Bukefalos 28 år!

renras vs blandras

P

paxmojo

Funderar lite smått på att skaffa hund. Inte än på ett par år visserligen, men kan inte låta bli att planera lite :)

Förut ville jag alltid ha en renrasig hund, men nu är jag inte så säker på att det spelar nån större roll. Utställningar och så är jag inte intresserad av. Däremot skulle jag tycka det vara kul med lydnadstävlingar, spårning och kanske agility. Nu till frågan: vad kan man inte ha en blandras till? (dvs där det står i tävlingsreglerna att bara renrasiga hundar får delta)
 
Sv: renras vs blandras

Du kan inte ha en blandras till bruksgrenarna, dvs spår, sök, rapport, skydds. Tror det bara är renrasiga som får köra IPO, schutzhund, mondioring etc etc. Sedan finns det ju grenar med krav som sorterar ut både renrasiga och blandraser t ex bevakning och räddning.
 
Sv: renras vs blandras

Det stämmer att det bara är renrasiga som får delta. Hade jag varit dig hade jag satsat på en renrasig hund om du vill tävla.
 
Sv: renras vs blandras

bor du i lund? för i så fall måste du ha en renrasig för att komma med i träningsgrupperna. som ägare till två oreggade jyckar vet jag hur mycket problem det innebär och hur många dörrar som automatiskt stängs. så jag kan absolut inte rekommendera dig att göra samma misstag som jag gjorde. köp en i skk registrerad hund!
 
Sv: renras vs blandras

Skaffa en renrasig hund! Det är det bästa rådet jag kan ge.
 
Sv: renras vs blandras

Tack för alla svar :)

Jo, man vill ju inte stänga några dörrar i onödan. Vill ju gärna kunna prova på lite olika saker och se vad både jag och vovven tycker är skoj.

cillamuffins: japp, bor i lund, fast antagligen flyttar jag norrut om några år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 406
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 331
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 653
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 221
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp