Retroutrustning du önskar skulle finnas idag?

Kl ang debatten om Hööks :
Det enda jag köper där är grimmor, lädervård, strumpor till mig själv och liknande.

Täcken, träns etc tycker jag öht inte är prisvärt. Täckena kostar typ lika mycket som många renommerade andra märken trots sämre passform, andasfunktion, ripstop osv .

Jag är totalt ointresserad av ”märken” i sak ska tilläggas. Men jag vill ha kvalitet för priset och hööks har priser som inte sällan är i samma span som andra märken med otroligt bättre kvalitet.
 
OBS! Så här minns jag dessa täcken. Inte nödvändigtvis sant alltså...:meh:

Jag saknar också new Zealand-täckena. Det är ganska troligt iofs att funktionen av den är starkt överdriven, du vet....det var bättre förr.......men som ett modernt utförande med två gjordar och ev. bogveck vore bra.
Nu var mitt täcke inköpt ca ´84 och brann inne bara två år senare så det kan ju vara skillnad på hur de såg ut före och efter det. Att ha med i beräkningen liksom.
Bogveck har jag ingen användning av då jag bara knäpper översta spännet på alla täcken jag har. Vi fick aldrig bogskav av den gamla sortens täcken med bara ett spänne upptill.

Det var gjort av bommullssmärting och mig veterligen så andas bomull, även med vaxbehandling.

Täcket var, vad jag minns också med tunt ullfoder, vilket också andas. Skummgummiplatta hade inte vi på våra.......bara den korta gjorden på undersidan.

Tyngden har jag ingen åsikt om så länge ett täcke fungerar.

Mina nuvarande regntäcken, av diverse bra och dåliga märken andas inte trots att det ska vara andasmaterial och håller inte regn.
De kommer nu att vaxas in för att kanske ha någon som helst användning för dem i mer än 4 timmar med läckage.

Ok :up:

Alltså jag köper öht inte täcken av varierande märken /kvalitet etc sen två decennier typ utan bara kvalitetsmärken så jag kan i det avseendet inte relatera .
Fö ang ”bara spänna övre bogknäppet” så har jag aldrig utifrån det jag köper ens tänkt tanken att bara spänna det övre . eftersom täckena ligger så otroligt bra och att bägge fästningarna i bogen därmed är helt naturligt att man knäpper :)

Om jag hade ngt täcke som utifrån hur det ligger, bedömt att jag nog måste knäppa endast det ena spännet - så hade jag bedömt att då har jag ett täcke som faktiskt inte passar /ligger bra på min häst .

Jag tycker tyngd på täcken är jättevitalt när hästarna ska ha dem mycket . Det blir tyngd mot bog och hals om täckena väger massor för då är de otympliga .

Andas funktion och väta resistens (vattenpelare) tycker jag är jätteviktigt för pengarna man lägger .
 
Senast ändrad:
Om jag hade ngt täcke som utifrån hur det ligger, bedömt att jag nog måste knäppa endast det ena spännet - så hade jag bedömt att då har jag ett täcke som faktiskt inte passar /ligger bra på min häst .

.

Det var en bekant som la fram det som förslag. Hon hade tänkt tillbaka till ”förr” och kom ihåg att man aldrig såg bogskav överhuvudtaget på den tiden medan man mycket ofta ser det nu för tiden, samt bogveck och bogskydd till salu.

Personen tänkte att det mycket väl kunde vara att det förr inte fanns två spännen på bogen och det blev då naturligt mer plats för rörelse.

Bogen i sig är ju inte jätteviktig att det är helt täckt heller.

Angående hur bra ett täcke passar så tror jag det är som med kläder; att man tillverkar för den största gruppen och de andra hamnar lite utanför.
Det kan ju vara hästar som rör sig mycket mer än det ”vanliga”, för stora bogar i förhållandet till resten av kroppen (typ kallblod) eller bredare halsar.
Det kan jag dock känna aldrig varit ett problem för mina hästar. Allt verkar passa dem trots att det är en ras som har stora problem i stort att hitta täcken som passar halsarna (övervikt?).
Bogskav har vi bara fått när vi haft helrakade och båda spännena knäppta.
 
@Efwa tror inte särskilt många hade bekymmer med bogskav för 20 år sedan för hästarna gick inte med täckena på så mycket som de gör nu .

Att endast knäppa övre spännet på moderna täcken ska inte behövas , då passar som sagt inte täckena . Särskilt inte när det finns så mycket kvalitetstäcken som verkligen är skurna och utformade att passa de flesta hästar och det finns många som passar många - även de med svårare exteriör .

Däremot finns det ju en hel del skit rentutsagt på marknaden och alltför många betalar 500 spänn på rea osv för sådana hellre än att köpa ett dyrare för 1200 som istället passar typ alla, andas, inte läcker , inte är tungt eller drar i bogen . Osv osv.
 
Väääldigt mycket utvecklat jmf med 80 talets modeller som exemplifierats :)
Ja. Jag saknar gjorden som gick över manken ner i ett hål och runt magen, och rutmönstret är nytt men det verkar vara samma typ av tyg och modell. Om man gillade dom då kanske man gillar detta
 
@Efwa

Däremot finns det ju en hel del skit rentutsagt på marknaden och alltför många betalar 500 spänn på rea osv för sådana hellre än att köpa ett dyrare för 1200 som istället passar typ alla, andas, inte läcker , inte är tungt eller drar i bogen . Osv osv.

Jag är nog en av de få jag känner som köper just skittäcken då jag inte märker någon som helst skillnad, faktiskt.
Några av mina bästa täcken är faktiskt de billigaste.O_o

De jag känner köper dock bara dyra täcken och de får bogskav, varje år, trots det. Så vår erfarenhet är helt klart olika.

Men, däremot är det som du säger att de går mycket mer täckade nu än för ca 20-30 år sedan. Här runt börjades det täckas med tjocka täcken redan när det var plus 5 grader!
 
@Efwa ja vi har verkligen helt olika erf :p
Jag har seriöst ärligt (Cross my heart and hope to die) ALDRIG nånsin på 45 år haft bogskav på någon häst !
Klippta, oklippta, ponnyer, halvblod, fullblod, alla olika modeller av häst.
 
Sen är det nog viktigt att ta med att innebörden av "passform" är olika. Jag ser rätt många hästar med täcken som sitter på ett vis jag själv inte skulle godkänna.

Och sen kommer de där hopplösa exemplaren. Som inte är gjorda för täcken. Har en nu. Det perfekta täcket till henne har jag ännu inte hittat. Det som sitter minst illa är Rambo wug. Så bara hosta upp pengarna. Det har inte resonerats så innan och således har hon rätt bra med minnen att täcken gör ont, samt en gammal tryckskada på mankens högsta punkt av täcke.
 
Och jag som handlat på Hööks sen det kom märker ingen skillnad direkt i kvalitet mer än att de billigaste fått bättre finish och funktioner. Priset har däremot stigit.

Det är stor skillnad i priser o kvallite på hööks mot när jag köpte mina ex lädergrimmor -86? För 300kr/st dyrt då men jädra bra kvallite. Då var dyra saker kvalitets saker. Nu är det dyrt och mycket är dålig kvalite på. Men så är det på alla som säljer häst saker, inte bara hööks.
 
Men, det finns ju typ inga engelska nosgrimmor alls. De enda jag hittat (i Sverige, vet att i USA & England lite vanligare) var en billig på en nätshop, dyon's dyyyyyra och nån som hette contour... Alla andra har ju aachenremmar, vissa har dock avtagbara fästen. Det finns bra mycket mer aachenträns (de mesta av alla nosgrimmor är nog det) trots att de flesta hästar förmodligen inte "behöver" aachenremmen...

Jag gillar också vojlockar, har bara en gammal min mamma sparat. Dem tar ju inte alls lika mycket plats, varken i skåpet eller på pållen. Förstår inte varför dem är så ovanliga när dem ändå fyller samma funktion som ett schabrak, fast mindre tyg = billigare (?) Men det är nog svårare att hitta en vojlock som passar ens sadel exakt kan jag tänka mig.
Du kan lätt beställa enkla och billiga engelska nosgrimmor från engelska webb-shoppar.
 
@Efwa ja vi har verkligen helt olika erf :p
Jag har seriöst ärligt (Cross my heart and hope to die) ALDRIG nånsin på 45 år haft bogskav på någon häst !
Klippta, oklippta, ponnyer, halvblod, fullblod, alla olika modeller av häst.

Nä, konstigt nog, trots olika uppfattning och att du verkligen tänker på hur täcket sitter och jag köper "dåligt skit" och aldrig bytt in ett täcke som sitter mindre bra, så har vi faktiskt ingen av oss fått bogskav. Jag har ju ändå haft perioder där mina också varit helklippta och är kallblod med, vad de flesta har för uppfattning i alla fall, mycket hals och bog.
Dessutom har jag haft fyra helt olika sorters byggnad på mina fjordingar och ändå inte lyckats få bogskav. Däremot har vissa fått tryck över manken, tyvärr. Dock ingen av de jag har nu.

Det i sig är ju ganska otroligt och kanske ligger svaret där men jag vet inte vad det skulle vara för svar......:o
 
@Efwa min reflektion var mest utifrån det du skrev att du känner så många med kvalitetstäcken men att ”alla” typ ändå har bogskav typ . (Orkar inte citera) . Jag känner inte igen det alls - varesig från mig själv som sagt eller andra . Och jag känner rätt många :confused:

@Alexandra_W utifrån att Rambo wugen ligger ”minst illa” på din osv...
du har möjligen inte provat att ta in hals/boglinningen genom sy ett litet veck just där som extra test/åtgärd?
Vet folk som gjort så med framgång .

Tänker att det kanske blir skillnad då utfrån bilderna jag sett på din häst, så är den ganska lågställd samtidigt som lite längre och plattare i bog och mankparti vilket ju lätt orsakar att täcket dras bakåt och trycker både framtill och över manken ? Om du förstår hur jag menar ?
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W utifrån att Rambo wugen ligger ”minst illa” på din osv...
du har möjligen inte provat att ta in hals/boglinningen genom sy ett litet veck just där som extra test/åtgärd?
Vet folk som gjort så med framgång .

Tänker att det kanske blir skillnad då utfrån bilderna jag sett på din häst, så är den ganska lågställd samtidigt som lite längre och plattare i bog och mankparti vilket ju lätt orsakar att täcket dras bakåt och trycker både framtill och över manken ? Om du förstår hur jag menar ?

Sy in så har jag med framgång gjort på ett antal klenbogade. Danska fröken har ju dock störst problem med att täcket trycker på högsta punkten på manken när hon har huvudet nere. Där blir det värre om man "lyfter" bogdelen på linningen med ett veck. Sekundärt till manken så är det strypeffekt och/eller åka bakåt och strama i bogen hon får problem med.

Hon har ju hög manke och högsta punkten på den långt fram, gissar därför den blir så utsatt. Sadel är tex inga problem sett till manken men däremot täcken. Och det i kombo med bogen och bred halsansättning är en utmaning. Med Rambo wug så det åker lite bak men ligger inte otäckt hårt i bogen eller tokstryper. Jag skulle vilja ha bättre passform. Men det är hitills enda räcket hon inte klapprar tänder åt en när man rättar till eller drar fram, dvs det funkar okej för manken.

Hon hade ju fult trycksår på manken när hon kom, och fick ett på nolltid när jag provade eksemtäcke när inga flugtäcken passade, så dels känslig hud där och ffa minns att det gjort ont. Så tandklappret eller avsaknaden av det är vägledande - är en genuint toksnäll häst så att klappra tänder är rejält stark reaktion för henne.

Jag har WB med halvhals och byter av med, det ligger dock inte lika bra och längre period så klapprar det. Har även ett Amigo Bravo - det sitter fint in bogen men inte manken.

Idealiskt skulle hon slippa täcken men det är tyvärr inte ett alt om hon alls ska ridas :(
 
@Alexandra_W ok - jag förstår (tror jag) .
Även om din häst i min värld verkligen inte har särskild manke :p
Så jag hade tippat på som tidigare reflektion att svårigheten mer handlar om hur den är byggd i ffa hals, bog inte manken i sig :)

Strunt samma dock - tråkigt med häst som har blivit påverkad av att gå med täcken som stör tidigare såpass att den har kvar den reaktionen och om det är svårt att hitta bra liggande täcken .

Tillägg: utifrån att Rambo Wug ligger ”ok” : du har testat Rhino Wug också eller ? Ännu trängre ?
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W ok - jag förstår (tror jag) .
Även om din häst i min värld verkligen inte har särskild manke :p
Så jag hade tippat på som tidigare reflektion att svårigheten mer handlar om hur den är byggd i ffa hals, bog inte manken i sig :)

Strunt samma dock - tråkigt med häst som har blivit påverkad av att gå med täcken som stör tidigare såpass att den har kvar den reaktionen och om det är svårt att hitta bra liggande täcken .

Tillägg: utifrån att Rambo Wug ligger ”ok” : du har testat Rhino Wug också eller ? Ännu trängre ?

Nä inte testat Rhino, dels utifrån egen erfarenhet och att de enligt ÅF och tillverkare är trängre i bogen.

Många täcken trycker på manken även om jag drar fram de så de inte alls ligger emot i bogen och ger henne en hötuss utan att hon rör sig. Det förbättras dock inte av de som åker.
 
Nä inte testat Rhino, dels utifrån egen erfarenhet och att de enligt ÅF och tillverkare är trängre i bogen.

Många täcken trycker på manken även om jag drar fram de så de inte alls ligger emot i bogen och ger henne en hötuss utan att hon rör sig. Det förbättras dock inte av de som åker.

Du har verkligen svårt läge..
jag hade utifrån ditt scenario testat Rhino ändå . De ligger ”högre” allmänt pga skärning och ja - man drar då ofta slutsatsen utifrån generell beskrivning osv, att ”de inte passar breda bogar” osv men jag tror inte det är grejen huruvida de passar eller ej faktiskt .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp