Bukefalos 28 år!

Resultat på HD röntgen

Sv: Resultat på HD röntgen

Han kanske kan springa med lös?? Och sen aktivera honom med ex spår, sök och lydnad.
 
Sv: Resultat på HD röntgen

jag har fått lära mig att hundar med HD-fel SKA tränas och därmed muskla deras (i detta fall muskulaturen kring höfterna) höftparti. Detta hjälper till att "hålla ihop" ostabila höfter.

Självklart måste man ta hänsyn till hur pass allvarligt fel ens hund har, man behöver kanske inte dra så tungt, fråga din veterinär om råd.

Att försöka förlänga hundarnas liv genom att inte låta dom anstränga höfterna tror jag inte på, snarare tvärt om. Sen är det ju upp till var och en att bedömma hur pass roligt en hund tycker det är att bara utföra "lättare jobb".

Min hund har c-höfter som jag har fått rådet att röntga om när han har vuxit till sig. Om han inte fick dra (med lätt vikt) och utföra annat arbete skulle han inte vara en lycklig hund!

Lycka till!!
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Veterinären tyckte att jag skulle röntga om honom i höst, för han var väldigt omusklad nu när han röntgades.
Han älskar att dra (iaf det lilla vi testat) och jag vill inte gärna ta ifrån honom det han tycker om mest :s
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Din hund kommer mest sannolikt aldrig att ha några som helst bekymmer med sina höfter. Ett C kan bero på flera orsaker; slappa ledband, aningen grunda skålar, Norbergs vinkel eller positioneringen (alltså om hunden ligger helt rakt).
Och precis som mi_os skriver är det ändå av största vikt att hundar med HD har muskler, är vältränade och inte överbeskyddas.
Jag är säker på att din hund kan dra och leva ett fullt normalt liv trots sitt C. Men som med all träning, bygg upp hunden lite i taget, men det vet du säkert redan ;)
Det här ser jag snarare som en etisk/moralisk fråga. Även om så vore att lederna försämras av träning/drag, är det inte ett bättre liv för hunden att få dra och leva aktivt några år kortare (förutsätter nu att det är en draghund som tycker om att dra). Därmed menar jag inte att hundar som inte drar inte skulle ha ett fullvärdigt liv. För mig betyder det bara att hundar som är avlade för ett visst syfte får en chans att leva ut sina behov.
Ville bara väcka en tanke, vad skulle hunden själv välja? Om vi försöker ge hunden några år extra, är det för hundens skull eller för vår egen skull? :confused:
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Även om så vore att lederna försämras av träning/drag, är det inte ett bättre liv för hunden att få dra och leva aktivt några år kortare (förutsätter nu att det är en draghund som tycker om att dra). Därmed menar jag inte att hundar som inte drar inte skulle ha ett fullvärdigt liv. För mig betyder det bara att hundar som är avlade för ett visst syfte får en chans att leva ut sina behov.

Han är ju egentligen ingen draghund (korsning mellan vit schäfer och border collie) men han gillar ju att dra. Sen att jag inte är den bästa när det gäller att hålla mej ståendes på skidorna är en helt annan sak :angel:
 
Sv: Resultat på HD röntgen

men, du kan väl låta honom dra ändå, fast med måtta! alltså inga 10 mil och inte för mycket tyngd och vara noga med uppvärmning, nedvarvning och stretcha lite + ge glukosamin i förebyggande syfte. att helt släppa draget låter onödigt och överbeskyddande, och Mulle är nog lyckligast om han får göra det han tycker om.
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Om din hund har C-höfter pga slappa leder står det på intyget du fått. Då hjälper det med att muskla hunden. Står det inget är skelettet något defekt vilket du inte kan påverka själv.

Vad du kan göra för din hund med lindrig dysplasi är:
1. Håll koll på vikten så att han inte blir tjock.
2. Se till att muskla honom, och att hålla honom musklad. Muskla med hjälp av simmning, snögalopper och skogsterräng. Vad du skall undvika är statisk motion typ cykling och drag på jämna underlag.

I ditt fall skulle jag alltså skippa draget och köra något annat istället. Kanske orientering med hunden kopplad till förarbälte vore något? Över stock och sten för både hund och förare, han får dra lite och du får hjälp att orka :D Misstänker att det inte är tillåtet på tävlig :angel: , men din lokala orienteringsklubb har säkert inte något emot att du är med och tränar så.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Men det var ett bra tips. Min yngling skulle behöva lite mer monoton motion än att bara springa lös och har superdupersoj. Det blir sånna förväntningar på att gå ut i skogen och leka hela tiden. Att springa efter en väg tycker hon är jättejobbigt och urtrist och jag gillar inte att motionera hundarna på asfalt efter att ha haft flertalet armbågshundar. Men att springa så i skogen med förarbälte blir ju som en himla bra mix av lite av varje.
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Duvan skrev:
I ditt fall skulle jag alltså skippa draget och köra något annat istället. Kanske orientering med hunden kopplad till förarbälte vore något? Över stock och sten för både hund och förare, han får dra lite och du får hjälp att orka :D Misstänker att det inte är tillåtet på tävlig :angel: , men din lokala orienteringsklubb har säkert inte något emot att du är med och tränar så.

Mvh,
Duvan

Det var ett bra förslag. Fast jag borde nog träna upp min kondition lite först :crazy: :angel: Ska försöka hitta nån sån klubb här uppe.
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Fick idag svaren på min hund, B på båda höfterna och artros måttlig utbredning på båda armbågarna (kan förstå det, han vill inte hoppa ur bilar som är "höga")
 
Sv: Resultat på HD röntgen

??? En fråga....när jag röntgade min blandis så fick jag svar direkt på kliniken...vad har ni för ordningar för er med väntan så länge??
 
Sv: Resultat på HD röntgen

Det skickas till SKK för avläsning och registrering....men ibland kan röntgenpersonalen ge svar vad de ser, men inte ofta vad jag vet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 696
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp