Bukefalos 28 år!

Renovera stall

A

Annab79

Lite frågor. Vi ska fixa stallet lite i sommar.
"Bara" måla om i boxarna, gallrerna och väggarna.
Vad ska man ha för färg på väggarna? Någon särskild?
Hur får jag bäst bort rost på gallrerna? Vad har jag för färg där sedan?
Sist men inte minst. Vi har svart i boxarna. Men antar att det inte är vanlig färg. Eller kan man ha vanlig färg i boxarna? Kan man ha någon ljusare färg? Eller går det inte och måla över svart?
Eller blanda man någon som är bra att ha i boxar?
JÄTTETACKSAM för svar.
TACK!
 
Sv: Renovera stall

Nog går det att måla över svart, om man målar nog många varv (4-5 varv kanske?) :laugh:. Vi har målat stallet invändigt med utomhuslasyr. Sitter som berg och finns billigt hos t ex Byggmax. Vi har använt deras vita täcklasyr två varv på obehandlat virke.
 
Sv: Renovera stall

Vi målade om med utomhus färg, dvs sån färg man målar hus med. Vanlig sån färg man köper på billigt på byggvaruhusen. Det har suttit jättebra i två år nu.

Vi målade även om gallren till fönstren i boxarna. Först rengjorde vi med vanlig stålborste, sen målade vi med speciell järnfärg. Dvs färg som fäster på galler. Funkade också bra. Lite bengligt bara, och det tog tid. Men fråga på byggvaruhuset, så visar de vilken färg du kan använda på gallren.

Norrland
 
Sv: Renovera stall

Gå in i en riktigt färgaffär och berätta att du ska måla stall.
Jag hade en som knappt luktade, torkade snabbt och var väldigt hållbar!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 287
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 308
Senast: Whirlie
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 035
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp