Renovera hus , budget tips tack

@Diabetikern: Anledningen till att särbon aldrig kommer att hjälpa mig tapetsera är att han vet att han blir arg när han gör det ;) Plus att jag håller mig undan när han bygger något när jag uttryckligen inte behövs för att hjälpa till :p

Men visst, jag hade också varit på väg att lacka ur (även om det inte gör situationen bättre) om någon godkänt en sak och sedan surar över det. Det är så barnsligt. Plus att sura löser ju inget, bättre att säga "Skithelvete" (eller något värre :D) och sedan lösa det ev problemet.
 
Åh, den första gången av många ;) Jag min man samarbetar bra i vår renovering, men det har hänt mer än en gång att jag har haft svårt att tygla mitt humör. Han är kass på att mäta och jag vet inte hur många lister som vi fått kassera för han mätt fel :p Eller när han kommer på en jättebra lösning, testar den och det blir inte bra. Då har vi lagt massa pengar på det som inte funkar för han inte kunde tänka ett steg längre :p Men, jag har mina taskiga sidor med så det går nog jämt ut :p

Åh, det hade gjort mig vansinnig :p Där är jag och särbon likadana, det ska vara noggrant uppmätt :D De kreativa lösningarna får han stå för, hittills har ingen varit dålig :up:
 
Åh, det hade gjort mig vansinnig :p Där är jag och särbon likadana, det ska vara noggrant uppmätt :D De kreativa lösningarna får han stå för, hittills har ingen varit dålig :up:

Det GÖR mig vansinnig, bukar säga till honom att trippelkolla måttet, men det hjälper inte alltid :p Men han är duktig på allt annat, förutom att mäta korrekt direkt och ibland vissa lösningar :p Ingen är perfekt :)
 
Liten uppdatering. Det har stått lite still då vi varit i Stockholm på en minisemester samt igår en snabbis på Ullared. och ja.. hela 3 grejer shoppades till huset. 2 knoppar till den inbyggda garderoben på övervåningen och ett litet vitt betonghjärta med texten välkommen som ska ligga på trappen när vi inte springer in och ut med massa grejer. Lyckades med konstsycket att spendera nästan 3 000kr ändå. Dumma hästavdelning.

Sambon har fått filma och kika på rör igen då handfatet hade en egen liten lösning. Jag fick till min stora fasa måla det jäkla badrummet en gång till men nu. Nu äntligen är badrummet färdigmålat. Förhoppningsvis hinner vi hämta duschkabinen denna vecka annars får jag åka själv och fixa det nästa vecka.

3 element klara bara 10 kvar *spysmiley* Vet inte hur jag ska göra med de gamla elementen. De skulle behöva spraymålas för att bli som bäst. De nyare elementen är lätta att måla då det är mer raka ytor men de här gamla fina är ju lögn i helskotta att komma emellan med pensel. Dessutom har de tidigare ägarna målat dem med vanlig färg varav ett är gult och ett annat är illgrönt. Fifan.
Ser att sovrummets element har de tidigare målat rören som sticker upp, eller tja halva rören iallafall sen är det lite väggfärg (svart & röd) som gjort prickar här och var.

Har även slipat räcket på övervåningen och lagt första grundfärgen.

Känns som om vi bara står och stampar men men. Det går framåt. Typ

13923767_10153872427881819_6272304052571636065_o.jpg
 
Du vet att det finns speciella element penslar?

Jajemen har en hel drös men elementen vet inte om det. De är gamla och vridna så för att få så bra resultat som möjligt så behöver de sprutlackeras/målas. Vi kan lämna in och göra det men även med rabatt så kommer det att kosta en rejäl peng. Får försöka fixa ihop ngt själva. Jag tycker då elemnten är så fina i sitt gamla stuk (inte de som syns på bilderna) så vill jag att det görs ordentligt. Vi vill lyfta fram de fina elementen inte dölja dem :)
Syns jättetydligt hur de har målat om ett av elementen utan att komma åt ordentligt med penslarna. Det måste vi slipa bort först då det inte är målat med elementfärg utan vanlig väggfärg.

Någon som vet hur man får bort gammal färg från plast/järnlås? Lacknafta tänkte jag testa på själva järn grejerna men plasten? De som målade om innan har haft svårt att hålla sig inom kanterna om man säger så. :D
 
Jajemen har en hel drös men elementen vet inte om det. De är gamla och vridna så för att få så bra resultat som möjligt så behöver de sprutlackeras/målas. Vi kan lämna in och göra det men även med rabatt så kommer det att kosta en rejäl peng. Får försöka fixa ihop ngt själva. Jag tycker då elemnten är så fina i sitt gamla stuk (inte de som syns på bilderna) så vill jag att det görs ordentligt. Vi vill lyfta fram de fina elementen inte dölja dem :)
Syns jättetydligt hur de har målat om ett av elementen utan att komma åt ordentligt med penslarna. Det måste vi slipa bort först då det inte är målat med elementfärg utan vanlig väggfärg.

Någon som vet hur man får bort gammal färg från plast/järnlås? Lacknafta tänkte jag testa på själva järn grejerna men plasten? De som målade om innan har haft svårt att hålla sig inom kanterna om man säger så. :D

Färgspruta är en renoverares bästa vän. Finns hyffsat billigt på Biltema och kopplas helt enkelt på en kompressor, sen är det bara paint away! :D Jag använde vår nu senast när jag skulle måla ett vitrinskåp vitt. Smidigt som fasen. :up:

Vad gäller att slå sin sambo under renoveringar, så kan jag bara säga; Det lär definitivt inte vara sista gången :D, och ju närmre slutet ni kommer ju oftare lär ni ryka ihop. Men gud vad kärleken flödar när man är färdig:love:
 
Liten uppdatering. Nu är det bara taket i trappuppgången kvar, Första lagret är lagt.
Ena barnrummet är "färdigt" golv. lister och dörrfoder ska till och jag hoppas att jag inte behöver lägga på mer elementfärg på detta elementet.
photo.php
https://www.facebook.com/photo.php?...10153837769376819.1073741831.700976818&type=3

Imorgon kommer barnrum 2 att göras färdigt och det elementet är klart. Jag kommer måla taket i trappen en gång till samt börja på lister och tak i ytan nedanför trappen innan jag slka börja gå loss och ta bort lite mer tapet på väggarna sen klistra och laga/spackla.

Har hittat tapet till hallen!! :banana: och inte för 800kr rullen utan 185 kr rullen. Helt ok när man bara ska ha 2 rullar. :D Det kommer ju vara bland det sista vi tapetserar/målar men ska beställa dom imorgon i alla fall. Denna blir det till hallen.

http://www.bauhaus.se/tapet-graham-brown-ushi-blue-fuchsia-turkos.html
5211603A.jpg


Långsamt men säkert går det framåt,
 
Uppdatering

Nu är barnrummen tapetserade. Svart och vitt hos båda.

Jag personligen hatar svarta väggar, möbler mm men sambon och barnen vill ha det. Gissa vem som råkat slänga alla svarta möbler i flytten :angel:

Tapeterna de valt är i alla fall inte helt svarta. Igår så var min mor och hennes man ute och skruvade ihop lite grunder till köket och i helgen är det takspackling som ska ske. Sen antar jag att det blir jag som får ställa mig och måla igen.

Tapeterna har kommit. Hittade faktiskt en till fondväggen i sovrummet som både jag och sambon gillade och till ett riktigt bra pris. Det gillas :)

På bottenplan är ju väggarna så pass bra så där blir det spackling och målning. Vi har legat däckade av förkylningar och skit större delen av veckan tyvärr så vi hoppas komma igång ordentligt i helgen igen
 
Min 16-åring skulle ju absolut ha svart också. Jag målade dock ett gammalt hörnskåp vitt och slängde in en liten elbraskamin från Rusta i den så det blev en "kakelugn". Tog bort svärtan i det hörnet. Sen satte jag mörkgrå glesvävda gardiner som släpper in mycket ljus. Drar han bara upp rullgardinerna så är det faktiskt ett ganska ljust svart rum.
 
@Luff Vilken häftig ide! Här blir ju resterande vitt och deras fondväggar är inte helt svarta. I dotterns rum har jag lovat svarta gardiner men känner att jag behöver aldrig direkt gå in i deras rum så de får göra som de vill. Hallen utanför är full av ljus och jag har jätteångest över om hela hallen ska bli vit eller om en fondvägg ska in som går från bottenplan till tak på övervåningen.

Nu kommer vi börja lägga golv i sovrummen och sätta in dörrarna så vi kan stänga till så själva väggarna i trappen kommer ta tid. Men ändå... det närmar sig.
 
Tapetångare!!! Helt outstanding! Detta kommer vi på när vi är i princip klara med att riva tapeter :P Men jäklar vad det gick undan med sista väggen med den istället för att bara skrapa ner tapeterna.
Finns det att hyra tror du eller måste man köpa? Kommer aaaaldrig mer tapetsera. :banghead:
 
Finns det att hyra tror du eller måste man köpa? Kommer aaaaldrig mer tapetsera. :banghead:
Det finns det. De stora bygghandlarna ex Bauhaus har en massa olika maskiner de hyr ut.

Sen vill jag varna för att det inte alltid går plättlätt med en tapetångare. Vi hade 8 (!) lager tapet i lägenheten med ett lager spackel eller spärrfärg i mitten. Ångaren tog sig inte igenom det så det tog lång tid att strippa de väggarna.
 
Nu gör ju ni mycket själva, men det skulle vara intressant att ta del av hur ni fördelar uppskattningen av era kostnader, samt hur mycket ni gör själv och hur mycket ni lejer ut. :)

Vi tittade idag på ett hus på 54 kvm med ca. 60 kvm biarea (huvudsak källare). Badrummet är fint och det ser ut att finnas fint golv under det hiskeligt illa lagda laminatgolvet, men det är nog allt. Förutom stora saker som dränering, tak, el och ny elpanna så behöver följande göras:

- lagning av källartrapp i betong som delvis rasat
- nytt innertak i vardagsrum
- rivning av väggdelar mellan kök och vardagsrum där man redan har öppnat upp men på ett synnerligen taffligt sätt
- lagning av ett tak i pannrumet som har rivits ner vid tidigare fuktskada (den är dock åtgärdad)
- kök (stommarna finns, men det behöver monteras om lite, nytt kakel, ny spis, ny fläkt, ev. nya luckor (dock IKEA-stommar, så det blir väl IKEA-luckor),
- nya lister
- nya dörrkarmar
- målning och kittning av fönster
- en trasig fönsterruta
- väggskivor (all väggbeklädning!) behöver rivas och nytt underlag sättas upp
- målning/tapetsering.

Vi kalkylerar med tredubbla kostnader, men tänker i och för sig inte göra så mycket själva (om det nu skulle bli något av köpet).


Vi fixar inget själva, kostnad för kök och badrum (Ikeakök) samt nytt köksgolv och rivning av en kommer nog landa på ca 300 000. Troligen något mer. Det blir alltid dyrare är min erfarenhet. Det bästa vi gjort var att ta ut en besiktningsman som kollade badrum och kök, det sparade oss mycket problem.
 
Var ett tag sedan jag uppdaterade här nu. Känns inte som om vi kommer någonstans men det gör vi.

Duschkabinen är nu monterad och klar. Helt ok. Precis som med alla duschkabiner känns den plastig men den får ju badrummet att hålla i några år till innan vi gör om hela.
14141814_1432577313423824_992663123719288675_n.jpg


Elektrikern har nu dragit om elen i hela huset vilket känns tryggt.

I köket ska vi idag börja måla taket. Tapeten för hallen har kommit och även om den inte kommer komma upp på ett tag så är den i alla fall på plats.

Putsen på murstocken har vi även börjat ta ner i köket. Min förhoppning är att vi kan ha tegelstenarna synligt och ingen puts på men vi får se vad de säger.

Vi kommer på 100 olika saker att göra hela tiden och det ändrar sig. Vi kommer snickra till en garderob i vårt sovrum.
Spisfläkten går rakt igenom vårt sovrum. Fick öppna upp och istället för att försöka dölja den på något snyggt sätt gör vi en inbyggd garderob. Sambon skulle diskutera detta med snickarna på sitt arbete för lite tips och ideer.

Jag har gett mig på detta. Det här är på balkongen ut. Jag har nu skrapat allt färdigt och kan börja måla. Fi fan vad tråkigt det är att skrapa.

14232543_10153955782436819_5759917040774321667_n.jpg


Alla fönster på övervåningen ser ut såhär. Tänkte försöka hinna med sovrumsfönstren mitt emot också för sen nästa år får vi göra en kraftansträngning för att hinna med allt utomhus. Förhoppningsvis blir det en mild vinter och då kan vi påbörja dräneringen av huset en sida i taget.

Alltså... Vad tusan gav vi oss in på? Neverending story.
 
Ja ett hus är som barn. Hade man vetat vad det innebar så kanske man aldrig skaffat det. Men när man väl har så kämpar man på och älskar nästan varje stund.....när man fått lite distans. Och man slutar aldrig att fundera på vad som kan hända härnäst.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 235
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Seabaz
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 531
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp