Reservmat till marsvin och ris till kanin?

gul_zebra

Trådstartare
Lurvas mat är nu slut. Jag har fått pengar men någon mat fanns inte på affären, så jag ska köpa några kilo när jag åker hem på fredag. Han får ju iaf fri tillgång på hö och vatten, ett vitkålsblad och en morot varje dag, ska jag helt enkelt låta honom vara utan fröblandningen tills på fredag eller kan han få något annat istället? Han är inte så glad på mig om bara Tufsen får mat nämnligen (de får samtidigt) och han sitter där och väntar så man kan ju inte låta bli att ge något... Så han har fått lite havregryn iaf :p Kan jag ge honom det tills på söndag? De blir ensamma kvar i helgen nämnligen, åker ev upp på lördag så får de mat då.

Och så till nästa fråga, kan ris på något sätt vara skadligt för kaniner? Osaltat jasminris då. Tufsen ska ju prompt smaka när jag ger råttorna och är alldeles överförtjust... :D
 
Du behöver inte ge honom något kraftfoder alls dom dagarna.
Om du ger för "skramlets" skull så ge bara lite havregryn.
 
ris är inte skadligt för kaniner. det kan vara ett vettigt komplement ibland.
men jasminris är det absolut sämsta du kan ge. även till råttorna.
ge opolerat ris.
 
Varför är just jasminris så dåligt? :confused: Nu blev jag ju nyfiken :D

Stollan: Okidok :) Japp, ger bara för skramlets skull... And he loves it :D
 
det är alldeles för polerat, dessutom högförädlat = alla de 'positiva' egenskaperna hos riset försvinner.
köp råris - det är mycket bra att ge till råttor och kanin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 896
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 336
Senast: Sol
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 842
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp