Renmärkningen

Sv: Renmärkningen

Dessutom syns ju märkningen rent visuellt. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle bli alldeles för omständigt att ha ett märkningssystem som förutsatte en massa teknisk utrustning och scanning av varenda ren. Som det är nu kan ju renägarna på långt avstånd se vilken ren som tillhör vem.
Exakt. För när du ska märka djuren så samlar man ju ihop hela hjorden och det kan ju vara frågan om 5000 djur. Hur ska du då kunna se vilka djur som är dina när hela hjorden springer runt runt och har bricka/chip/pierc. Du vill fånga dina och inte andras djur. Alltså vill du se ditt märke lätt och inte nått sabla nummer
 
Sv: Renmärkningen

Det finns idag alltså inget bättre alternativ?
Det borde jobbas fram isf.
Jo, om vi stallar in renarna och försöker få dom tama istället för att ha dom fria på fjället. Då kan vi ha halsband med nummer på dom :) (finns att köpa)
 
Sv: Renmärkningen

Varför är chipmärkning mindre smärtsamt än ett hack i örat?
Chipmärkning innebär såvitt jag vet att ett litet chip (13,3 x 2 mm var en siffra jag hittade, se bild) förs in under huden med ändamålsenlig utrustning, d.v.s. vass kanyl.

211.jpg


Sannolikt känns sticket av den vassa kanylen mindre än vad det känns att bli karvad i örat. Det senare innebär sannolikt risk för infektioner också.

Varför skulle chipmärkning vara mer smärtsamt än att bli skuren i ett öra?
 
Sv: Renmärkningen

På häst så sätts ju chippet i muskeln och inte under hunden som på hund/katt, jag antar att det borde bli lika på ren. Det gör helt klart mer ont än att bara föra in den under hunden. Sen kan jag inte jämföra det med öronmärkningen. Jag tror dock som nån sa innan att själva infångandet stressar mer än märkningen.
Får ren fortfarande kastreras utan bedövning? Nån som vet?
 
Sv: Renmärkningen

Jo, jag läste mig till det, men det "borde" ändå vara mindre smärtfritt än att bli karvad. Men vad vet jag, jag är skåning och har därför inte alls reflekterat över samernas renhållning. ;)
 
Sv: Renmärkningen

Problemet med chipet är kanske inte främst smärtan, utan som jag tidigare nämnt metoden som används för att identifiera djuren. Som man hanterar djuren idag vore en stor färgklick på ryggen mer effektivt än det modernaste av chip.
 
Sv: Renmärkningen

Klart det borde vara mindre smärtsamt, men för att det ska vara görbart förutsätts att rennäringen som den alltid sett ut och som den ser ut idag helt upphör = inte alls bra.
 
Sv: Renmärkningen

Jo, och även utan fällningen försvinner ju färgen av regn och att de kliar sig osv. Det var mest en jämförelse för att visa att märkningen måste vara visuell.
 
Sv: Renmärkningen

Om jag ska tala för mig själv,så hade i alla fall jag föredragit en piercing framför några hack i örat utan bedövning.

Ha, ha, har du sett den lilla "piercingtången" till nöt. Man får ta i, och kraschelikrasch så ska märket igenom, ett i vart öra.:cool:
 
Sv: Renmärkningen

Samma på fåren. Vi har erbjudit piercingsugna ungdomar att de kan få en fri piercing med den, men ingen har nappat konstigt nog :confused: :angel:
 
Sv: Renmärkningen

Utan att behöva böja på och utöka hålets diam. någon pluttebit åt gången så är det ju som start runt ca 5 mm i diam. Borde ju vara perfekt? :cool:
 
Sv: Renmärkningen

Om man vill att renskötseln skall bedrivas på det sätt som den bedrivs på idag så anser jag att den traditionella öronmärkningen som görs med en vass liten kniv är det bästa sättet.

I och med att du märker kalven i vajans märke så går ju alla former av ej synbara märkningar bort. Samlar man en renhjord på ett par tusen renar + kalv som springer runt i gärdet så är det gode svårt att läsa av chip osv även om man hade superräckvidd på avläsarutrustningen.
Brickor/halsband gör att renen lätt kan fastna. Sen växer ju kalvar så halsband är ju inte alls att tänka på för deras del. Brickor är även lätta att skära loss och ersätta med en annan bricka. Är renen märk med de traditionella orden är det betydligt svårare att märka om till ett annat märke. Sen för att läsa ev en bricka måste du igen fånga in renen.

Jag har tror jag aldrig sett en kalv med infektioner/inflamationer i öronen. Men visst finns risken, men hittills har jag som tur aldrig sett något sådant.

Det jag tror kalven upplever som värst är när den skall fångas in. Det är sällan det blöder från öronen när kalvarna blivit märkta, iallafall inte så länge det används en vass kniv och det är en van människa som använder den.

Fast visst, rennäringen kan ju börja bedrivas i ladugårdar. Fast jag tippar på att renarna är lyckliga så länge de får gå i skogen/på fjället och beta fritt..
 
Sv: Renmärkningen

halvt kl

Renarna märks för att se vem som äger vilken. Men om en ren säljs då?
 
Sv: Renmärkningen

Hur menar du säljs? Det sker nog ingen utbredd handel med renar på det sättet. De flesta går åter ut på fjället, eller så slaktas de.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I augusti 2023 åkte fotografen Susanne Walström till Island med målet att förena islandshästarnas starka flock med den isländska...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen hoppar Longines League of Nations igång i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Ett starkt svenskt lag finns på plats men det bjuds...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under onsdagen meddelade förbundskapten Henrik Ankarcrona det svenska laget inför premiäromgången av Longines League of Nations, 8-11...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp