Bukefalos 28 år!

Retrievertråden

Vi tränar på med babysteps 😁 framför allt att han ska bära in till mig och inte spotta ut på vägen(vilket fungerar bra, spottar han så är det på mina fötter, oftast får jag den i handen och han väntar på släppkommando). Han tuggar en del på dummyn, vet dock inte hur man ska träna bort det riktigt 🤔 kanske inte gör något såhär tidigt i träningen? Försöker säga släppordet, ta dummyn och ge belöning när han tuggar som minst i alla fall 😅
Annars tränar vi mest fotgående, stadga och stoppsignal.
Förhoppningsvis ska vi få träna ihop med uppfödaren snart så att jag kan få lite träningstips.
Han fyller 6 månader i morgon så vi har ju gott om tid :) längtar efter att börja med riktig fågel och få jaga ihop:love:
20231017_103126.jpg
 
Kul att det går framåt! :)

Det är inte fel för en retriever att gå ner i vind, men jag vill lära mina hundar att ”stå emot” vinden och hålla sin linje ändå, om det är en dirigering. Är det en markering och de har ett tydligt mål, är det i regel enklare för dem att hålla sin linje ut. Är det ett stort sök, typ ett b-provssök, så vill jag ju alltid att hunden använder sig av vinden :)

Hundar vill ju gärna gå i sidvind eftersom det är det mest naturliga - det är då de får med sig mest vittring - men risken med att låta dem falla i vind på en dirigering är att de plötsligt får vittring av något annat än det jag vill att de ska hämta.

Okej :) jag antog att det var så! Jo det är lätt att han tappar fokus och ska gå till något annat som luktar.. jag vill inte be honom om något som jag vet han inte kommer klara av nu så vi gör fel.
Har börjat träna kondition o styrka med cykeln med vilket är enklare när hans fokus är sådär ;)

Han är 14 månader nu och jag märker att vi kan sluta leka iaf och börja träna :D
Jag är så glad att han är så enkel i det mesta, han går nästan hela promenaderna lös fast vi bor i stan.
 
Vi tränar på med babysteps 😁 framför allt att han ska bära in till mig och inte spotta ut på vägen(vilket fungerar bra, spottar han så är det på mina fötter, oftast får jag den i handen och han väntar på släppkommando). Han tuggar en del på dummyn, vet dock inte hur man ska träna bort det riktigt 🤔 kanske inte gör något såhär tidigt i träningen? Försöker säga släppordet, ta dummyn och ge belöning när han tuggar som minst i alla fall 😅
Annars tränar vi mest fotgående, stadga och stoppsignal.
Förhoppningsvis ska vi få träna ihop med uppfödaren snart så att jag kan få lite träningstips.
Han fyller 6 månader i morgon så vi har ju gott om tid :) längtar efter att börja med riktig fågel och få jaga ihop:love:
Visa bifogad fil 130236

Jag hade försökt träna bort tugg på dummien direkt, om han förstår att han ska hålla den på kommando :)
Jag brukar hålla med en hand under käken på dem och sedan mjukt ”hålla ihop” munnen på dem med hjälp av den andra handen ovanifrån. Med ovan-handen så stryker jag dem lugnt över huvudet men lägger lite lätt tryck om de tuggar. Lägger också ett kommando på det, ”håll”.
Brukar lära in händerna utan apport först, så att de är vana vid att man håller runt huvudet på dem. Mycket bra att kunna även inför ögonlysning, ev ögonskador etc.

L älskar när vi gör det, typ när jag visar på kurser och så - rena mysstunden :laugh:

Fin kille 😍
 
Okej :) jag antog att det var så! Jo det är lätt att han tappar fokus och ska gå till något annat som luktar.. jag vill inte be honom om något som jag vet han inte kommer klara av nu så vi gör fel.
Har börjat träna kondition o styrka med cykeln med vilket är enklare när hans fokus är sådär ;)

Han är 14 månader nu och jag märker att vi kan sluta leka iaf och börja träna :D
Jag är så glad att han är så enkel i det mesta, han går nästan hela promenaderna lös fast vi bor i stan.

De kommer ju gärna till tappa-fokus-åldern runt de där månaderna :D
Det är också lätt gjort att man gör det för enkelt för dem, och att de behöver mer utmaningar för att hålla fokus :)

Om han förstår grunderna i att hantera en apport och går bra fot tänker jag att du absolut kan börja träna lite mer tekniska saker - dirigeringar t ex 😃
 
Har sett många nämna markeringar i samband med apportering, vad innebär det? Är nybörjare och har mest kört nosework men antar att markeringen där inte är samma sak som i apporteringen.
 
Har sett många nämna markeringar i samband med apportering, vad innebär det? Är nybörjare och har mest kört nosework men antar att markeringen där inte är samma sak som i apporteringen.
Det är när hunden ser viltet/dummyn falla, tex när fågel skjuts eller man kastar en dummy. Så hämtar hunden den på kommando. Kastas två dummys innan hunden hämtar är det en dubbelmarkering😊
 
Tack, det var en toppenresa 😍 många nyttiga erfarenheter för oss båda. Just nu ligger jag däckad i någon slags dunderförkylning dock 😬
Det kan jag tänka mig, häftigt att åka så långt och träna i en annan miljö! Oj, vilken tur att du inte blev sjuk innan resan i alla fall 😬
 
Det kan jag tänka mig, häftigt att åka så långt och träna i en annan miljö! Oj, vilken tur att du inte blev sjuk innan resan i alla fall 😬

Ja, norra England är makalöst vackert! En helt otrolig terräng.

Ja, eller under 🙈 jag körde ju ensam, så det hade blivit dryga mil om jag dessutom blivit sjuk. Hela trippen landade på knappt 340 mil, plus två färjeturer.

IMG_9178.jpeg
 
Senaste gångerna vi tränat har vi fått ett mycket bättre gripande på dummien. Det tipset jag fått från dom flesta håll att mjukt hålla om nosen/huvudet och klappa lugnt har inte alls fungerat på Toke trots att han är väldigt van vid och uppskattar när jag grejar med ansikte/huvud på honom i vanliga fall. Tror det var den tekniken jag använde på cockern en gång i tiden med bra resultat. Har provat omvänt lockande istället och det gav resultat direkt! Så det passade väl helt enkelt honom bättre i det här fallet :)
 
Senaste gångerna vi tränat har vi fått ett mycket bättre gripande på dummien. Det tipset jag fått från dom flesta håll att mjukt hålla om nosen/huvudet och klappa lugnt har inte alls fungerat på Toke trots att han är väldigt van vid och uppskattar när jag grejar med ansikte/huvud på honom i vanliga fall. Tror det var den tekniken jag använde på cockern en gång i tiden med bra resultat. Har provat omvänt lockande istället och det gav resultat direkt! Så det passade väl helt enkelt honom bättre i det här fallet :)

Vad skönt att ni hittat ett sätt som fungerar! :)
Mina har varit tvärt om, där har omvänt lockande inte fungerat alls.
 
Vad skönt att ni hittat ett sätt som fungerar! :)
Mina har varit tvärt om, där har omvänt lockande inte fungerat alls.
Det är ju det som gör hundträningen så kul 😁 att man får klura och prova sig fram lite. När jag testade omvänt lockande när han var mindre så fungerade det inte så bra, men nu när vi tog upp det igen blev det helt annat resultat 🙂
 
Det är ju det som gör hundträningen så kul 😁 att man får klura och prova sig fram lite. När jag testade omvänt lockande när han var mindre så fungerade det inte så bra, men nu när vi tog upp det igen blev det helt annat resultat 🙂

Visst är det!
Och att det finns så många vägar som ger bra resultat. Det gäller bara att testa sig fram 🙌🏽
 
Nu är vi hemkomna från en hel helg och tränat uppletande! SÅ bra tränare, kul gäng och rolig hundträning! Påminner ju väldigt mycket om apporteringsträning, men inte helt, och nyttigt att få bruksträning med, samt mycket tips till både lydnadsträning och apporteringen. Både jag och hunden är väldigt nöjda, och taggade på fortsatt träning!
 
Nu har jag tyvärr ingen labbe längre💔 men en vortsteh som jag försöker träna apportering med. Har haft lite problem med att han ballar ur efter att han plockat upp apporten och sedan droppat den vid mina fötter. Men har lagt mycket tid på att träna på att gripa och hålla kvar apporten, så under de senaste gångerna har det fungerat bra att sätta ihop hela momentet. Det tar sig lite i uttryck fortfarande med att han gärna vill rulla eller grejer med apporten i munnen, så det blir väl nästa steg att träna på ☺️
 
Nu har jag tyvärr ingen labbe längre💔 men en vortsteh som jag försöker träna apportering med. Har haft lite problem med att han ballar ur efter att han plockat upp apporten och sedan droppat den vid mina fötter. Men har lagt mycket tid på att träna på att gripa och hålla kvar apporten, så under de senaste gångerna har det fungerat bra att sätta ihop hela momentet. Det tar sig lite i uttryck fortfarande med att han gärna vill rulla eller grejer med apporten i munnen, så det blir väl nästa steg att träna på ☺️

Har du testat att köra avlämningar med koppel? :) så du har lite mer kontroll över själva momentet.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 573
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
2 3
Svar
57
· Visningar
1 639
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp