Renovera gammal trappa!Linolja?

Qodrofenia

Trådstartare
Ja det är vad jag håller på med.

Och har kommit så långt att jag nu funderar vad jag ska behandla den med.
Det är en jätte gammal trätrapp som jag nu har slipat och den har en underbar patina eller vad man kallar det och denna vill jag inte ska gå förlorad utan jag vill att det synns att den är gammal (200 år)

Pratat runt lite hemma och då säger de jag pratat med att jag ska använda linolja och terpentin. Men det lät lite så där halvfarligt eftersom de komponeterna tydligen kunde fatta eld av sig själv när man strök på det med trasa :eek:
Så det vet jag inte om jag vågar mig på.Så då undrar jag ju om man kan använda bara linolja?

Jag vill inte lacka den och inte heller måla den då jag är rädd att den då skulle få ett utseende som jag inte gillar.
tips någon?
Vad händer om jag bara oljar den med linolja?(vilket jag redan har hemma)
 
Sv: Renovera gammal trappa!Linolja?

Du ska inte använda bara linolja, det blir bara kladd av det och det som ändå tränger in kommer du snart att tvätta bort.

Vad var anledningen till att du slipade trappan? Hur slipade du den om patinan blev kvar? Jag skulle bara såpskura trappan om den är så gammal för då är säkert träet hårt och smutsskyddande i sig.
 
Sv: Renovera gammal trappa!Linolja?

Linolja självantänder i tyg, damm och liknande. Inte i trä.
Träet bestryks med linoljan tills det är mättat och inte drar åt sig mera. Överliven olja från ytan på föremålet måste torkas bort, annars lämnar en klibbig yta.
Hur linolja skulle bete sig på en trappa vet jag inte.
 
Sv: Renovera gammal trappa!Linolja?

Anledningen till att jag slipat var att ytterkanterna på den var ohyvlade och någon har sullat färg på några ställen.Så dessa fläckar har jag slipat bort .trät är så gammalt att det inte syntes nämvärt att jag slipat.

Såpa hadde jag inte ens tänkt på.vilken sort spelar ingen roll eller?Tar ju hellre det då det är lättare att handskas med.Luktar gott gör det ju oxå :)
 
Sv: Renovera gammal trappa!Linolja?

Anledningen till att jag slipat var att ytterkanterna på den var ohyvlade och någon har sullat färg på några ställen.Så dessa fläckar har jag slipat bort .trät är så gammalt att det inte syntes nämvärt att jag slipat.

Såpa hadde jag inte ens tänkt på.vilken sort spelar ingen roll eller?Tar ju hellre det då det är lättare att handskas med.Luktar gott gör det ju oxå :)

Var ytterkanterna på själva trappstegen ohyvlade?

Jag tänkte annars att om man slipar en gammal trapp eller ett golv så ruggar man upp den hårda ytan som blivit genom åratals nötning. För bra virke är det absolut om det är så gammalt och lagt i en trappa. Men du har nog inte slipat så förstår jag.

Är den omålad nu så har den säkert varit det tidigare med och då såpskurat. Du behöver inte slita ihjäl dig med att skura upp en tålig smutsavisande yta, för det har du säkert redan. Så det vackraste och mest lättskötta är om du såpskurar den.

Jag är också frälst på linoljesåpa men du kan ta vanlig såpa också. Men kom ihåg, skura aldrig på torr yta, lägg aldrig koncentrerad såpan direkt på trät, använd aldrig varmt vatten utan skura med kallt. Så blöt ytan först med rent kallt vatten, doppa skurborsten i en hink med kallt vatten + såpa och skura. Torka upp skurvattnet med en trasa som är blöt med rent kallt vatten. Det är superlätt och inte jobbigt eller konstigt alls. Billigt och miljövänligt är det också, kan inte bli bättre :banana:
 
Sv: Renovera gammal trappa!Linolja?

Rå linolja torkar dåligt, därför använder man också terpentin och eventuellt lite sickativ. Det kommer ändå att ta tid att få det torrt, och ger vanligen även en ganska gul ton.

Ska du olja så finns det långt bättre oljor, t ex Lady lasyrolja. Torkar relativt snabbt och är lite trögflytande vilket gör den mera lättjobbad.

Annars kanske såpa trappen?
 
Sv: Renovera gammal trappa!Linolja?

Tack alla för alla råd.Nu har jag satt ihop trappan igen och det blir nog så att jag bara tar såpa att behandla den med.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp