Retrievertråden

Försökte filma igår, såg inget typ för det vart för mörkt, men jesus vad jag håller på och pratar med honom HELA tiden 🙈 🙈 🙈

Däremot är jag rätt tyst under lydnadsdelen vi körde, haha! Men tror jag det är lite konstigt att ibland köra brukslydnad och ibland jaktlydnad?

Ska göra nytt försöka att filma igen!
 
Försökte filma igår, såg inget typ för det vart för mörkt, men jesus vad jag håller på och pratar med honom HELA tiden 🙈 🙈 🙈

Däremot är jag rätt tyst under lydnadsdelen vi körde, haha! Men tror jag det är lite konstigt att ibland köra brukslydnad och ibland jaktlydnad?

Ska göra nytt försöka att filma igen!

Man upptäcker att man gör en del märkliga saker, när man filmar :laugh:
 
Men ni, va dyra jaktlabbarna är? 🙈
Såg en valp nu för 38.000
En unghund, 6månader 22.000

Bra för rasen och att de är en efterfrågan men mindre bra för mig 😅

Har hört att det är en uppfödare i Stockholmstrakten som tar de priserna, dessutom på typ omeriterade hundar 😳 helt sjukt. Hoppas inte att någon köper för de pengarna 😅

Min valp är från välmeriterade linjer och jag kommer ge 25’ för henne. Fortfarande mycket pengar, men ett ganska vanligt pris tror jag.
 
Vi har debuterat på A-prov idag! Även om vi inte nådde hela vägen fram så är jag nöjd med ett VG :) han blev lite tungstyrd på en dirigering och sedan klantade jag till det på ytterligare en, som därmed också blev omständig. Mycket var fint, så det tar jag med mig - känslan vid sidan, markeringarna och sökarbetet var topp! Att styrbarheten är lite påverkad av att ha jagat mer än tränat sedan september får man nog nästan räkna med.

1EEEDEE4-C3DA-4700-9E82-3DA9FD5A8785.jpeg
 
Har hört att det är en uppfödare i Stockholmstrakten som tar de priserna, dessutom på typ omeriterade hundar 😳 helt sjukt. Hoppas inte att någon köper för de pengarna 😅

Min valp är från välmeriterade linjer och jag kommer ge 25’ för henne. Fortfarande mycket pengar, men ett ganska vanligt pris tror jag.

Ja jag blev lite chockad?
Såg hen hade två hanar kvar men så såg jag priset 🙈

Jag har inte letat de mest välmeriterade men tycker ändå 22-25 är helt klart rimligt!
 
Stoppsignal- Hur lär ni in den?

Jag kan gå och springa med Toke vid sidan och blåsa stoppsignal och han sätter sig och stannar även fast jag går/springer vidare. Men vad är erat bästa tips för att träna in det på avstånd? Han vill ju gärna springa in till mig då och sätta sig där, så just nu ser ju inkallning och stoppsignal nästan likadan ut 😅 Tänker att jag kanske får ta en medhjälpare som håller honom och långsamt utöka avståndet? Eller hur gör ni?
 
Vi har debuterat på A-prov idag! Även om vi inte nådde hela vägen fram så är jag nöjd med ett VG :) han blev lite tungstyrd på en dirigering och sedan klantade jag till det på ytterligare en, som därmed också blev omständig. Mycket var fint, så det tar jag med mig - känslan vid sidan, markeringarna och sökarbetet var topp! Att styrbarheten är lite påverkad av att ha jagat mer än tränat sedan september får man nog nästan räkna med.

Visa bifogad fil 137416
Bra jobbat 🤩
 
Stoppsignal- Hur lär ni in den?

Jag kan gå och springa med Toke vid sidan och blåsa stoppsignal och han sätter sig och stannar även fast jag går/springer vidare. Men vad är erat bästa tips för att träna in det på avstånd? Han vill ju gärna springa in till mig då och sätta sig där, så just nu ser ju inkallning och stoppsignal nästan likadan ut 😅 Tänker att jag kanske får ta en medhjälpare som håller honom och långsamt utöka avståndet? Eller hur gör ni?

Handtecken hade vi till settrarna. Hand rakt upp i luften 🙂
 
Stoppsignal- Hur lär ni in den?

Jag kan gå och springa med Toke vid sidan och blåsa stoppsignal och han sätter sig och stannar även fast jag går/springer vidare. Men vad är erat bästa tips för att träna in det på avstånd? Han vill ju gärna springa in till mig då och sätta sig där, så just nu ser ju inkallning och stoppsignal nästan likadan ut 😅 Tänker att jag kanske får ta en medhjälpare som håller honom och långsamt utöka avståndet? Eller hur gör ni?

Har du honom sittande eller stående på stoppsignalen? Jag tycker det är enklast att lära in att stoppsignal = sitt och stanna kvar. Det är svårt att sitta och gå samtidigt :D
 
Har du honom sittande eller stående på stoppsignalen? Jag tycker det är enklast att lära in att stoppsignal = sitt och stanna kvar. Det är svårt att sitta och gå samtidigt :D
Jag har lärt in sitt 🙂 och det fungerar jättebra, men han kommer alltid in till mig och sätter sig där. Går han bredvid mig så åker rumpan i backen direkt när jag blåser stopp men är han en bit ifrån så är det full fart fram till mig först innan han sätter sig 😅
 
Jag har lärt in sitt 🙂 och det fungerar jättebra, men han kommer alltid in till mig och sätter sig där. Går han bredvid mig så åker rumpan i backen direkt när jag blåser stopp men är han en bit ifrån så är det full fart fram till mig först innan han sätter sig 😅

Förstår!
Jag hade gjort så här: lägg ut något som blir en extern belöning, typ en tennisboll.
- Sätt honom med ryggen mot bollen, ca 5 meter ifrån den.
- Backa så att du är 10-15 meter ifrån honom.
- Kalla in.
- Blås stoppsignal samtidigt som du tar ett eller par snabba steg fram och lutar dig lite framåt med höjd stopp-hand.
- Så fort du får respons på pipan, backa och skicka honom på den externa belöningen med typ ”varsågod”. Eller lägg på ”back” om han kan det :)

Jag brukar också lära in stoppsignalen med tennisboll och chuckit, så att så fort jag blåst signalen så kommer det en boll farandes i luften.

Båda de här metoderna brukar få hunden att förstå att belöningen kan vara där ute, inte bara hos matte :)
 
Förstår!
Jag hade gjort så här: lägg ut något som blir en extern belöning, typ en tennisboll.
- Sätt honom med ryggen mot bollen, ca 5 meter ifrån den.
- Backa så att du är 10-15 meter ifrån honom.
- Kalla in.
- Blås stoppsignal samtidigt som du tar ett eller par snabba steg fram och lutar dig lite framåt med höjd stopp-hand.
- Så fort du får respons på pipan, backa och skicka honom på den externa belöningen med typ ”varsågod”. Eller lägg på ”back” om han kan det :)

Jag brukar också lära in stoppsignalen med tennisboll och chuckit, så att så fort jag blåst signalen så kommer det en boll farandes i luften.

Båda de här metoderna brukar få hunden att förstå att belöningen kan vara där ute, inte bara hos matte :)
Tack :) ska testa!
 
Stoppsignal- Hur lär ni in den?

Jag kan gå och springa med Toke vid sidan och blåsa stoppsignal och han sätter sig och stannar även fast jag går/springer vidare. Men vad är erat bästa tips för att träna in det på avstånd? Han vill ju gärna springa in till mig då och sätta sig där, så just nu ser ju inkallning och stoppsignal nästan likadan ut 😅 Tänker att jag kanske får ta en medhjälpare som håller honom och långsamt utöka avståndet? Eller hur gör ni?
Belöna ute, alltså att belöningen kommer långt ifrån dig. Jag hade matskål eller boll utlagt några meter bakom, när du blåser och han stannar, så säg varsågod och låt honom ta belöningen bakom. Hade lagt till stopphand i början om han är osäker, så att du tydligt visar med hela kroppen vad det är du vill.

Edit: såg att Araslei gjort en bättre beskrivning :)
 
Testade lite idag, kör ju väldigt korta pass för den där tonårshjärnans skull 😅 första steget blir ju lite att träna på att han ska förstå att belöningen är den som ligger där ute, eftersom han är så van att få den vid mig så kopplade det inte riktigt först även fast han visste att den låg där ute. Men efter några gånger kom han på grejen. Blev dock inte så mycket fokus på att få stoppet långt bort. Som bäst fick vi väl till stoppet typ 2 meter ifrån mig. Men det var ju bara första gången så vi fortsätter träna på samma bana nästa gång för jag tror det kan funka till slut. Märkte ju ändå att det klickade sista gångerna att han förstod att när han satte ner rumpan så fick han springa till favoritleksaken som låg där ute. Det är väl första steget att lära honom just det att belöningen kan komma på andra ställen än hos mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
62 63 64
Svar
1 264
· Visningar
80 459
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp