Renovera hus , budget tips tack

Igår försvann väggen äntligen helt :bump: :bump: och alla fönsterkarmar är nu färdigmålade på övervåningen

13692565_10153842272346819_3426483406226016961_n.jpg

13692738_10153842272281819_4997744385635713500_n.jpg


Det här med att sambon har semester är bra skit :D
 
@tanten Ehum... jo faktisk....

Därför det tagit så lång tid att ta ned den. Det var nästan det första vi började med efter att ha rivit taket. :D Denna vägg har dock dolt en massa roligheter som vi vart tvungna att flytta på. och i har fått riva pö om pö.

Tur jag har en sambo som vet vad han håller på med :D
 
@tanten Ehum... jo faktisk....

Därför det tagit så lång tid att ta ned den. Det var nästan det första vi började med efter att ha rivit taket. :D Denna vägg har dock dolt en massa roligheter som vi vart tvungna att flytta på. och i har fått riva pö om pö.

Tur jag har en sambo som vet vad han håller på med :D

När vi köpte vårt hus hade nån också rivit en bärande vägg - eller rättare sagt fimpat väggen så det såg ut som om det fanns en limträbalk som höll uppe taket - det var det inte, de hade bara sågat av väggen lite prydligt. Så det första vi fick göra var att riva resten och gjuta dit fundament för en limträbalk - ett jäkla jobb rent ut sagt.
 
@cirkus Helt otroligt.

Vi var och kikade på ett annat hus med mer mark och mkt dyrare. Tyvärr var det bara att riva hela det huset och börja om från grunden då föregående ägarna hade gett sig på att renovera själva utan någon som helst kunskap Sågat lite här, lite där, sågar sönder bärande bjälkar osv. Hela huset lutade åt alla håll

Ibland börjar man undra hur tusan man tänker när man ger sig på något sånt.
 
@cirkus Helt otroligt.

Vi var och kikade på ett annat hus med mer mark och mkt dyrare. Tyvärr var det bara att riva hela det huset och börja om från grunden då föregående ägarna hade gett sig på att renovera själva utan någon som helst kunskap Sågat lite här, lite där, sågar sönder bärande bjälkar osv. Hela huset lutade åt alla håll

Ibland börjar man undra hur tusan man tänker när man ger sig på något sånt.

Ja vi var ganska förvånade kan jag ju säga. Säljarna har gjort allt annat så väldigt ordentligt, men just det var det lite si och så med. De hade lämnat 60 cm i ena änden och trodde väl att det räckte. Inte vet jag
 
@Luff Såg inte ditt inlägg om tapet förens nu. TACK!!

@Philosophia Har även glömt att tillägga. Rörmokaren som vi hade ute och drog om alla rör mm detta gick på i material 4 000kr och då tog han en väldigt liten summa av detta själv för att min sambo kommer ut och gräver när det behövs hemma hos denne. Vill inte tänka på vad det hade kostat om vi beställt jobbet via firman.

Men ruggigt bra blev det

Räknar på att elen hamnar på liknande
 
@tanten Ehum... jo faktisk....

Därför det tagit så lång tid att ta ned den. Det var nästan det första vi började med efter att ha rivit taket. :D Denna vägg har dock dolt en massa roligheter som vi vart tvungna att flytta på. och i har fått riva pö om pö.

Tur jag har en sambo som vet vad han håller på med :D

Men hur har han avlastat den?
 
När vi köpte vårt hus hade nån också rivit en bärande vägg - eller rättare sagt fimpat väggen så det såg ut som om det fanns en limträbalk som höll uppe taket - det var det inte, de hade bara sågat av väggen lite prydligt. Så det första vi fick göra var att riva resten och gjuta dit fundament för en limträbalk - ett jäkla jobb rent ut sagt.
Vi renoverade vårt hus och tog ner en bärande vägg som ersattes med en limträbalk.
Vi gjorde det inte själva utan hade en auktoriserad firma som gjorde det.
Sedan visade det sig att den var underdimensionerad.
Min sambo är civilingenjör och har funderat MYCKET på den där balken under sju år. Det visade sig att han hade rätt.

Vi tog ut en byggingenjör som mätte och beräknade allt i samband med att vi skulle göra om badrummet på övervåningen och således belasta balken ännu mer. Det visade sig mycket riktigt att den inte var tillräckligt bärande.

Nu, i samband när vi gjorde om badrummet på övervåningen (med tungt kakel och tungt golv) så fick dom sätta in en pelare som förankrades i en av pelarna under mark samt förstärkning runt om.
Känns jäkligt skönt!

Angående golven, jag hade behållt trägolven så långt som möjligt eller lagt pengar på nya trägolv. Det är sånt som jag uppfattat som otroligt avgörande när det gäller försäljning och värde på hus.
Istället för tapeter hade jag målat överallt eftersom det är billigare och tapetserat upp efter hand istället.
Så har och hade min priolista sett ut.
 
@Sar Rejäla limträbalkar som ni kan se på bilden.

@Vallmo Hade gärna målat men på övervåningen blir det renoveringstapet på de flesta väggar sedan vitt. Barnens rum har de själva bestämt och det blir varsin fondvägg med tapet resterande väggar vita.
Deras rum kommer att tapetseras inom kort då all målning där är klar.

Det är enbart i lilla hallen jag faktiskt hittat en tapet :D Resten av huset kommer bi vitt. på nedredelen så kan vi måla. Gällande golv den lilla skillnaden det kommer göra vid en eventuell försäljning fram i tiden tar vi då.

Allmänt Liten uppdatering:
Det blivande köket börjar ta form, Alla väggar är nu gipsade och även taket, Stolpen i köket har vi också flyttat .så att den inte längre står mitt i utan står närmare murstocken så den passar mellan kyl och frys som ska komma redan nästa vecka.
Idag ska jag måla den sista gången i badrummet på övervåningen sedan är denna klar och vi kan sätta upp den nya dörren. Visst duschkabinen ska in och både handfat och toalett behöver en ordentligt rengöring igen men väggar/tak/fönster kommer vara klart. Woho ett rum färdigt
 
När vi köpte vårt hus hade nån också rivit en bärande vägg - eller rättare sagt fimpat väggen så det såg ut som om det fanns en limträbalk som höll uppe taket - det var det inte, de hade bara sågat av väggen lite prydligt. Så det första vi fick göra var att riva resten och gjuta dit fundament för en limträbalk - ett jäkla jobb rent ut sagt.

I vårt hus hade han som byggt huset inte stoppat in bärande väggar vare sig i källaren eller på entréplan trots att det fanns på ritningen... :banghead:

I källaren fick vi göra så gott det gick (murat) och på entréplan fick vi manuellt höja taket och lägga in en balk samt pelare. Det tog sin lilla tid..
 
@cirkus Helt otroligt.

Vi var och kikade på ett annat hus med mer mark och mkt dyrare. Tyvärr var det bara att riva hela det huset och börja om från grunden då föregående ägarna hade gett sig på att renovera själva utan någon som helst kunskap Sågat lite här, lite där, sågar sönder bärande bjälkar osv. Hela huset lutade åt alla håll

Ibland börjar man undra hur tusan man tänker när man ger sig på något sånt.
Ungefär som här då, här i rummet är det fönsterkarmarna som håller taket uppe och som gör att inte ena väggen faller ut. Dom sk. takstolarna är ett gigantiskt lappverk av rivningsvirke och formluckor som teglet ligger direkt ovanpå utan nån underlagspapp, jag väntar bara på att taket ska braka in.
 
Ungefär som här då, här i rummet är det fönsterkarmarna som håller taket uppe och som gör att inte ena väggen faller ut. Dom sk. takstolarna är ett gigantiskt lappverk av rivningsvirke och formluckor som teglet ligger direkt ovanpå utan nån underlagspapp, jag väntar bara på att taket ska braka in.
:eek:
 
Igår var första dagen jag ville slå sambon sen vi började med renoveringen.

Surkarten ringer till mig på jobbet och säger att jag måste komma på min lunch och bära in kyl/frys mm för hans son orkar inte lyfta. Redan där hörde jag tonfallet att han var på dåligt humör ja ja ut och bära. Pissesur. Kunde inte säga ngt köket hade kommit för tidigt det var inte bra där det stod nu och allt var bara jobbigt. Höll på att nita honom där och då för den taskiga attityden.

Eftersom det är min sambo som byggt hus innan och gjort renoveringar mm så gör jag ingenting utan att rådfråga honom först just eftersom jag inte kan/inte har gjort det tidigare. Så när man frågar x antal ggr om datumet för köksleverans passar och får ett ja kom då fan inte och klaga efteråt. *Clara, sur som ättika*
 
Igår var första dagen jag ville slå sambon sen vi började med renoveringen.

Surkarten ringer till mig på jobbet och säger att jag måste komma på min lunch och bära in kyl/frys mm för hans son orkar inte lyfta. Redan där hörde jag tonfallet att han var på dåligt humör ja ja ut och bära. Pissesur. Kunde inte säga ngt köket hade kommit för tidigt det var inte bra där det stod nu och allt var bara jobbigt. Höll på att nita honom där och då för den taskiga attityden.

Eftersom det är min sambo som byggt hus innan och gjort renoveringar mm så gör jag ingenting utan att rådfråga honom först just eftersom jag inte kan/inte har gjort det tidigare. Så när man frågar x antal ggr om datumet för köksleverans passar och får ett ja kom då fan inte och klaga efteråt. *Clara, sur som ättika*

Åh, den första gången av många ;) Jag min man samarbetar bra i vår renovering, men det har hänt mer än en gång att jag har haft svårt att tygla mitt humör. Han är kass på att mäta och jag vet inte hur många lister som vi fått kassera för han mätt fel :p Eller när han kommer på en jättebra lösning, testar den och det blir inte bra. Då har vi lagt massa pengar på det som inte funkar för han inte kunde tänka ett steg längre :p Men, jag har mina taskiga sidor med så det går nog jämt ut :p
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 240
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Seabaz
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 558
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp