Renmärkningen

Sv: Renmärkningen

*knapplån*

Jag tror att renarna far mer illa av att drivas med helikopter vecka ut och vecka in när dom ska byta betesland vår och höst....
Förra hösten drev dom med siren på helikoptrarna och så alla dessa renskötare på crossar och 4/-hjulingar som också driver dom.:crazy:

En del renar har tur/otur att få åka lastbil till beteslandet. Då trycks dom in på en lastbil så många att det sticker ut både klövar och horn mellan spjälorna:confused:

Det är för att skaderisken för renen är mindre då:confused:

*Jenny* Bor mitt i renbeteslandet
 
Sv: Renmärkningen

Åfan. Så benämningen "renko"/"-tjur" är felaktig? Vart kommer dessa orden ifrån? Samerna?

Ledsen för kraftigt OT, blev bara så nyfiken!
 
Sv: Renmärkningen

Fast det där låter som avarter, det finns dom som flyttar dom på skidor också. Då måste skaderisken på renen vara minimal.
 
Sv: Renmärkningen

För att snurra till det extra mkt, de svenska översättningarna på heargi, sarves och vátjav. (Stavning beroende på vilken dialekt man menar då...)
 
Sv: Renmärkningen

*knapplån*

Jag tror att renarna far mer illa av att drivas med helikopter vecka ut och vecka in när dom ska byta betesland vår och höst....
Förra hösten drev dom med siren på helikoptrarna och så alla dessa renskötare på crossar och 4/-hjulingar som också driver dom.:crazy:


*Jenny* Bor mitt i renbeteslandet

Även jag bor i renbetesland och här är det vare sig helikoptrar, crossar eller 4-hjuligar som tjuter omkring i skogarna..
 
Sv: Renmärkningen

Kamomillo har dem hos sig sommartid då används fyrhjuling/crossmc, vid stora förflyttningar helikopter.
Här drivs renarna ihop och upp till fjälls/till lastplatserna för lastbilstransporter med helikopter och skoter på våren och de renarna kommer väl hemifrån Gnist skulle jag tro.
Fanns en sameby som testade islandshästar kommer inte ihåg om det var Grans eller Vapstens men har för mig att det var någon av Tärnabyarna
 
Sv: Renmärkningen

Fast det där låter som avarter, det finns dom som flyttar dom på skidor också. Då måste skaderisken på renen vara minimal.

Utan att på något sätt vara elak, men mina vänner som är renskötare åker inte skidor.... skulle bli förvånad om dom ens kan! Jo en av dom, men han åker vasaloppet varje år:angel:

Men givetvis måste deras yrke också förenklas/förändras. Det gör ju anda yrken också.
Det jag stör mej på är just sirenerna:devil: Det känns som om man förflyttats till en dålig amerikansk deckare vissa tider på året.
Tur att hästarna tål det mesta.... Både låg flygning och sirener.
Å Om hästarna vänjer sig, så gör säkert renen det också.

* Jenny *
 
Sv: Renmärkningen

Kamomillo har dem hos sig sommartid då används fyrhjuling/crossmc, vid stora förflyttningar helikopter.
Här drivs renarna ihop och upp till fjälls/till lastplatserna för lastbilstransporter med helikopter och skoter på våren och de renarna kommer väl hemifrån Gnist skulle jag tro.
Fanns en sameby som testade islandshästar kommer inte ihåg om det var Grans eller Vapstens men har för mig att det var någon av Tärnabyarna

Tack!:bow:
Tänkte inte på att "våra" renar är i Gnists trakter andra tider på året.
Då dom driver med skotrar märker vi inte alls av det, då är dom ju på "högfjället" å där är inte jag. I alla fall inte på svagis, eller i dåligt före:angel:
 
Sv: Renmärkningen

Utan att på något sätt vara elak, men mina vänner som är renskötare åker inte skidor.... skulle bli förvånad om dom ens kan! Jo en av dom, men han åker vasaloppet varje år:angel:

*

Det är väl inte elakt. Jag sa att det var ett alternativt sätt.
 
Sv: Renmärkningen

Vi har renar här sommartid också. Inte bara under vintern
Ni också? ;)
Även solen har sina fläckar!
Vi har haft en ovanligt grann tjur som gått i ensamt majestät efter riksvägen, nu till marknaden fick jag en morgon se hornkronan sticka upp ur diket, då var han ihjälkörd. Synd för han var vacker.
 
Sv: Renmärkningen

Jo då, de är här året om, men sommartid är de mer inne i skogen och inte fullt lika synbara som vintertid, då de gärna uppehåller sig på och alldeles bredvid vägarna :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I augusti 2023 åkte fotografen Susanne Walström till Island med målet att förena islandshästarnas starka flock med den isländska...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen hoppar Longines League of Nations igång i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Ett starkt svenskt lag finns på plats men det bjuds...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under onsdagen meddelade förbundskapten Henrik Ankarcrona det svenska laget inför premiäromgången av Longines League of Nations, 8-11...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp