalvar t ex?
Enligt honom är risken för stor att de tappas och det kanske stämmer? Renarna rör ju sig ibland i ganska snåriga omgivningar...

Men familjerna märken kan ju ibland vara ganska många snitt i kalvens öron, så det borde gå att göra på ett mer djurvänligt sätt.
 
Sv: Renmärkningen

Vad är det som är hemskt med renmärkningen? Hur gör dem? Klipper dom i öronen?
 
Sv: Renmärkningen

Man skär ur sitt renägarmärke med kniv i örat.
Å andra sidan kastrerar vi ju smågrisar utan bedövning i parti och minut, så så känslig är nog inte djurskyddslagen ändå.
 
Sv: Renmärkningen

På getter vet jag i alla fall så klipper dem ju örat också. Så det sker nog hemskheter inom alla möjliga omården som djurslagen inte har med i sina lagar. Tyvärr är det väl så att människan ska göra det enkelt för sig och då blir djuren lidande.
 
Sv: Renmärkningen

Så snabbt som det går för lappen att snitta öronen med sin kniv tvivlar jag på att kalvarna hinner känna något större obehag, då är nog infångandet mer traumatiskt.
Plastbrickor skulle de fastna och riva sönder öronen med i skogen.
Fastsättandet av plastbricka är nog lika smärtsamt som knivmärkning.
 
Sv: Renmärkningen

Om jag ska tala för mig själv,så hade i alla fall jag föredragit en piercing framför några hack i örat utan bedövning.
 
Sv: Renmärkningen

Om jag ska tala för mig själv,så hade i alla fall jag föredragit en piercing framför några hack i örat utan bedövning.
Det skulle inte jag ha gjort eftersom djuren har mer känsel och fler blodådror i mitten av örat än uti kanterna på örat. Dessutom skulle piercingen lätt slitas bort av vegetation och vid kamp mellan djur. Utan märkning är djuret ägarlöst
 
Senast ändrad:
Sv: Renmärkningen

Dessutom syns ju märkningen rent visuellt. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle bli alldeles för omständigt att ha ett märkningssystem som förutsatte en massa teknisk utrustning och scanning av varenda ren. Som det är nu kan ju renägarna på långt avstånd se vilken ren som tillhör vem.
 
Sv: Renmärkningen

Ja, det vill nog till att det syns på långt avstånd vem vajan tillhör. Då kan man snabbt plocka in kalven för märkning. Måste man först fånga vajan, är risken att kalven hamnar nån annanstans och man kan inte längre identifiera den. Isåfall måste båda fångas samtidigt, och vajans chip läsas av. Som det är idag hinner de knappt fånga alla kalvar för märkning innan djuren börjar bli trötta, och då måste man avbryta eftersom kalvarna inte längre orkar springa med vajorna : man ser inte vilka de tillhör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I augusti 2023 åkte fotografen Susanne Walström till Island med målet att förena islandshästarnas starka flock med den isländska...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen hoppar Longines League of Nations igång i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Ett starkt svenskt lag finns på plats men det bjuds...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under onsdagen meddelade förbundskapten Henrik Ankarcrona det svenska laget inför premiäromgången av Longines League of Nations, 8-11...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp